Za terensku vožnju prerađeni 911 Carrera 4S pogoni 3,0-litreni šesterocilindrični bokser motor od 443 KS s tvorničkim postavkama. Uparen je sa standardnim ručnim mjenjačem sa sedam stupnjeva prijenosa, a portalne osovine su mu podigle razmak od tla na 350 mm
6734 metara nadmorske visine – niti jedan automobil nikada nije išao više. Dana 2. prosinca, vozač utrka Romain Dumas postavio je novi svjetski rekord na vrhu zapadnog grebena vulkana Ojos del Salado u Čileu, upravljajući značajno modificiranim Porscheom 911 koji je pokretao eFuels gorivo. Podršku mu je pružio međunarodni tim sastavljen od članova iz Čilea, Francuske, Njemačke, Sjedinjenih Država, Kanade i Švicarske.
Tim koji podržava trostrukog prvaka Le Mansa Romaina Dumasa suočio se s ekstremnim uvjetima. Zrak na visini bio je samo upola gušći nego na razini mora, dok su se temperature kretale oko 20 stupnjeva ispod ledišta.
'Nikad neću zaboraviti ovo iskustvo. Bio je izvanredan osjećaj voziti se tamo gdje nijedan automobil prije nije prošao,' rekao je Romain Dumas kratko nakon silaska s vulkana. '911 je uspio ići više od bilo kojeg drugog zemaljskog vozila u povijesti. Stigli smo do točke gdje nas je dočekao pravi vrh zapadnog grebena - više nismo mogli. Dakle, ovo je stvarno bila najveća nadmorska visina koja se može postići. Trenutak ponosa za cijeli tim – i zahvalni smo na podršci i vjeri svih naših partnera, od kojih je svaki ovo omogućio.'
Ekspediciju s dva značajno modificirana modela Porsche 911 podržali su HIF Global, Schaeffler Group, Mobil 1, BFGoodrich i TAG Heuer. Te su tvrtke stručnošću i tehnologijom podržavale međunarodni tim vodiča, inženjera, vozača i planinara.
Projekt je označio povratak automobila i tima na vulkan Ojos del Salado, koji su posjetili 2022. i premašili 6000 metara na istraživačkoj vožnji.
U kontekstu, dostignuta najveća nadmorska visina jednaka je 1934 metra iznad vrha Mont Blanca. Prethodni rekord, postavljen 2020. godine, iznosio je 6694 metra.
Porsche 911 'Doris' i 'Edith'
U pokušaju rekorda sudjelovala su dva modificirana modela Porsche 911 pod nadimcima 'Doris' i 'Edith'. Automobil koji ruši rekorde razvio je RD Limited u suradnji s Porscheom. Sam rekord Dumas je postigao u lakšoj i agilnijoj varijanti 'Edith'. Izuzetno sposobna za terensku vožnju temelji se na trenutnom modelu 911 Carrera 4S. Njegov 3,0-litreni šesterocilindrični bokser motor od 443 KS ostao je s tvorničkim postavkama i uparen je sa standardnim ručnim mjenjačem sa sedam stupnjeva prijenosa. Automobil je radio s tvorničkim mazivima iz Mobil 1, što je omogućilo pogonski sklop da radi bez problema čak i u ekstremno hladnoj klimi. Sam 911 pokazao se kao odlična osnova; kroz kombinaciju robusne, ali lagane konstrukcije šasije, velike snage i sposobnosti da se dobro nosi s ekstremno velikim nadmorskim visinama.
Dva su automobila bila opremljena sjedalima od karbonskih vlakana i pojasevima u pet točaka. Zatim su dodane portalne osovine kako bi se povećao razmak od tla (sada 350 mm). Portalne osovine također su imale učinak smanjenja prijenosnih omjera, omogućavajući precizne, nježne ulaze gasa pri maloj brzini. Osim toga, automobili su bili opremljeni posebnom laganom, ali iznimno čvrstom zaštitom podvozja od aramidnih vlakana koja omogućava klizanje po stijenama.
Vodeći automobil dobio je vrlo posebnu dodatnu tehnologiju – upravljanje pomoću žice – koju je razvila i osigurala Schaeffler grupa. Sustav nazvan Space Drive bio je sposoban ispuniti jedinstvene i ekstremne zahtjeve vulkana i terena, nudeći preciznost i detaljne povratne informacije kako bi Romain Dumas omogućio da postavi automobil točno tamo gdje mu je potrebno – često dok se penje po nesigurnim i gotovo okomitim padinama.
O HIF-u i eFuels sintetičkom gorivu
Oba su automobila u potpunosti radila na HIF eFuels gorivu – stvorenom u Čileu – tijekom boravka na vulkanu. eFuels se izrađuju od vode i ugljičnog dioksida korištenjem obnovljive energije, što omogućuje potencijalnu gotovo neto CO₂ neutralnu upotrebu motora s unutarnjim izgaranjem, budući da je CO₂ uhvaćen tijekom proizvodnog procesa eFuels otprilike jednak CO₂ emitiranom tijekom korištenja auta.
Porsche je uložio u eFuels kao dio svog 'dvostrukog e-puta' za pokretanje sportskih automobila prošlosti, sadašnjosti i budućnosti: E-mobilnost i eFuels. Prvo integrirano pilot postrojenje za proizvodnju sintetičkih goriva, 'Haru Oni' u Punta Arenasu, Čile, počelo je s proizvodnjom krajem 2022. godine.
Postizanje rekordne visine
Tijekom cijele ekspedicije projekt je imao oprezan pristup koji je stavljao na prvo mjesto sigurnost. Timu je trebalo dva tjedna da se polako privikne na nadmorsku visinu, polako dobivajući na visini iz dana u dan. Automobili nisu imali takvih poteškoća – standardni sustavi na modelu 911 osjetili su razrijeđeni zrak i u skladu s tim prilagodili dolijevanje goriva, što znači da su performanse bile maksimalno povećane. Tim je pomno pratio ne samo njihovu nadmorsku visinu, već i otkucaje srca, obrasce spavanja i sagorijevanje kalorija putem Connected pametnih satova, koje je omogućio Tag Heuer. To su nadgledala dva liječnika koji su činili dio tima zbog udaljenosti lokacije i stalno prisutnog rizika od visinske bolesti i drugih zdravstvenih rizika koje donosi mješavina rijetkog zraka i niskih temperatura.
Za razliku od 2022., tim je naišao na relativno malo snijega na višim razinama vulkana – ali izazov je ostao ogroman, uključujući pronalaženje puta kroz polja gromada. 911 je prošao kroz duboki šljunak i vulkanski pepeo koji oblikuje padine, a njegov sustav pogona na sve kotače i Warp konektor omogućili su održavanje prianjanja.
Guranje prema vrhu dogodilo se u subotu, 2. prosinca, a tim je krenuo u 03:30 po lokalnom vremenu. U 15:58 dosegnuti su vrh i kraj putovanja.
Tim je na trenutak uživao u nevjerojatnom pogledu, snimivši fotografiju kako bi obilježili tu prigodu prije nego što su pažljivo započeli spuštanje s istom preciznošću i oprezom kao i uspon – stigavši u svoj bazni kamp preko tisuću metara ispod vrha sljedeći dan; umoran ali ponosan. 911 'Edith' imao je neke nove ožiljke i sloj guste vulkanske prašine, ali je inače bio spreman ponoviti isti podvig.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'