Automatizirana vozila i ona bez vozača bliska su budućnost i nesumnjivo će dug niz godina u prometu zajedno biti automatizirana i obična vozila
Njemački proizvođač premium automobila Mercedes-Benz predstavio je svoje eksperimentalno sigurnosno vozilo ESF 2019 (Experimental Safety Vehicle). Njime ova automobilska tvrtka pruža uvid u ideje na kojima rade njihovi stručnjaci. Među desetak inovacija neke od njih blizu su serijskoj proizvodnji, a neke su okrenute dalekoj budućnosti. Već dugo nije neka novost to da su električni pogonski sustavi i automatizirana vožnja ključne tehnologije za mobilnost budućnosti. To dovodi do promjena u zahtjevima za sigurnosnu tehnologiju u automobilu: prvo, mnogo fleksibilniji sjedeći položaji u unutrašnjosti takvih vozila zahtijevaju drugačiji oblik zaštite putnika. Drugo, empatija i povjerenje su središnji čimbenici za prihvaćanje samovozećih vozila. Ostali sudionici u prometu moraju biti u stanju intuitivno prepoznati što automatizirano vozilo namjerava učiniti jer u mnogim situacijama neće biti vozača koji će ih obavijestiti o tome.
ESF 2019 se temelji na novom modelu Mercedes-Benz GLE i sposoban je za automatiziranu vožnju u mnogim situacijama te ima plug-in hibridni pogonski sustav. U lipnju 2019. ESF 2019 će se pojaviti pred stručnjacima na ESV konvenciji u Eindhovenu (Nizozemska). Zatim će se javno pojaviti na Međunarodnom sajmu automobila (IAA) u Frankfurtu u rujnu 2019. U nekim aspektima ESF 2019 je pregled onoga što će doći, kao vizija te doprinos općoj raspravi, ali i alat za poboljšanu sigurnost u prometu u velikoj tradiciji Mercedes-Benza.
'Sigurnost je dio marke Mercedes-Benz. U više navrata smo pokazali da nam ne nedostaje ideja u ovom području još od 1970-ih godina, s našim eksperimentalnim sigurnosnim vozilima. Novi ESF 2019 odražava mobilnost budućnosti i predstavlja široku paletu inovacija koje trenutno istražujemo i razvijamo, a to već sada mogu reći: neke od funkcija su vrlo bliske serijskoj proizvodnji', kaže Ola Källenius, član Izvršnog odbora Daimler AG-a, zadužen za razvoj automobila Mercedes-Benz i skorašnji predsjednik Daimler AG-a.
'Sigurnost je i dalje naša temeljna vrijednost', kaže Rodolfo Schöneburg, voditelj Centra za sigurnost vozila, trajnost i zaštitu od korozije u automobilima Mercedes-Benz. 'Velika prednost automatizacije upravljačkih funkcija je u tome što će u budućnosti manji broj nezgoda biti uzrokovan pogreškom vozača. Međutim, automatizirana vozila i vozila bez vozača također se suočavaju s fizičkim ograničenjima, a nesumnjivo će doći do mješovitog prometa koji se sastoji od automatiziranih i neautomatiziranih vozila dug niz godina.'
Pregled ključnih tema koje pokriva ESF 2019:
• Svestrana sigurnost vozača: kada se ESF 2019 vozi u automatiziranom načinu rada, volan i sklop papučice se uvlače kako bi se smanjio rizik od ozljeda tijekom sudara. Veća fleksibilnost interijera zahtijeva nove ideje za sigurnosne sustave (pojas integriran u sjedalo) i zračne jastuke s alternativnim prostorima za instalaciju (zračni jastuk vozača u upravljačkoj ploči, integralni bočni nosač u bočnim osloncima naslona sjedala). Međutim, ESF 2019 također ima ideje za ručni način vožnje: dnevna svjetlost u unutrašnjosti može pomoći u održavanju pozornosti vozača, a to se može postići posebnim tipom stakla na kabini.
• Kooperativna komunikacija s okolinom: da bi ljudi stekli povjerenje u automatizirano vozilo, oni moraju odmah i intuitivno prepoznati što ono namjerava učiniti. S tim u vezi ESF 2019 uzima u obzir ljude u cestovnom prometu. Njegovi senzori ne samo da prate promet, već komuniciraju u svim smjerovima i mogu upozoriti i druge sudionike prometa. ESF 2019 također je opremljen revolucionarnom tehnologijom DIGITAL LIGHT s visokim svjetlosnim snopom bez blistanja u HD kvaliteti i s razlučivosti većom od dva milijuna piksela.
• Sigurnost djece: konceptom dječjeg sjedala PRE-SAFE® Child sigurnosni pojas je preventivno zategnut, a bočni elementi za zaštitu od udara proširuju se prije sudara. Zahvaljujući zategnutom remenu, dijete je čvršće i preciznije učvršćeno u sjedalu, a opuštenost remena je smanjena. Time se znatno smanjuje opterećenje koje djeluje na dijete. Praćenje ugradnje sjedala i vitalnih znakova djeteta ostale su funkcije integrirane u sjedalo.
• Osiguranje u slučaju opasnosti u prometu: ESF 2019 pokazuje kako se poprište nesreća ili kvarova može sigurnije osigurati uz inovacije kao što je mali robot koji automatski izlazi iz stražnjeg dijela vozila nakon incidenta i postavlja se na cesti kao trokut upozorenja. Druge ideje su trokut upozorenja koji se istodobno razvija iz krova vozila, a stražnji prozor postaje komunikacijska površina.
• Nove PRE-SAFE® funkcije: PRE-SAFE® Curve (koja koristi zatezač pojaseva kako bi upozorila vozača da je možda podcijenio približavanje zavoju) i PRE-SAFE® bočna svjetla s elektro-luminiscentnom bojom mogu ukloniti potencijalno opasne situacije. PRE-SAFE® Impulse Rear - impulsni stražnji dio može proširiti zaštitu putnika i ostalih sudionika nesreće na kraju prometne gužve.
• Sigurnost i udobnost straga: inovativni stražnji zračni jastuk koristi poseban novi koncept napuhavanja za postavljanje. Za tu svrhu ima posebnu cjevastu strukturu. S mehanizmom za uvlačenje pojasa, osvjetljenjem kopče pojasa, USB kopčama pojasa i grijanjem pojasa, ESF 2019 implementira niz ideja pomoću kojih putnici na stražnjim sjedalima mogu biti motivirani za nošenje sigurnosnih pojaseva koristeći nove metode.
• Aktivna sigurnost: aktivni sustav pomoći pri kočenju s proširenim funkcijama u ESF 2019 pruža dodatnu zaštitu, posebno u potencijalno opasnim situacijama s nezaštićenim sudionicima u prometu. Prilikom skretanja, on također prepoznaje pješake i bicikliste koji se kreću paralelno s izvornim smjerom kretanja. Ako prijeti sudar s nezaštićenim sudionicima u prometu koji prelaze cestu na kojoj se vozilo kreće, vozač dobiva vizualno i zvučno upozorenje. Autonomno kočenje započinje ako vozač ne reagira. Isto vrijedi i za bicikliste u mrtvom kutu kada se okreću udesno. Ako postoji opasnost od sudara s vozilima u raskrižju pri isključivanju ili prelasku ceste, sustav sprečava vozača da se kreće i, ako je potrebno, zaustavlja vozilo, uključujući brzinu hodanja, pomoću autonomnog kočenja. Sustav za zaštitu pješaka 360 ° upozorava i pomaže pri parkiranju i manevriranju ako postoji opasnost od sudara s osjetljivijim sudionicima u prometu (pješacima, biciklistima), sve do autonomnog kočenja.