Napredak u virtualnom inženjerstvu omogućuje čak i malim timovima inženjera da razviju vozila koja su sposobna za vožnju koristeći softver za projektiranje, inženjering i testiranje prototipa
Rene-Christopher Wollmann, bivši voditelj Mercedes-AMG-ovog Programa superautomobila Project One, prešao je u Automobile Pininfarina, što je znak da se inovacije u vrhunskim električnim sportskim automobilima pomiču prema malim startupovima. Wollmannov potez dolazi u vrijeme u kojem su veliki proizvođači automobila, kao što su Volkswagen i Mercedes, zaokupljeni strožim i skupljim ispitivanjima emisija, prisiljavajući ih da usredotoče resurse na glavne električne modele i na čišćenje motora s unutarnjim izgaranjem.
U međuvremenu, napredak u virtualnom inženjerstvu omogućuje čak i malim timovima inženjera da razviju vozila koja su sposobna za vožnju koristeći softver za projektiranje, inženjering i testiranje prototipa. Ova dinamika već je pomogla Tesli i kineskom Niou da se nametnu puno većim konkurentima u segmentu vrhunskih električnih sportskih automobila.
'Velikim tvrtkama treba vremena da se transformiraju. A ja sam dobar u hiperautomobilima. Upravo sam napravio Project One, a sada mi se ukazala ova prilika', rekao je 37-godišnji Wollmann Reutersu na pitanje o razlozima zbog kojih se pridružio Automobilima Pininfarina, električnom proizvođaču automobila iz Münchena, koji je startao prošle godine.
Project One, koji ima modificirani motor Formule 1, trebao je ući u prodaju ove godine, ali je odgođen zbog problema s dobivanjem certifikata o dostojnosti izlaska na cestu nakon uvođenja standarda testiranja emisija WLTP-a, prema izvorima upoznatim s tim pitanjem.
Vrhunski ili visokoučinkoviti električni sportski automobili jednaki su Ferrariju i Lamborghiniju u konvencionalnom automobilskom svijetu. Ovi takozvani superautomobili mogu koštati od oko 100.000 do milijune dolara te uključuju Teslinu nadolazeću Roadster Founder Series, koja će se prodavati za više od 200.000 dolara, i Rimac Concept Two, po cijeni od dva milijuna dolara.
Uloga startupova u razvoju vrhunskog električnog tržišta vraća se u doba prije više od jednog stoljeća, kada su talentirani inženjeri poput Gottlieba Daimlera i Ferdinanda Porschea uspjeli lansirati brendove sportskih automobila uz skromne proračune. Među vodećim igračima su Automobili Pininfarina, hrvatski Rimac, kineski Nio i talijanski inženjerski tim Maniffatura Automobili Torino.
No zbog potrebnih visokih početnih ulaganja, bez jamstva uspjeha u tržišnoj niši, butik proizvođači superautomobila suočeni su sa značajnim rizicima ako pokušaju razviti više od jednog vozila ili prijeći u serijske proizvođače. Wollmann je angažiran jer je također pomogao razviti električnu verziju AMG SLS-a za AMG Mercedes, a to je vještina koja će pomoći Automobilima Pininfarina, u vlasništvu indijskog Mahindra & Mahindra, razviti vlastito vozilo bez emisija. 'Napravio sam prvi električni hiperautomobil za AMG tako da se ovo savršeno poklopilo', rekao je.
Od lansiranja 2018. godine Automobili Pininfarina angažirali su niz vrhunskih njemačkih inženjera. Christian Jung, Porscheov glavni inženjer sustava E-Mobility, i Peter Tutzer, bivši tehnički direktor u superautomobilu marke Bugatti, dio su tima.
Projektiraju model Battista, električni superautomobil snage 1900 KS s maksimalnom brzinom od najmanje 300 km/ h i ubrzanjem od 0 do 100 za manje od dvije sekunde. Oko 150 primjeraka bit će proizvedeno, a svaki košta oko 2,3 milijuna eura, priopćila je tvrtka. 'Rene Wollmann je došao nama jer je rekao da je teško realizirati projekte poput ovih u velikoj tvrtki', izjavio je Reutersu Michael Perschke, izvršni direktor tvrtke Automobili Pininfarina.
Još jedan 'startapovac', električni proizvođač Rimac osigurat će Battistin električni motor i baterije. Rimac je postao stručnjak u električnim pogonskim strojevima i sustavima baterija visokih performansi. Već ima 500 developera u Hrvatskoj i izrađuje električni sportski automobil sposoban za brzine od 400 km/ h. Njegova stručnost rezultirala je time da Porsche prošle godine preuzme 10-postotni udio u Rimac Automobilima.
'Pogonski sklopovi kapaciteta 700 kilovata su nišni proizvod. Porsche se usredotočuje na velike serije. Oni nemaju kapacitet za rješavanje svake niše', izjavio je Reutersu 31-godišnji osnivač tvrtke Mate Rimac.
Dva su načina za izradu vozila s pogonom na baterije: korištenje čistog dizajna, kao što je Tesla, ili korištenje konvencionalne platforme vozila, koja također može primiti električnu verziju. Zasad su Daimler i VW preuzeli potonji pristup, gradeći električne automobile na istoj liniji kao i njihova konvencionalna vozila te im dopuštajući da povećaju proizvodnju bez potrebe za izgradnjom tvornica električnih automobila.
VW je, međutim, započeo s razvojem potpuno posvećenim električnom automobilu, ID., koji će sljedeće godine doći na tržište.
Daimlerovi inženjeri kažu da će trend platforma s više pogona vjerojatno ostati prisutan zahvaljujući poboljšanjima u tehnologiji baterija koja dopuštaju čak i dizajne s više pogonskih sklopova za stvaranje električnih automobila s radnim dometom od preko 400 km.
No kritičari se protive tome da automobili s motorom s unutarnjim izgaranjem imaju manje prostora za velike baterije, što rezultira kompromisnim dizajnom koji ima kraći radni raspon od automobila dizajniranih kao električno vozilo iz temelja.
'Osam godina kasnije Tesla i dalje ima bolji automobil od Audi e-trona ili Mercedes EQC-a', rekao je Rimac. 'To nije zato što su Nijemci glupi. To je zato što nisu skroz u tome. Oni rade od temelja motora s unutarnjim izgaranjem prema elektrifikaciji. Ja sam krenuo samo s električnim.'
Startup tvrtke bolje se mogu natjecati s velikim i etabliranim proizvođačima zahvaljujući napretku u virtualnom inženjeringu te nadmoćnosti konzultantskih tvrtki specijaliziranih za softver i IT sustave, kao što su njemački Ferchau Engineering i talijanski Danisi Engineering.
Automobili Pininfarina praktično testiraju učinkovitost svojih naprednih sustava pomoći vozaču, koristeći program simulacije vožnje koji nudi tvrtka Danisi iz tvrtke Modena te drastično smanjujući troškove razvoja i finog podešavanja. 'Na taj način ostvarujete 80 posto razvoja šasije i smanjite vrijeme razvoja za šest do osam mjeseci. Ostatak je legaliziranje i fino ugađanje', izjavio je glavni proizvođač proizvoda tvrtke Automobili Pininfarina, Paolo Dellacha. Prije nego se pridružio startup proizvođaču automobila Dellacha je imao različite uloge u testiranju i inženjeringu u Ferrariju, Maseratiju i Alfa Romeu.
U međuvremenu, Daimler AMG Project One, lansiran u rujnu 2017., s 1000 konjskih snaga i najvećom brzinom koja prelazi 350 km na sat, neće doći do kupaca do sljedeće godine. 'Postoje neki detalji koje moramo riješiti na vozilima', rekao je glasnogovornik AMG-a Jochen Uebler na pitanje o problemima s certifikacijom.