ZIMSKA OPREMA ILI KAZNA

Krajnje je vrijeme da promijenite gume, i još pokoju sitnicu na automobilu

14.11.2018 u 14:43

Bionic
Reading

Uredba Zakona o sigurnosti prometa na cestama koja nas obvezuje na korištenje zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Hrvatskoj na snagu stupa 15. studenoga

Koje su to točno ‘zimske dionice’, možete se saznati u članku 2. spomenutog zakona ovdje ili klikom na poveznicu koja će vas odvesti do HAK-ove interaktivne karte s označenim dijelovima autocesta te državnih i županijskih cesta na kojima je zimska oprema od sutra obavezna.

Što se ubraja u zimsku opremu?

Za vozila dopuštene mase manje od 3,5 tona zimsku opremu čine četiri zimske gume (M+S) ili četiri ljetne gume s najmanjom dubinom profila od četiri milimetra te s lancima za snijeg postavljenim na pogonske kotače.

Propisana kazna ako se oglušite na zakon o obaveznoj zimskoj opremi kažnjiva je isključivanjem iz prometa te novčanim iznosom od 700 kuna. Ovo ne bi trebala biti jedina motivacija vozačima da, ako to već nisu učinili, promijene gume na svojim vozilima.

Naime, ako obitavate i vozite geografskim predjelom u kojem je prosječna temperatura u zimskom periodu niža od sedam Celzijevih stupnjeva, svakako biste trebali koristiti zimske gume. Ovogodišnje neobične vremenske prilike, s natprosječnim temperaturama, uljuljkale su nas u lažni osjećaj sigurnosti, no povijest nas uči da hladne fronte često dolaze iznenadno i žestoko.

Na temperaturama oko nule tvrđa komponenta ljetnih guma će se oplastičiti, pa one ni na suhom više neće nuditi performanse na koje ste navikli. Zaustavni put kod kočenja postaje značajno duži, putanje kroz zavoje šire, uz slabiji osjećaj prijemljivosti, a čak i jednostavna ubrzavanja prilikom starta ili pretjecanja ne ulijevaju povjerenje. O upravljivosti na snijegu dovoljno je reći da će čak i najgora zimska guma pokazati bolje ponašanje od najbolje ljetne.

Mnogi vozači misle kako štede korištenjem isključivo ljetnih guma s dubljim profilom, no dva seta guma sporije će se istrošiti od jednog, pa ovi vozači zapravo štede samo na sigurnosti.

Isto vrijedi i za vozače koji zimske gume montiraju isključivo na prednje ili stražnje pogonske kotače, čime efektivno dobiju dva kraja automobila koji se u vožnji ponašaju - različito.

Ako ste lijeni mijenjati gume, svakako odaberite cjelogodišnje. One nisu bolje ni u ljetnim ni u zimskim uvjetima vožnje od ljetnih i zimskih guma, no bolje su rješenje od vožnje isključivo na ljetnim gumama cijele godine.

Na što još obratiti pozornost?

Gume nisu jedina stavka koja zahtijeva vašu pažnju. Trebalo bi provjeriti stanje antifriza u rashladnoj tekućini te razinu ulja u motoru. Stanje akumulatora malo je teže procijeniti, a da stvar bude gora, ovaj će dio prvi otkazati poslušnost u najgorem trenutku, pri niskim temperaturama. Struka kaže da bi akumulator trebalo zamijeniti novim ako je stariji od pet godina.

Razinu goriva nastojite održavati iznad polovice rezervoara kako biste ostavili što manje prostora za kondenzaciju. Gorivo će možda koštati manje idući tjedan, ali zato je zamjena injektora uvijek skupa.

Naposljetku, čak i uz sve ove provedene radnje, prilagodite vožnju, kako policija to voli reći, uvjetima na cesti te uzmite u obzir to da su komponente vašeg automobila pri niskim temperaturama pri značajno većem stresu. Žurite, stoga, polako.

Zimski uvjeti na autocesti A1 izmedju čvorova Sveti Rok i Karlovac.
  • Zimski uvjeti na autocesti A1 izmedju čvorova Sveti Rok i Karlovac.
  • Zimski uvjeti na autocesti A1 izmedju čvorova Sveti Rok i Karlovac.
  • Zimski uvjeti na autocesti A1 izmedju čvorova Sveti Rok i Karlovac.
  • Zimski uvjeti na autocesti A1 izmedju čvorova Sveti Rok i Karlovac.
  • Zimski uvjeti na autocesti A1 izmedju čvorova Sveti Rok i Karlovac.
    +8
Zimski uvjeti na cestama Izvor: Pixsell / Autor: Dalibor Urukalovic/PIXSELL