Nije sporno kako je ugostiteljstvo jedan od sektora najpogođenijih krizom koju je izazvao koronavirus. Osim što su svi ugostiteljski objekti jedno vrijeme bili zatvoreni, a i sada rade pod posebnim uvjetima, dodatan izazov, pogotovo ugostiteljima na moru i u turističkim središtima, predstavlja manji broj turista u odnosu na protekle godine. Ipak, stara poslovica kaže kako se na muci poznaju junaci
O snalaženju u nastaloj situaciji i perspektivama za dalje razgovarali smo s Adrianom Ziganteom, članom uprave tvrtke Zigante tartufi, smještene u blizini Motovuna. Obitelj Zigante tartufima i tartufarstvom bavi se već gotovo pola stoljeća. Prvi su strojevi za preradu tartufa kupljeni još 1996. godine te je tada pokrenuta mala proizvodnja u obiteljskoj kući. Od tog se trenutka djelatnost tvrtke neprestano širila i razvijala, sve do danas kada se proizvodnja odvija u najsuvremenijoj tvornici za preradu i konzerviranje tartufa u Europi. Dodatni joj je vjetar u leđa bio pronalazak najvećeg bijelog tartufa na svijetu, primjerka čuvene sorte Tuber magnatum Pico, teškoga 1,31 kg. Uvrštavanje takozvanoga Millennium tartufa u Guinnessovu knjigu rekorda pospješilo je otvaranje Restorana Zigante u Livadama, ali i niza specijaliziranih Zigante trgovina posvećenih tartufima i proizvodima od tartufa. Svoje proizvode od istarskih tartufa tvrtka Zigante tartufi plasira na inozemna tržišta, nudi ih u već spomenutim trgovinama te u specijaliziranom Restoranu Zigante, koji je već godinama omiljeno sjedišta domaćih i stranih gurmana, a nalazi se u mjestu Livade, u samome srcu Motovunske šume.
Gospodina Adriana pitali smo kako su se oni snašli i što se promijenilo u njihovom poslovanju kada su na mjeru nastupile stroge mjere u ožujku.
Nažalost, neosporna je činjenica da su gotovo sve tvrtke na području Hrvatske, ali i na području Europe, pretrpjele težak udarac. Jedno vrijeme nismo uopće bili otvoreni jer je bio zabranjen rad u ugostiteljstvu i trgovini, zabranjene su uslužne djelatnosti. S popuštanjem mjera i mi smo polako krenuli s poslom, a pri oporavku se ponajviše oslanjamo na svoju široku paletu proizvoda koji su se na tržištu već pokazali izuzetno uspješnim. Pritom mislim na proizvode poput čipsa s tartufima, bijele i crne čokolade i čokoladnih namaza s tartufima, a ponajviše na tartufatu, naš najdugovječniji i najuspješniji proizvod, koja u gastronomskim krugovima nadaleko poznata. Naši proizvodi su sinonim za kvalitetu – sastojaka, pripreme, proizvodnje i višegodišnjeg rada. Nikad nam nije bilo dovoljno biti „samo“ dobar, već stalno tražimo načina kako biti još bolji. Tako i sada radimo kako bi sezona ipak urodila plodom.
Kako je to izgledalo za vrijeme lockdowna, pogotovo u industriji u kojoj je osoban kontakt osnovni preduvjet poslovanja?
U početku je bilo zahtjevno i neobično. Moram priznati da prethodno nismo imali apsolutno nikakvu potrebu ni za čime osim telefona za udaljenu komunikaciju, ali suočeni s novonastalim uvjetima morali smo se prilagoditi i tako smo se sada prvi put koristili Microsoft Teamse i slične aplikacije koji su nam omogućili da budemo u stalnom kontaktu sa zaposlenicima i poslovnim partnerima te smo vrlo brzo i efikasno rješavali sve nastale situacije. U ovom našem poslu potrebno je prilagođavati se i s kupcima biti u stalnom kontaktu, a i oni imaju svoje preferencije tako da smo se i mi sami silom prilika na neki način digitalno transformirali, a naša komunikacija se proširila na elektroničku poštu, Teamse, društvene mreže, kako god je to svakome od njih najbolje odgovaralo.
Kakvi su planovi za dalje – digitalizacija?
Sad kad smo se iz prve ruke uvjerili u pogodnosti digitalnih rješenja naravno da ćemo nastaviti transformirati naš digitalni eko-sustav sustav. U ovoj smo situaciji štošta naučili pa smo, uz podršku našeg partnera Hrvatskog Telekoma uveli svakojake inovacije koje proizvodnju i organizaciju dovode na optimalnu razinu. Jedna je od njih Document Management System sustav koji nam pomaže da pratimo i međusobno usklađujemo dokumente koji nastaju unutar tvrtke. Osobito smo ponosni na nedavno uvođenje WMS sustava, kojemu je glavni zadatak automatizacija skladišta i razvrstavanje robe, a pritom je potreba za papirnatim dokumentima svedena na minimum. Treba još spomenuti i CRM alate kojima pratimo rad s klijentima, kontrolu nadzora komora za hlađenje, unaprijeđeni sustav za tiskanje etiketa i čitav niz tehnoloških dostignuća na koja se svakodnevno oslanjamo i uz pomoć kojih i dalje slovimo za najsuvremeniju tvornicu za preradu i konzerviranje tartufa u Europi.
Koja su najvažnija poslovna saznanja koja ste stekli tijekom ove krize, odnosno korisna iskustva koja biste podijelili sa ostalim poduzetnicima u Hrvatskoj?
Svatko tko se ikad upustio u poduzetničke vode zna koliko je to, neovisno u industriji, zahtjevan posao, a korona nam definitivno nije išla u prilog. Tako da svatko od nas ima izbor – čuditi se što nas je spopalo ili suočiti se s izazovima i pokušati naći rješenje na nove okolnosti. Mi smo se opredijelili za drugu opciju i svakodnevno se trudimo primijeniti naučeno kako bi bili bolji, otporniji, konkurentniji, a zajednički nazivnik svemu tome je biti digitalniji. Situacija se mijenja iz dana u dan i odluke se donose iz dana u dan i još ne znamo koliko su naše odluke bile dobre ili loše, kolika je šteta napravljena.
Cijela je Hrvatska u gotovo svim sektorima izravno ili neizravno snažno povezana s turizmom i svi će na neki način biti više ili manje pogođeni.