Zračni prijevoznici s područja bivše Jugoslavije morali bi se povezati ako žele preživjeti, a i preko 500 zrakoplovnih kompanija koliko ih je registrirano u Europskoj uniji osjetno je previše, iznio je u razgovoru za ljubljanski dnevni list Dnevnik od ponedjeljka glavni tajnik Europskog udruženja za zračni prijevoz (AEA) Ulrich Schulte - Strathaus.
'Činjenica je da je nekadašnje zajedničko jugoslavensko zrakoplovno tržište sada fragmentirano, a pojedinačni prijevoznici premali i neučinkoviti. Bilo bi potrebno regionalno rješenje. Regija bi trebala kompaniju koja bi djelovala globalno, pokrivala bi lokalne potrebe i povezivala se s inozemstvom preko međunarodnih zrakoplovnih čvorišta', rekao je Strathaus koji je nedavno o tome razgovarao s upravom slovenske zrakoplovne kompanije Adria Airways
Ona je nedavno, unatoč strogim propisima EU-a, dobila državnu pomoć u dokapitalizaciji od 50 milijuna eura, te se uspjela dogovoriti s bankama o refinanciranju duga, ali i dalje posluje s teškoćama.
U sličnoj su situaciji, navodi Strathaus, i drugi regionalni prijevoznici.
'Regija je u teškoj krizi, pa tako Srbija za JAT nikako ne uspijeva naći investitora, Croatian Airlines i Montenegro Airlines u sve su većim problemima, a BH Airlines će bankrotirati kad ga prestane financirati Turkish Airlines', kazao je Ulrich Schulte Strathaus u razgovoru za slovenski Dnevnik.
'Bilo bi fantastično kad bi Adria Airways, koja ima znanje o regionalnim tržištima na Balkanu, bila domaćin regionalnog susreta o mogućnosti kombiniranja usluga regionalnih prijevoznika, no bojim se da se zbog političkih nesuglasica to nikad neće dogoditi', dodao je.
Ako bi došlo do situacije da slovenska Adria Airways ide u stečaj, njene zrakoplovne veze s drugim europskim državama mogla bi preuzeti njemačka Lufthansa, kako se to dogodilo i u slučaju mađarske kompanije Malev, a vlada bi mogla ekonomski neisplative linije koje su u javnom interesu dati na natječaj i s odabranim prijevoznikom sklopiti poseban ugovor o uslugama, tvrdi Strathaus, ali dodaje da se vlade u Europi zbog jakih sindikata i mogućih štrajkova za taj model teško odlučuju.
'Za odluku da država ne treba nacionalnog zračnog prijevoznika i da tu uslugu bolje može obavljati strana kompanija potrebno je mnogo hrabrosti', ustvrdio je Strathaus, dodajući da ekonomska situacija i trendovi ne govore u korist zračnih prijevoznika u Europi kojih je previše, jer je trenutačno registrirano preko 500 zrakoplovnih tvrtki.