BANANA EKONOMIJA

Proizvođači banana jedva preživljavaju, ali netko na njima odlično zarađuje: Kako se formira cijena na tržištu i tko pobere vrhnje

13.04.2022 u 20:43

Bionic
Reading

Uzgajivači banana u Ekvadoru blokirali su u ponedjeljak glavne ceste, zahtijevajući od vlade da osigura adekvatnu otkupnu cijenu popularnog voća da bi mogli pokriti troškove proizvodnje. Istražili smo kako se formira cijena banana na tržištu i tko u cijeloj toj priči pobere vrhnje

Trošak uzgoja kutije banana od 18 kilograma u Ekvadoru premašio je pet dolara, a uzgajivači dobivaju najviše 1,50 dolara po kutiji, rekla je za Reuters Mirella Carrera, uzgajivačica banana u Guayasu.

'Svi mi proizvođači izašli smo s našim suradnicima na ulice kako bismo zatražili da se poštuje naša minimalna cijena', rekla je Carrera Reutersu u telefonskom razgovoru.

Uzgoj banana zapošljava najviše radnika u ekvadorskoj poljoprivredi, a gotovo dvije trećine proizvodnje otpada na male proizvođače s plantažama manjim od 30 hektara. Neki proizvođači traže od vlade da pokrije troškove suzbijanja štetočina ili da jamči prodaju.

Mali uzgajivači banana često upozoravaju da jedva opstaju zbog niskog udjela u prodajnoj cijeni banana, jeftinog voća kojim se najviše trguje u međunarodnoj razmjeni.

Globalna vrijednost trgovine bananama procijenjena je na osam milijardi američkih dolara, a maloprodajna vrijednost kreće se između 20 i 25 milijardi dolara.

Proizvodnja banana Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Banane čine značajan dio izvoznih prihoda za mnoge zemlje Latinske Amerike i Kariba. Primjerice, izvoz banana čini četvrtinu ukupnog nenaftnog izvoza Ekvadora, a ova država čini oko 30 posto svjetske ponude tog voća na tržištu.

Osim toga, banane su bitan izvor prihoda i zaposlenja za mnoga kućanstva, kao i izvor prehrane i prehrambene sigurnosti za više od 400 milijuna ljudi u zemljama proizvođačima. Premda su jedno od voća s najvećom trgovinom i potrošnjom, zanimljivo je to da se samo 15 do 20 posto svjetske proizvodnje plasira na međunarodno tržište. Najveći proizvođač Indija ne izvozi gotovo ništa dok Brazil izvozi vrlo malo, zadržavajući to voće za domaće tržište.

Banane su također simbol rastuće moći supermarketa duž globalnih lanaca opskrbe i širokog spektra nepravdi prisutnih u međunarodnoj trgovini, uključujući neprihvatljive radne i životne uvjete za mnoge koji ih uzgajaju i beru, suzbijanje nezavisnih sindikata i nepravednu podjelu dobiti duž lanca.

O tome najbolje svjedoči struktura cijene banane, koja pokazuje raspodjelu kolača u proizvodnji i prodaji ovog popularnog voća. Analiza pokazuje da u prosjeku radnici zarađuju samo između pet i devet posto ukupne vrijednosti, a trgovci uspijevaju ugrabiti između 36 posto i 43 posto vrijednosti.

Povijest banana Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Velike plantaže banana pretežno se nalaze u Latinskoj Americi. Proizvodnja zahtijeva ogromna ulaganja u infrastrukturu i tehnologiju za transport, navodnjavanje, odvodnju i objekte za pakiranje. S druge strane, u istočnim Karibima prevladavaju mali farmeri.

Uzgoj banana općenito je radno intenzivan. Uključuje mjere ograničavanja širenja džungle, sustav podupiranja biljaka kako bi se spriječilo savijanje od težine voća i navodnjavanje u nekim regijama.

Uz intenzivnu upotrebu pesticida, konvencionalni proizvodni proces uključuje pokrivanje grozdova banana polietilenskim vrećicama kako bi se zaštitili od vjetra, insekata i napada ptica te kako bi se održala optimalna temperatura.