ZAŠTO JE DAO OSTAVKU?

Ceraru je presudio slovenski projekt stoljeća koji bi zadao udarac i Hrvatskoj

15.03.2018 u 10:30

Bionic
Reading

Željeznička pruga zbog koje je ostavku dao slovenski premijer Miro Cerar trebala se početi graditi ove godine. Riječ je o najvažnijem infrastrukturnom projektu Cerarove vlade, vrijednom oko milijardu eura, koji je trebao povezati Luku Koper sa željezničkim čvorištem Divača. Time bi najveća slovenska luka povećala prednost pred svojim izravnim konkurentima, Rijekom i talijanskim Trstom

Iako je pruga duga samo 28 kilometara, zbog izuzetno zahtjevnog terena očekivalo se kako će troškovi gradnje prijeći i milijardu eura. Njezini kritičari tvrdili su kako će zbog brojnih vijadukata, tunela, mostova i obilaznica koštati najmanje 1,5 milijardi eura.

Cerar je tvrdio kako pretjeruju i da će se manji troškovi osigurati međunarodnim natječajima i nižim PDV-om na radove. Uz to je planirao u financijsku konstrukciju uz državni novac uključiti strane fondove i međunarodni kapital.

Govorio je kako će Europska investicijska banka (EIB) osigurati gotovo trećinu potrebnih sredstava kroz povoljan kredit na 25 godina, a računao je i na novac iz europskih fondova za koheziju i prometno povezivanje te na doprinose zemalja iz zaleđa koje gravitiraju prema Kopru, kao što su Mađarska, Češka i Slovačka.

U rujnu prošle godine slovenski građani su na referendumu podržali projekt, ali njegove rezultate je u srijedu poništio Vrhovni sud.

Luka Koper
  • Luka Koper
  • Luka Koper
  • Luka Kiper
  • Prosvjed protiv novog koncesionara Luke Koper
  • Prosvjed protiv novog koncesionara Luke Koper
Problemi Cerarove vlade s Lukom Koper Izvor: Pixsell / Autor: Srdjan Zivulovic/FA Bobo/PIXSELL

Rezultate referenduma osporila je građanska inicijativa na čijem je čelu inženjer Vili Kovačič, a koju podržava Slovenska demokratska stranka (SDS) Janeza Janše.

Kovačič smatra da je izabrana trasa za prugu preko kraškog terena pogrešna i da poskupljuje projekt. Nakon referenduma je tvrdio kako je bilo nepravilnosti u vladinom financiranju kampanje, s čime se složio Vrhovni sud. Naloženo je raspisivanje novog referenduma, što je stopiralo planove za gradnju.

Prošle godine sve tri velike sjevernojadranske luke, Koper, Trst i Rijeka, zabilježile su rekordne promete, s tim da je slovenska uzdanica daleko najjača. U ukupnom prometu kontejnera na sjevernom Jadranu Koper drži 54,6 posto udjela, Trst 32,7 posto, a Rijeka 12,6 posto.

Miro Cerar i Ana Brnabić
  • Miro Cerar i Andrej Plenković
  • Donald Tusk, Miro Cerar i Jean-Claude Juncker
  • Miro Cerar i slovenska vlada
  • Miro Cerar
  • Andrej Plenković i Miro Cerar
    +2
Miro Cerar Izvor: Reuters / Autor: MURAD SEZER