Cijene dizela ubrzano rastu, što će se jako odraziti na globalno gospodarstvo, a posljedice se značajno osjećaju u SAD-u. Dizel je gorivo koje pokreće ekonomiju, bez njega nema poljoprivrede, proizvodnje, rudarstva, a osobito je važno i za cestovni promet
Zalihe goriva su, piše CNBC, najniže u povijesti, što obuhvaća proizvode poput dizela, lož ulja i mlaznog goriva, tj. kerozina. U SAD-u su zalihe tih destilata, koji se i nazivaju 'srednjima' jer nastaju u sredini rafinerijskog procesa, na najnižoj razini u posljednjem desetljeću. Situacija je alarmantna na Istočnoj obali pa u njujorškoj luci plaćaju i 200 dolara po barelu dizela.
Na ubrzano povećanje cijene utječe i odmicanje Europe od ovisnosti o ruskoj nafti. Stephen Brennock iz brokerske kuće PVM ustvrdio je za CNBC da se u Europu trenutno uvozi oko 700.000 barela dizela dnevno iz Rusije.
'Izazove u globalnoj opskrbi pogoršat će se prijedlogom EU-a da se zabrani uvoz ruske nafte. Zabrana, ako bude odobrena, imat će ogroman utjecaj na tržište, a posebno na dizel. Sada raste zabrinutost da bi Europa mogla ostati bez dizela', upozorava Brennock.
Energetska konzultantska tvrtka Rystad također je ustvrdila da će se izazovi povećati gubitkom ruskih rafiniranih proizvoda.
Rafinerije ne mogu samo tako povećati proizvodnju da bi zadovoljile rastuću potražnju, a stope korištenja rafinerija već su iznad 90 posto. U SAD-u se posljednjih godina smanjio kapacitet rafiniranja, a najveći rafinerijski kompleks na Istočnoj obali, Philadelphia Energy Solutions, zatvoren je nakon požara u lipnju 2019.
Nekoliko rafinerija sada se rekonfigurira za proizvodnju biogoriva, a i u tom se području ranije smanjio kapacitet. Istočna obala uvelike se oslanja na druga područja za rafinirane proizvode, rekao je De Haan iz GasBuddyja, te dodao da se Europa 'natječe' za ta goriva uslijed sankcija Rusiji.
Dvostruki udarac za potrošače
Tom Kloza, voditelj globalnog energetskog istraživanja u OPIS-u, rekao je da se u prošlim godinama barel dizela obično prodavao za deset dolara iznad cijene sirove nafte. Danas je ta razlika – poznata i kao rafinerijska marža – porasla na rekordnu vrijednost iznad 70 dolara.
Kloza je rekao da se dizel u njujorškoj luci sada prodaje za oko pet dolara po galonu dok su cijene mlaznog goriva u luci, koje obično odražavaju cijene dizela, na oko 6,72 dolara. To je otprilike 282 dolara po barelu, piše CNBC.
Maloprodajne cijene dizela također rastu. U petak je nacionalni prosjek za galon dosegao rekord od 5,51 dolara, prema AAA-u, nakon što je svaki dan prošlog tjedna dostizao novi maksimum.
Više cijene dizelskog goriva rezultiraju većim profitnim maržama za rafinerije te one sada proizvode koliko mogu. U određenom trenutku to bi moglo dovesti do turbulencija na tržištu goriva i dodatno podići cijene, a najveći će udar biti onaj na potrošače.
'To će biti dvostruki udarac za potrošače u tjednima i mjesecima pred nama jer se ove cijene dizela spuštaju na cijenu robe – još jedan dio inflacije koji će pogoditi potrošače', rekao je De Haan, dodajući da se pun utjecaj na skok cijena tek treba osjetiti.