Do kraja veljače sljedeće godine trebala bi se zatvoriti tvornica kombajna Same Deutz Fahr Žetelice. Tako bi 190 radnika trebalo ostati bez posla, iako je tvornica imala dobre poslovne rezultate. Postavlja se i pitanje zašto su vlasnici odlučili likvidirati tvrtku, umjesto da je prodaju ili prenamijene proizvodnju
U Županji kreće val otkaza koji bi trebao trajati od studenog pa sve do kraja veljače 2025. godine. Naime, likvidirana je tvrtka Same Deutz Fahr Žetelice. Riječ je o tvornici kombajna koja postoji 40 godina, a proizvodnju je počela kao radna organizacija u okviru Đure Đakovića.
Godine 1995. Đuro Đaković je potpisao ugovor o prodaji i distribuciji kombajna i berača marke Deutz Fahr, koja je poslovala pod okriljem talijanske grupacije Same Deutz Fahr, koja je županjsku tvornicu preuzela 2005. godine, piše u Hrvatskoj tehničkoj enciklopediji.
Ista je kompanija, koja se hvali da je jedan od najvećih proizvođača poljoprivrednih strojeva na svijetu, odlučila likvidirati Žetelice. Broj zaposlenih se prema podacima sa servisa Poslovna Hrvatska s godinama smanjivao. Tako je županjska tvornica 2019. godine imala 334 zaposlena, a lani 252. Sad ih je 190 i svi će ostati bez posla.
Dobra bilanca
Financijska bilanca SDF Žetelica, ali i cijele grupacije nije toliko loša. Žetelice su prošlu godinu završile s 44,22 milijuna eura, što je doduše pad od šest posto u odnosu na 2022. godinu. Dobit je iznosila 3,03 milijuna eura, što je 45,6-postotni rast. Novostvorena vrijednost je lani po prvi put premašila 10 milijuna eura, a izvezeno je robe u vrijednosti od 36,34 milijuna eura, što je milijun eura manje nego pretprošle godine.
Što se tiče grupacije SDF na globalnoj razini, ona je lani ostvarila promet od 2,03 miljarde eura (12,6 posto više u odnosu na 2022.), dok je vrijednost prije oporezivanja iznosila 322 milijuna eura (15,9 posto više). U njihovom godišnjem izvješću stoji kako su povećali ulaganja na 67 milijuna eura za istraživanje i razvoj inovacija, pogotovo u segmentu samovozećih traktora. Posluju u još sedam zemalja, među kojima su Kina i Indija te imaju ukupno 4446 zaposlenih.
Zanimljivo, županjska tvornica je bila jedina u kojoj je ova grupacija proizvodila kombajne. Stoga je prvi zaključak bio da je uprava odlučila preseliti proizvodnju negdje drugdje. No, to nije točno. SDF će u potpunosti odustati od proizvodnje kombajna, potvrdio je za tportal glavni sindikalni povjerenik Mladen Benković.
'Talijanski vlasnik kaže da je tržište kombajna jako nestabilno i da zbog raznih faktora, što političkih, što ekonomskih, ne može prodati kombajne na tržišta na koja smo do sada prodavali (zemlje izvan EU, ne samo Ukrajina) i zbog toga gasi potpuno proizvodnju u Županji. Tvrde da trenutno neće nigdje drugdje proizvoditi kombajne i da proizvodnju ne sele na drugo mjesto', potvrdio je Benković.
Potražnja za radnicima
Poslali smo upit grupi SDF zbog čega su se odlučili likvidirati tvrtku, umjesto da je restrukturiraju, prenamijene proizvodnju ili prodaju nekome drugome. Iz tvrtke nismo dobili odgovor, a Benković ionako tvrdi da je stvarni razlog zatvaranja poznat samo SDF-u, koji je iz Županje najprije povukao direktore. No, sindikalist je otkrio da su Talijani pokušali prodati tvrtku.
'Početkom godine su tražili kupca ili partnera za proizvodnju u Županji. Kineska tvrtka je radila dubinsku analizu naše tvrtke i nakon toga je odustala od kupnje. Traženi su potencijalni partneri i iz drugih država, ali nisu ih uspjeli naći te su se odlučili na likvidaciju tvrtke. Rekli su, također, ako ima radnika koji žele raditi u tvornicama izvan Hrvatske da bi ih rado primili', rekao je Benković.
Tako svih 190 zaposlenika neće završiti na ulici, ali vjerojatno neće niti ići raditi u inozemstvo. Uz otpremninu od 869 eura po godini staža, zajamčenu kolektivnim ugovorom, većina ih se može nadati novim poslovima. Potražnja za takvim profilom radnika je velika, a dio njih bi se mogao 'vratiti' u Đuro Đaković.
'Tvrtka u grupaciji Đ.Đ. Specijalna vozila će imati potrebu za našom radnom snagom, jer je to sličan proizvodni proces i stručni kadar koji im je potreban. Dio radnika će se možda tamo zaposliti ,a ostali će pokušati sa tvrtkama u okolici jer i one imaju potrebe za takvom vrstom radnika (tokari, zavarivači, mehaničari)', kratko je za tportal potvrdio Benković.