Transakcija vrijedna 2,2 milijarde eura u kojoj će francuska PSA Grupa od američkog General Motorsa preuzeti njemački Opel i britanski Vauxhall, predstavlja se kao pun pogodak za glavne aktere
Nakon nekoliko tjedana nepotvrđenih glasina, ovih je dana konačno potvrđeno da će francuska automobilska grupa PSA od američkog General Motorsa (GM) preuzeti njihove brendove i tvornice u Europi: njemački Opel i britanski Vauxhall. Vrijednost cijele transakcije procjenjuje se na 2,2 milijarde eura, a njome će se GM gotovo u potpunosti povući s europskog tržišta. Legendarni General Motors, nekada dugogodišnji najveći svjetski proizvođač automobila, vlasnik je Vauxhalla i Opela još od dvadesetih godina prošlog stoljeća.
Prve reakcije na objavljeni sporazum kreću se u rangu od pozitivnih do neutralnih. Optimistična očekivanja vežu se uz krovnu PSA grupu te GM, dok su nešto suzdržanije reakcije vezane uz sudbinu Opela i Vauxhalla. Razumljivo, kod ovakvih transakcija vedre informacije koje se plasiraju iz samog vrha kompanija često za neke niže razine znače rezanje troškova i/ili broja radnih mjesta, konsolidaciju pa čak i zatvaranje pogona. Dok god su dodatni detalji sporazuma nepoznati, dotle će zaposleni u Opelu i Vauxhallu moći samo nagađati o vlastitoj sudbini.
Francuski PSA, krovna grupa automobilskih proizvođača Peugeot i Citroën, i američki GM u ovaj su dogovor stigli s otprilike istih pozicija. Relativno nedavno obje su kompanije bile na rubu propasti, a danas im, po svemu sudeći, ide vrlo dobro. GM, najpoznatiji po legendarnim američkim markama automobila Cadillac, Chevrolet ili Buick, je u jeku financijske i ekonomske krize krajem prošlog desetljeća bio na rubu preživljavanja. Kompanija je bila prisiljena tražiti pomoć američke države kako ne bi bankrotirala. U međuvremenu tvrtka se uspjela preporoditi pa čak i prije tri godine dobiti prvu glavnu izvršnu direktoricu u povijesti - Mary Barra.
PSA Grupa je, pak, u dubokim problemima bila u nešto skorije vrijeme. Početkom 2014., nekako u doba kad je u na čelu GM-a svoje prve dane provodila Mary Barra, PSA Grupu su zbog ozbiljnih gubitaka morali spašavati francuska vlada te PSA-ov kineski partner, tvrtka Dongfeng Motors. Kineska kompanija, koja za tamošnje tržište proizvodi vozila iz ponude PSA Grupe, i francuska država preuzeli su tada po 14% vlasništva čime je i vlasnički udio obitelji Peugeot smanjen na isto takav postotak. Od tada PSA se, također s novim čelnikom, riješila dijela dugova i opet vratila profitabilnom poslovanju i širenju.
U trenutku kad dvama konkurentima ide razmjerno dobro i oba s optimizmom gledaju na budućnost, međusobna transakcija kojom su oboje na dobitku čini se teško izvedivom. Marry Barra, šefica General Motorsa, izjavila je prilikom objave dogovora kako je transakcija "pobjeda" za sve strane jer ih stavlja u poziciju za ostvarivanje dugoročnog uspjeha sljedeći vlastite poslovne strategije.
Opel je već godinama veliki uteg za poslovanje General Motorsa. Posljednjih čak 16 godina njemačka kompanija posluje s gubitkom. Samo lani je gubitak iz europskog poslovanja GM-a iznosio 257 milijuna dolara, a od početka stoljeća ukupni gubici su premašili 15 mlrd. dolara. Sporazum o preuzimanju došao je u trenutku kad je Opel konačno opet stigao na prag ostvarivanja profita, no taj je profit puno niži od onoga što GM generira na drugim tržištima, posebno američkom.
Ta se kompanija u svojem poslovanju posljednjih godina puno više okrenula ostvarivanju dobiti za svoje dioničare što je objasnio predsjednik kompanije Dan Ammann. Rekao je da će GM nakon prodaje Opela moći „oštrije fokusirati vrijeme i resurse na investicije koje donose viši profit i viši rast u matičnom poslovanju, te novim tehnologijama koje transformiraju autoindustriju“.
GM će u budućnosti na europskom tržištu biti ograničen na tek vrlo usku ponudu vozila marki Cadillac, Chevrolet i Corvette, ali ga dogovor s PSA ne priječi da se posveti i drugim segmentima autoindustrije. GM je, primjerice, poznati ulagač u kompaniju Lyft koja se bavi uslugom taksi prijevoza i izravan je konkurent poznatom Uberu.
Čelnici General Motorsa svoju su odluku dodatno objasnili promjenama u geopolitičkoj i regulatornoj klimi u Europi što bi zahtijevalo dodatne investicije, dok su oni više usmjereni na američko tržište, Kinu i nove tehnologije. Ammann je upozorio da se europsko tržište toliko promijenilo da bi Opel u budućnosti mogao samo 20 posto svojih modela 'dijeliti' s ostatkom GM-a zbog čega je PSA u boljoj poziciji za iskorištavanje sinergija. GM se pokušavao riješiti Opela još i ranije, neposredno nakon spomenute krize 2009. godine, no strategija kompanije je tada bila drukčija, a europsko poslovanje nije prodano i iz nekih dodatnih razloga.
Opel je, pak, sada u poziciji da dobije vlasnika koji je puno više posvećen europskom tržištu nego što je to bio General Motors. Carlos Tavares, glavni izvršni direktor PSA Grupe, uvjeren je da u Opelu može provesti preokret kakav je u protekle tri godine proveden u Peugeotu i Citroënu. PSA će sada, umjesto konglomerata Renault-Nissan, zauzeti poziciju drugog po veličini europskog proizvođača automobila. Jedini veći je njemački Volkswagen.
U PSA Grupi ne skrivaju svoje ambicije. Već ranije su najavili povratak vlastitih marki na američko tržište na kojem Peugeot nije bio aktivan gotovo 40 godina. Prije mjesec dana kompanija je preuzela i indijsku tvrtku Hindustan Motors kroz koju od početka iduće godine planira prodavati automobile na tamošnjem tržištu na kojem također nije bila prisutna više od desetljeća.
Analitičari upozoravaju i na moguće prepreke za svijetlu budućnost. Ni Opel, ni Vauxhall, niti PSA Grupa ne nalaze se u dijelu autoindustrije koji je na samom vrhu razvoja novih tehnologija tako da niti ova transakcija u tom segmentu razvoja neće donijeti bitan skok niti za jednu od tih kompanija.
Nadalje, tu je i velika neizvjesnost općenito oko automobilskog tržišta. Vauxhall se na britanskom tržištu dobro drži zahvaljujući vjernosti tamošnjih kupaca, no pitanje je kakva će biti financijska situacija jednom kad Britanija napusti EU. Iz Amerike stižu protekcionističke najave ekonomskih politika predsjednika Donalda Trumpa, što bi GM još i mogao pozitivno iskoristiti predstave li prodaju Opela kao ponovno posvećivanje američkom tržištu, no i dalje ostaje nepoznato hoće li se ostvariti i najave uvođenja carina na uvoz automobila i kako bi to u konačnici moglo djelovati na veliko američko, ali i druga tržišta.
Neki procjenjuju da bi preuzimanje Opela moglo započeti i novi krug konsolidacije unutar autoindustrije u kojem bi posebna meta bili neki manji proizvođači. Čak bi i ambicije koje vladaju u vezi kineskog tržišta među svjetskim proizvođačima automobila mogle ponešto splasnuti u svjetlu usporavanja tamošnjeg ekonomskog rasta.
PSA Grupa i GM se nalaze pred novim izazovima. Dvije milijarde eura vrijedna transakcija koja se u ovom trenutku svima čini kao dobar potez morat će u srednjem roku dobro opravdati taj optimizam. Peugeot, uz preuzimanje Opela, ima dodatnih razloga za slavlje pošto je njegov model 3008, na poznatom sajmu koji se ovih dana održava u Genevi, proglašen automobilom godine. Treba se nadati da se opijenost lovorikama neće preseliti i za upravljač kompanije.