istraživanje

Hrvati u novčaniku nose tri kartice, a online najradije kupuju odjeću

05.07.2018 u 15:50

Bionic
Reading

Hrvati u prosjeku u novčaniku imaju tri vrste kartica s kojima preferiraju plaćanje na prodajnim mjestima. Čak 95 posto će posegnuti za karticom više puta mjesečno kako bi nešto platili dok će gotovinu koristiti samo za manje iznose

Beskontaktno je prije četiri godine plaćalo samo deset posto korisnika kartice, a danas ih je sedam puta više. Online najviše kupujemo odjeću, pokazalo je to istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga koje je proveo GfK – Centar istraživanja tržišta između 1027 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj.

Gotovinu koristimo za male iznose dok se za sve ostalo sve više oslanjamo na kartice. Istraživanje je pokazalo da korisnici bankarskih usluga u Hrvatskoj idu u korak s evolucijom trgovine – skoro svi koriste kartice, sve više kupuju online, a beskontaktno plaćaju preko sedam puta više nego prije četiri godine, navodi se u priopćenju Mastercarda.

Skoro svi građani koriste kartice

Udio korisnika kartica među korisnicima bankarskih usluga u Hrvatskoj nastavio je tendenciju rasta te danas iznosi 95 posto. Prošloga rujna bio je 92 posto, a ukupnom porastu u proteklom razdoblju najviše je pridonijelo povećanje broja korisnika kreditnih kartica – s 51 posto na 58 posto.

Ipak, neke se stvari nisu toliko mijenjale. Kao i u proteklih nekoliko godina, u prosječnom hrvatskom novčaniku nalazi se nešto manje od tri kartice (2,7). Međutim, značajan broj korisnika kartica (48%) ima tri ili više kartica, a taj broj raste s visinom prihoda i dobi korisnika. Kartice u prosjeku više koriste oni s mjesečnim prihodima iznad 5.500 kuna, građani stariji od 40 godina te muškarci. Kartice s odgodom plaćanja i revolving kartice su uglavnom popularnije među onima s još višim mjesečnim prihodima, točnije iznad 9.000 kuna.

Sniženja u trgovinama
  • Sniženja u trgovinama
  • Sniženja u trgovinama
  • Sniženja u trgovinama
  • Sniženja u trgovinama
  • Sniženja u trgovinama
    +17
Sniženja u trgovinama Izvor: Pixsell / Autor: Zarko Basic/PIXSELL

Uporaba kartica postala dio svakodnevice

Ispitanici preferiraju plaćanje karticama na prodajnom mjestu pa ih tako 95% karticama plaća više puta mjesečno, trećina nekoliko puta tjedno, a četvrtina (26%) svakodnevno. Plaćanje karticom na prodajnim mjestima još je češće kod korisnika kreditnih kartica – 29% ih rabi svakodnevno, a 37% nekoliko puta tjedno. Na bankomatima se kartice koriste ipak nešto rjeđe. Tako ih 41% ispitanika rabi jednom do dva puta tjedno, 25% isto toliko puta mjesečno, dok ih 20% koristi nekoliko puta tjedno.

Građani žele plaćati beskontaktno

U protekle četiri godine, korištenje beskontaktnog plaćanja među korisnicima kartica povećalo se za više od sedam puta te sada iznosi 73%. Taj je udio još i veći među onima s mjesečnim prihodima iznad 12.000 kn (85%), onima iz sjeverne Hrvatske (81%) te Istre i Primorja (78%), navodi se u Mastercardovom istraživanju.

Većina korisnika beskontaktno plaća na tjednoj bazi, više od četvrtine (26%) nekoliko puta tjedno, a svakodnevno njih 15%. Tako su čestoj uporabi sigurno doprinijele prednosti koje pruža ovaj način plaćanja, a kao glavne, većina ispitanika ističe brzinu (87%) i jednostavnost (86%). Uz to, čak 55% ispitanika smatra ga boljim načinom plaćanja od gotovine, dok ga 57% namjerava koristiti češće nego do sada, prije svega oni mlađi od 40 godina. Štoviše, točno polovica ispitanika smatra ga ne samo sigurnim, nego i najboljim načinom plaćanja.

Beskontaktno plaćanje najčešće je u supermarketima (65%), zatim lokalnim dućanima (14%) te benzinskim postajama (9%). Ispitanici su istaknuli kako bi svakako htjeli da na većem broju prodajnih mjesta bude moguće beskontaktno plaćanje. To se prije svega odnosi na dućane (33%), restorane i kafiće (12%), javni prijevoz (11%) te benzinske postaje (11%). Ovaj način plaćanja najslabije je zastupljen među najstarijom skupinom ispitanika u dobi od 50 do 55 godina, dok je češći među mlađima od 40 godina te korisnicima Mastercard kartica, čijih 35% korisnika beskontaktno plaća i nekoliko puta tjedno.

'Istraživanje je pokazalo kako je beskontaktno plaćanje u potpunosti zaživjelo u Hrvatskoj, a zbog brzine, praktičnosti i jednostavnosti mnogi ga žele koristiti još i više. Riječ je o tehnologiji koju vole i trgovci jer značajno ubrzava redove te obradu transakcija. Stoga će njene prednosti sigurno biti prepoznate i u sektorima u kojima još nije u potpunosti iskorištena, kao što je primjerice javni prijevoz. Osim očite koristi koju donosi, sigurno će doprinijeti i smanjivanju sive ekonomije koja je česta upravo u transakcijama manjih vrijednosti', istaknula je direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj Sanja Žigić.

Veliki interes za mobilno plaćanje

Gotovo 2/3 ispitanika (62%) zainteresirano je za plaćanje putem mobitela, a posebno oni mlađi od 40 godina te oni s primanjima iznad 9.000 kn. Plaćanje putem SMS-a je još uvijek najrasprostranjeniji oblik mobilnog plaćanja (72%), a mobitel se u većoj mjeri još koristi i za provjeru stanja na računu i kartičnih troškova (63%) te za mobilno bankarstvo (47%). Uz to, preko polovice ispitanika zainteresirano je i za inovativnije načine plaćanja, a riječ je o plaćanju prislanjanjem mobilnog uređaja na POS terminal te plaćanje putem mobilne aplikacije.

Popusti i ušteda vremena potiču online kupnju

Čak 85% korisnika kartica u Hrvatskoj kupuje online. Proizvodi i usluge koji se tako najviše kupuju su odjeća i obuća (60%), potrošačka elektronika (47%), pokućstvo (36%), kozmetika (25%), ulaznice za kulturna događanja (22%), putovanja (20%), dječje igračke (19%), računalna oprema (18%), avionske karte (17%) te knjige i glazba (17%). Ono što najviše potiče online kupnju su povoljne cijene, promotivne akcije i popusti (62%), ušteda vremena (62%), mogućnost kupovine u bilo koje doba dana (57%), veća ponuda roba i usluga (56%), nedostupnost nekih proizvoda u klasičnim trgovinama (55%), dostava do kućnog praga (40%) te lakša usporedba cijena (40%).

S druge strane, ljude od online kupnje odvlači strah od nedostatka sigurnosti, želja da se proizvod vidi prije kupnje, eventualno neisporučivanje robe, mogućnost kupnje svih potrebnih stvari u klasičnim trgovinama te sumnja u kvalitetu proizvoda. Riječ o „vječnim“ pitanjima koja se vežu uz online trgovinu i oko kojih su potrošači uglavnom podijeljeni.

Tako 36% ispitanika ističe da nema povjerenja u web trgovine kada je riječ o ostavljanju kartičnih podataka, dok otprilike jednak broj ispitanika (35%) nema takvih sumnji te su već pohranjivali podatke svojih kartica u stranim online trgovinama, a još 13% to je učinilo na stranicama domaćih web trgovina te 10% unutar mobilnih aplikacija.

Za online kupnju najčešće se koriste PayPal i kartice

Ispitanici kao najčešći oblik plaćanja ističu PayPal (30%), debitne (27%) i kreditne kartice (25%). Međutim, među korisnicima kreditnih kartica ipak su najpopularnije kreditne kartice (34%), a tek onda PayPal (31%). S druge strane, gotovinsko plaćanje po primitku dostave, internetsko bankarstvo ili obročno plaćanje odabire tek mali broj ispitanika.

Gotovo polovica ispitanika (46%) kupuje podjednako i u hrvatskim i stranim web trgovinama, dok 40% kupuje prvenstveno u inozemnim, a 14% u domaćim online trgovinama. Kupnju u hrvatskim web trgovinama u nešto većoj mjeri vrše oni s najmanjim prihodima (22%), a u stranim oni s prihodima iznad 12.000 kn (46%) te mladi do 30 godina starosti (50%).

Računi se najviše plaćaju online

Račune za vodu, struju, plin i ostale režije ispitanici sve manje plaćaju gotovinom, a sve više online. Tako kao glavni način plaćanja računa ispitanici ističu online bankarstvo (50%), zatim mobilno bankarstvo (39%), a tek onda plaćanje u poslovnicama pošte ili Fine (22%). Ključni razlozi zašto neki ne plaćaju račune online su plaćanje isključivo gotovinom (52%), zatim karticama u poslovnicama (18%) ili jednostavno zato što ne koriste internetsko ili mobilno bankarstvo (13%), pokazalo je istraživanje.