ISTRAŽIO A. T. KEARNEY

Hrvatski se direktori uzdaju u digitalizaciju, no tek hvataju korak

24.11.2016 u 11:03

Bionic
Reading

Više od 70% hrvatskih poduzeća ima digitalnu transformaciju na dnevnom redu, a približno četvrtina njih ima digitalnu strategiju zacrtanu ili u samostalnom dokumentu ili kao dio cjelokupne strategije poduzeća, pokazalo je istraživanje što ga je ljetos nad 200 hrvatskih tvrtki provela konzultantska kuća A. T. Kearney u suradnji s Hrvatskom udrugom poslodavaca

U sklopu istraživanja "Digitalni indeks hrvatskoga gospodarstva" vodstva tvrtki pitali su kako se njihovo poduzeće nosi s digitalizacijom i kakav utjecaj ista ima na poslovanje. Digitalni indeks temelji se na analizi pet parametara: strategije, poslovnog modela, procesa, ekosistema i kulture te omogućitelja (engl. enablers). U 82% poduzeća koja su sudjelovala u istraživanju digitalizacija je trenutačno dio odgovornosti uprave. Za očekivati je da će u sljedeće tri godine ta brojka rasti na 85 posto.

Marko Derča
, potpredsjednik u A. T. Kearneyju, objašnjava: ''Hrvatski direktori imaju pozitivan pogled na digitalizaciju i smatraju kako će digitalizacija promijeniti temeljno poslovanje poduzeća. Otprilike 60% poduzeća očekuje do 10% godišnji rast prihoda, a kada su u pitanju prihodi od digitalnih proizvoda i usluga tu rast do 10% očekuje otprilike 30% poduzeća, što je pak još nedovoljno ambiciozno s obzirom na potencijal (npr. širenje portfelja proizvoda i usluga, nova tržišta, povezivanja). Izravne i velike prilike skrivaju se u unutarnjim procesima te u ostvarivanju suradnje s partnerima. U tim prilikama potrebno je iskoristiti digitalnu transformaciju za izgradnju unutarnjih kompetencija, znanja i podizanja razine agilnosti za proboj na prihodovnoj strani. Samo 4 % rukovoditelja u hrvatskim poduzećima očekuje kako će njihovi ukupni prihodi pasti do 10%. 'Digitalizacija već kuca na vrata i stupanj spremnosti za nju može učiniti veliku razliku u tome hoće li poduzeće postati žrtva digitalizacije ili će pak uhvatiti njen vjetar u leđa“.

Poduzeća bi u digitalizaciji trebala vidjeti izazov koji sa sobom donosi brojne nove poslovne prilike, nove oblike inoviranja i međusobnu suradnju, ističu iz A.T. Kearneyja.

Bježe od partnerstava

''Dok se u inozemstvu partnerski povezuje više od 70% poduzeća, u Hrvatskoj taj udio iznosi približno 40%. Suradnja je jedan od najmoćnijih alata kako se primiti digitalizacije na najbolji mogući način. Poduzeće ne treba znati sve samo. Može se jednostavno povezati s nekim tko to znanje ima. Zahvaljujući digitalizaciji to je vrlo jednostavno. Možda nije neobično da su među najspremnijim poduzećima u Hrvatskoj ona koje dolaze iz sektora informacijskih tehnologija te telekomunikacija i medija. Kod mladih poduzeća, kao što su startupi, treba prepoznati kako njihova inovativnost, mala veličina i entuzijazam mogu pomoći većem poduzeću“, ističe Marko Derča.

Inovativnost, transformacija i digitalizacija dolaze ruku pod ruku. Digitalizacija uzrokuje brze promjene na tržištima i omogućava da netradicionalni igrači na tržištu jako brzo preskoče tradicionalne. Zbog toga, poduzeće mora brzo reagirati. ''Kod 40 % poduzeća iz istraživanja više od desetine proračuna namijenjeno je digitalnim inicijativama, no stvarni učinci nisu još vidljivi. Područja kao što su napredna analitika, internet stvari (engl. Internet of Things) i umjetna inteligencija mogu imati veliki transformacijski potencijal u hrvatskim poduzećima. Automatizacija proizvodnje robotima ili pak prijevoz proizvoda bez vozača koji se temelji na internetu stvari i umjetnoj inteligenciji samo su neki od načina kako poboljšati svoj vrijednosni lanac“, objašnjava Derča.

Tvrtke trebaju ulagati u regrutiranje te razvijanja talenata, no u hrvatskim je poduzećima uključivanje zaposlenika u digitalne inicijative još na niskoj razini, pokazalo je istraživanje.