Ispred ministarstva Božidara Kalmete sutra će se održati prosvjed Sindikata hrvatskih željezničara (SHŽ). Očekuje se da će se okupiti nekoliko stotina ljudi s ciljem da upozore na katastrofalno stanje u društvima HŽ Holdinga zaduženim za gradnju i održavanje pruga i vagona, u kojima radi oko 1.500 djelatnika
Zadnja šansa da do prosvjeda neće doći, propala je nakon današnjeg sastanka u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture na kojem nije postignut dogovor. Ministar Kalmeta poručio je sindikalistima da novca nema i razgovor je završio u mučnoj atmosferi.
Prije sastanka SHŽ organizirao je konferenciju za novinare na kojoj je još jednom ukazao na probleme u HŽ-u.
'Mjesecima upozoravamo na teško stanje u pojedinih društava. Pisali smo premijerki, predsjedniku, ministru, ali uvijek su to bila vatrogasna rješenja. Konkretno nije ništa riješeno. Dešava se tiha eutanazija željeznice. Doslovno, naši vlakovi uskoro neće imati po čemu voziti, jer pruge propadaju', ustvrdio je Ivan Forgač, predsjednik SHŽ-a.
Pred stečajem su HŽ-ova društva Održavanje vagona, Remont i održavanje pruga, Pružne građevine, Proizvodnja – regeneracija, POSIT (proizvodnja i montaža elektrotehničkih uređaja), Željezničko ugostiteljstvo i Željeznička tiskara. Njihovi radnici nisu dobili plaću za listopad i studeni niti su im isplaćeni regresi i božićnice.
Za funkcioniranje željezničkog prometa osobito su važna društva za gradnju i održavanje pruga, koja su, prema riječima sindikalista, bez posla iako je većina kolosijeka u katastrofalnom stanju
'Ulaganja u obnovu pruga su potpuno stala. Društvima HŽ-a ne daje se posla, a posla ima za barem narednih deset godina. Trenutno jedini posao obnove pruge između Vinkovaca i Tovarnika radi talijanska tvrtka. Smanjenje su brzine na više od dvije tisuće kilometara pruga', rekao je Forgač.
Sindikati traže da se zaposle kapaciteti HŽ-ovih tvrtki zaduženih za održavanje pruga, a ne da se ljude bez opravdanog razloga drži bez posla. Osim toga, upozoravaju, Sabor je donio Nacionalni program željezničke infrastrukture, kojim se planiraju nova ulaganja, ali on se ne provodi.
Pred stečajem je društvo Održavanje vagona u kojem radi 420 djelatnika. Zbog nedovoljnog ulaganja, ističu sindikalisti, u zadnjih deset godina smanjen je broj vagona, a broj putnika je povećan dvostruko.
Željezničko ugostiteljstvo također propada, a nedavno je, naveo je Forgač, donesena odluka da se prekine s davanjem usluga, pa se više niti u jednom vlaku HŽ-a ne može popiti kava
'Sva ta društva su sad pred privatizacijom i nude se za jednu kunu. Od predsjednika Uprave HŽ Infrastrukture Branimira Jerneića nismo dobili nikakav pozitivni odgovor, već nam prijeti stečajem i minimalnom otpremninom za radnike', rekao je Forgač.
Uglavnom, Sindikat hrvatskih željezničara od Vlade i Uprave HŽ-a traži da se nađe posla za sva društva za gradnju i održavanje željezničke infrastrukture te pomoć kod restrukturiranja Željezničke tiskare i Željezničkog ugostiteljstva. Također se potražuje isplata plaća, regresa i božićnica za sve navedene tvrtke.
'Jedno je restrukturiranje kao održavanje djelatnosti, a drugo je uništenje željeznice, čega smo sad svjedoci', zaključio je Forgač.