DE BEERS NA BUBNJU

Industrija dijamanata u velikim problemima, ubojita konkurencija ruši cijene

06.06.2024 u 23:08

Bionic
Reading

Slogan 'dijamanti su vječni' više ne vrijedi za sve veći broj potrošača koji odbacuju prirodno drago kamenje zbog laboratorijski stvorenih pandana.

Slogan je skovao dijamantni div De Beers 1948. godine, ostavljajući dojam sigurnosti i romantike. Ali ne odolijevaju svi trendovi testu vremena.

Najveći dioničar tvrtke Anglo American planira prodati De Beers u sklopu restrukturiranja svog poslovanje nakon što je odbio ponudu za preuzimanje od BHP-a . Izvršni direktor Anglo Americana Duncan Wanblad rekao je za Financial Times da će prodaja De Beersa biti 'najteži dio' radikalnog restrukturiranja tvrtke.

'Dijamanti više nisu in, unatoč snažnom nasljeđu De Beersa pod Anglom', rekao je nezavisni analitičar industrije dijamanata Paul Zimnisky.

'Anglo će u konačnici učiniti ono što njegovi dioničari žele i čini se da se žele usredotočiti na dugoročniju strategiju roba koje podržavaju izgradnju zelene infrastrukture, na primjer bakra', rekao je za CNBC.

Potražnja za dijamantima je opala kako njihova privlačnost blijedi na ključnom potrošačkom tržištu, onom kineskom.

Pad stope sklapanja brakova, kao i sve veća popularnost zlata i dragulja uzgojenih u laboratoriju, smanjili su kinesku potražnju za dijamantima, kažu iz tvrtke za istraživanje tržišta Daxue Consulting. Kraj pandemijskih ograničenja također je doveo do toga da potrošači usmjeravaju svoju potrošnju prema putovanjima umjesto prema dijamantnim proizvodima.

Cijene dijamanata pale su 5,7% ove godine, prema Zimniskyjevom indeksu neobrađenih dijamanata, a više od 30% u odnosu na najvišu vrijednost svih vremena dostignutu 2022.

Trgovina dijamantima u belgijskom Antwerpenu Izvor: EPA / Autor: OLIVIER HOSLET

De Beers je nekoć imao monopol na tržištu dijamanata, ali je njegov udio pao. Ekonomski uvjeti naveli su tvrtku na smanjenje cijena za 10 posto početkom godine, izvijestio je Bloomberg pozivajući se na izvore.

'Prošla godina bila je puno teže razdoblje za [dijamantnu] industriju jer su ekonomski izazovi, post-COVID zatišje u angažmanima i rast ponude dijamanata uzgojenih u laboratoriju utjecali na uvjete potražnje', rekao je šef komunikacija Anglo Americana, Marcelo Esquivel za CNBC.

Labaratorijski dijamanti sve popularniji

Sklonost dijamantima stvorenim u laboratoriju igra ključnu ulogu u snižavanju cijena prirodnih dijamanata, rekao je Ankur Daga, osnivač i izvršni direktor tvrtke za e-trgovinu finog nakita Angara.

'Ključni problem je brzi rast dijamanata stvorenih u laboratoriju', rekao je. Daga je dodao da će u SAD-u, koji je najveći potrošač dijamanata, polovica zaručničkog prstenja ove godine biti stvorena u laboratoriju, u odnosu na samo 2% u 2018. godini.

Laboratorijski kreirani dijamanti, koji mogu biti i do 85% jeftiniji od prirodnih dijamanata, izrađuju se u kontroliranom okruženju koristeći ekstremni pritisak i toplinu. Labaratorijski proces događa se na sličan način kako se prirodni dijamanti kuju duboko u Zemljinom plaštu. Prodaja dijamanata uzgojenih u laboratoriju porasla je sa samo 2% globalnog tržišta dijamantnog nakita u 2017. na 18,4% u 2023., prema podacima koje je dostavio Zimnisky.

Osim toga, sve je manje razloga za kupnju dijamanata kao ulaganja, rekao je Daga. Na dijamante se gledalo kao na imovinu i zaštitu od inflacije tijekom posljednjih 50 godina, pojasnio je. Ali ta je opravdanost ulaganja uvelike izblijedjela kako cijene padaju.