Seaglider u akciji

Je li ovo ubojica trajekata? Mješanac broda i zrakoplova osvaja svijet

13.06.2024 u 20:58

Bionic
Reading

Američki startup Regent iz Rhode Islanda još je lani predstavio novi hibridni brod - zrakoplov nazvan seaglider, a on bi mogao transformirati obalni prijevoz u svijetu

Seaglideri započinju putovanje kao tradicionalni brodovi, plutajući na vodi. Kako ubrzavaju, prelaze u fazu glisiranja koristeći hidrokrila za glatko glisiranje iznad površine vode. Konačno, lete do devet metara iznad vode, koristeći efekt tla (downforce) za smanjenje otpora i postizanje mirnije vožnje.

Billy Thalheimer, suosnivač i izvršni direktor Regenta, najavio je da će do kraja godine započeti testiranja s prototipom u punoj veličini od 6800 kilograma. Prvi seaglideri imat će kapacitet za 12 putnika i domet od 290 kilometara, čime će konkurirati malim trajektima i hidroavionima, javlja CNN.

Preko 600 seaglidera već je prodano za više od devet milijardi dolara, tvrdi Thalheimer. Proizvodit će se u Sjevernoj Americi, a Regent je potpisao ugovor s vladom Abu Dhabija za izgradnju tvornice i u Ujedinjenim Arapskim Emiratima kako bi opsluživali klijente u regiji te diljem Europe i Azije. Seaglideri će povezivati Abu Dhabi s Dubaijem i otočne zajednice koje su trenutno nedovoljno povezane postojećim prijevozom.

Efekt tla, princip na kojem se seaglideri temelje, nije nov. Sovjetski Savez je 1960-ih testirao modele slične ekranoplanima, a oni su letjeli na niskoj visini iznad vode. Iako koncept tada nije zaživio, Regent je unaprijedio tehnologiju rješavanjem problema s valovima i manevriranjem u luci. Hidrokrila omogućuju seagliderima da se nose s valovima do 1,5 metara, a tri načina rada osiguravaju sigurnu navigaciju kroz luku.

Izvor: tportal.hr

Prvi komercijalni seaglider, nazvan Viceroy, imat će raspon krila od 20 metara i letjet će između šest i devet metara iznad morske površine. Među prvim operaterima bit će Surf Air Mobility te će povezivati otoke na Havajima i duž obale Miamija. U Europi pak Brittany Ferries planira koristiti seaglidere za prijevoz između Velike Britanije i Francuske, a Japan Airlines i novozelandski startup Ocean Flyer također će biti među prvim njihovim korisnicima.

U Abu Dhabiju će seaglideri podržavati turističke operacije i rješavati prometne gužve, povezujući udaljenije emirate poput Ras Al Khaimaha te otočne zajednice u Zaljevu, poput otoka Dalma.

Regent planira razviti i veći seaglider, nazvan Monarch, s kapacitetom za do 100 putnika, koji bi trebao ući u službu krajem desetljeća. Za to će biti potrebno poboljšanje tehnologije baterija kako bi podržale domet od 480 do 800 kilometara.

Darren Biddlecombe iz konzultantske tvrtke AviationValues upozorava na regulatorne i komercijalne prepreke koje Regent mora savladati da bi seaglideri postali stvarnost. Osim tehnoloških izazova, potrebno je osigurati njihovu sigurnost, pouzdanost i ekonomsku održivost.

Ako Regent uspije prevladati ove izazove, seaglideri bi mogli predstavljati praktičan i ekološki prihvatljiv oblik prijevoza za obalne zajednice diljem svijeta, zaključuje Biddlecombe.