NOVO RADNO MJESTO

Kako bezbolno promijeniti posao?

10.04.2009 u 10:58

Bionic
Reading

Razmišljate li o prijavi na otvoren natječaj za radno mjesto koje vas izuzetno privlači? Imate li atraktivnu ponudu zbog koje želite promijeniti posao? Nemojte propustiti odlične poslovne prilike zbog straha od suočavanja sa davanjem otkaza na starom radnom mjestu. Taj korak, iako ponekad težak, može biti ključan za napredak u karijeri

Ukoliko ste na intuitivnoj razini sigurni da želite promijeniti posao, ali ipak ne možete donijeti konačnu odluku, najprije osvijestite sve prednosti koje vam novo radno mjesto može donijeti. Pri promišljanju obratite pozornost na sljedeće elemente (Bakić, Čubranić, Hunjet, 2004):

Vrijednost edukacije. Hoćete li na novom mjestu imati priliku naučiti nešto što ne biste mogli na starom, prekvalificirati se, pohađati tečajeve i slično;
 
Vrijednost ugodnije radne okoline. Najteže je na posao ići 's grčem u želucu'. Hoće li vam na novom radnom mjestu biti ugodnije nego na starom? Uzmite u obzir kolege na poslu, nadređene, ciljeve, misiju i stavove radne organizacije;
 
Vrijednost ukupne kompenzacije. Pri procjeni zarade uzmite u obzir tzv. 'tvrde' i 'meke' elemente: uz plaću, obratite pažnju na moguće bonuse, upotrebu automobila, dodatno zdravstveno ili mirovinsko osiguranje. Izračunatu zaradu usporedite sa sadašnjom plaćom i plaćom kojom biste bili zadovoljni. Pogledajte i vremensku dinamiku plaće, odnosno hoćete li i u budućnosti zarađivati više nego što biste ostanete li na sadašnjem mjestu;
 
Vrijednost zbog napretka u karijeri. Razmislite o tome gdje želite biti u srednjoročnom razdoblju, recimo za pet godina, i ustanovite je li novo radno mjesto u tom smislu bitno bolje od staroga. Pritom uzmite u obzir i mogućnost napredovanja na postojećem radnom mjestu. Također se zapitajte hoće li vam zbog ove promjene u karijeri vrijednost na tržištu rada biti veća; 

Druge pogodnosti. Ocijenite razne druge okolnosti kao što je blizina radnog mjesta, prekovremeni rad, duljina godišnjeg odmora i sl.

Davanje otkaza

Ne pokušavajte prijetiti otkazom sadašnjem poslodavcu kako biste dogovorili bolje uvjete rada. Ako ih i dobijete, najčešće poslodavac njima samo kupuje vrijeme potrebno da vam nađe zamjenu. Nadalje, nemojte svom nadređenom najavljivati davanje otkaza, osim ako s njim nemate poseban odnos i znate da će vaš interes staviti prije svog i interesa tvrtke.

Nemojte davati otkaz na starom poslu dok nemate pisanu ponudu za novi posao. Može se dogoditi da ponuda za posao bude povučena neposredno prije ili ponekad čak i nakon što počnete raditi na novom poslu. U tom vam slučaju pismena ponuda pomaže pri odštetnom zahtjevu. Sastavite što jednostavnije otkazno pismo, potpišite ga i predajte svom nadređenom. On treba biti prva osoba koja za to saznaje, pismo mu dajte nasamo i tu priliku ne koristite da biste raspravljali ili se žalili na negativne aspekte rada u tvrtki iz koje odlazite.

Raspitivanje o izlaznoj politici

Proučite primjerke internih akata koji reguliraju prava zaposlenika. Diskretno se raspitajte o uvjetima odlaska drugih zaposlenika i provjerite je li se prema njima odnosilo s poštovanjem i jesu li bez problema ostvarili pravo na neiskorištene dane godišnjeg odmora. Budite svjesni svojih obaveza. Proučite Zakon o radu ili se savjetujte sa sindikalnim pravnikom ili odvjetnikom specijaliziranim za radno pravo. Morate dobro razumjeti duljinu otkaznog roka, korištenje godišnjeg odmora i bolovanja unutar otkaznog roka i sl.

No, što učiniti kada vam poslodavac, na vaše spominjanje prekida radnog odnosa zbog bolje ponude, predoči kontra ponudu? Budite oprezni! Kontra ponuda može biti samo taktički potez poslodavca kako bi vas zadržao u tvrtki dok ne pronađe odgovarajuću zamjenu. Stoga, otvoreno razgovarajte sa sadašnjim poslodavcem i objasnite mu s kojim aspektom sadašnjeg radnog mjesta niste zadovoljni te koje su prednosti nove ponude. Ako nemate razloga za razmišljanje o prihvaćanju kontra ponude, argumentirano je odbijte.

Ne rušite mostove za sobom

Tijekom radnog vijeka, dešavat će vam se da ćete često u poslovnim i privatnim odnosima sretati svoje bivše kolege i nadređene ili s njima surađivati. Vaša mreža kontakata će biti znatno jača budu li u nju aktivno uključeni i vaši bivši kolege i nadređeni. Ono što o vama govore bivši kolege određuje i vašu reputaciju. Stoga se pri odlasku javite svima s kojima ste surađivali i recite im da vam je bilo zadovoljstvo s njima surađivati (bez obzira na eventualne male nesporazume).

Svaki budući poslodavac (ili headhunter) o vama će se vjerojatno raspitivati na nekoliko prošlih radnih mjesta, pa tako i na onom s kojeg upravo odlazite. Potrudite se da vaši zadnji dani na poslu budu ugodni i vama i vašem poslodavcu. Svom poslodavcu iskreno ponudite pomoć pri odabiru zamjene, njegove obuke, a u svakom slučaju priredite svu dokumentaciju o projektima koji su vašem nasljedniku nužni za početak rada.

Zadržite svoje planove za sebe. Ne likujte zbog pružene bolje prilike i ne hvalite se novim radnim mjestom. Ne objavljujte kamo odlazite, ali kolegama recite da ćete im se uskoro javiti i to učinite čim se na novom radnom mjestu smjestite.

Informirajte se o tvrtki i ljudima

Dobili ste posao. Riješili ste prvi dio problema, a sada se potrudite da postignete uspjeh na novom radnom mjestu. Kad prođe euforija novog početka, počinje pravi posao. Važno je prebroditi prve dane u novoj radnoj sredini, a dojmovi koje ćete ostaviti tijekom prvih dana i tjedana ostavit će dugotrajan efekt. Osim marljivosti i pouzdanosti, poslodavci od novih suradnika očekuju fleksibilnost i inicijativu.

Prionite poslu, ali ne očekujte da vam isti tren bude sve jasno. Vaši novi suradnici procijenit će kada imaju vremena s vama razgovarati i bit će im drago ako se uz njihovu pomoć brzo uklopite. Nemojte biti pretjerano samostalni jer se vašim novim kolegama neće sviđati „solo igrač“ koji sve radi na svoj način. Morate saznati što se konkretno od vas očekuje: nema smisla naporno raditi i onda shvatiti da su vaši zadaci zamišljeni sasvim drugačije.

Prvi radni zadaci na novom radnom mjestu

Vodite računa o rokovima, kako biste se pokazali pouzdanima. Pažljivo isplanirajte svaki korak, svladajte tehnike upravljanja vremenom i ciljevima. Nadalje, budite oprezni u kontaktu s kolegama! Pitajte ih smeta li im da učite gledajući kako oni rade i ponudite se za malu pomoć. Nastojte u početku stvarati dobre odnose sa svima i s vremenom uočiti s kim ćete više surađivati.

Budite otvoreni i srdačni, no nemojte odmah sklapati prijateljstva i ne otkrivajte intimnosti iz svog života. Također, nemojte se žaliti! Stres je još uvijek tabu tema u većini tvrtki, i iako su za poslodavce posljedice stresa negativne i skupe, oni uglavnom ne vole/žele slušati vaše kritike na povećani pritisak, preopterećenost i frustracije izazvane poslom.

Preuzeto iz časopisa Poslovni savjetnik (www.poslovni-savjetnik.com