Kriza je prilika za novu karijeru, a njemačkim i austrijskim pilotima koronakriza otvorila je vrata – lokomotiva i tramvaja. Kako piše Deutsche Welle, izbijanje pandemije samo je dodatno naglasilo prekarni položaj dijela pilota u globalnoj industriji zračnog prijevoza
Kako sada stvari stoje, situacija je daleko od oporavka. Primjerice, njemački zrakoplovni prijevoznik Lufthansa početkom svibnja objavio je kako trenutno ima 81 posto manje letova nego u istom razdoblju predpandemijske 2019. godine. K tome, većina od 306 letova koje Lufthansa trenutno održava odnosi se na teretne zrakoplove, prenosi Poslovni dnevnik.
Europska pilotska sindikalna središnjica EPA procjenjuje da od 65.000 ljudi zaposlenih kao letačko osoblje prije pandemije, njih najviše 18.000 moglo bi ostati bez posla u zrakoplovnim kompanijama. Samo bi Lufthansa mogla tijekom sljedeće godine otpustiti 1200 zaposlenika letačkog osoblja, odnosno pilota te stjuarda i stjuardesa.
Koliko je trenutno loša situacija na zrakoplovnom tržištu rada pokazuju i rezultati ankete koju je među 2600 pilota iz cijelog svijeta proveo stručni internetski portal FlightGlobal te britanska agencija za zapošljavanje GOOSE.
Anketa je pokazala da samo 43 posto ispitanika radi pilotski posao za koji su i školovani. Trećina je bez posla, 17 posto pilota je “na čekanju”, a 10 posto radi na zemaljskim poslovima unutar kompanija.
O već pomalo očajnoj situaciji na tržištu govori i podatak da je 82 posto pilota spremno pristati na nižu plaću kako bi dobili novi posao. A to otvara priliku kompanijama iz drugih prijevozničkih sektora da dođu do kvalitetnog kadra i tako malo ublaže višegodišnju nestašicu radnika, prenosi Poslovni dnevnik.
Primjerice, željezničkim kompanijama iz Njemačke, Švicarske i Austrije kronično nedostaje strojovođa. Na drugom kraju svijeta, Hong Kongu i Australiji, piloti vrlo lako mogu dobiti posao u javnom prijevozu ili kao vozači turističkih autobusa.
Čak i prije pandemije COVID-19, njemačka državna željeznica Deutsche Bahn imala je problema s održavanjem voznog reda zbog nedostatka strojovođa. Švicarski željeznički operater SBB čak je krenuo u potragu za zaposlenicima u drugim europskim državama, ali bez previše uspjeha.
No, situacija se sada mijenja s obzirom na tisuće “prizemljenih” pilota. Njih se općenito smatra dobro obrazovanima i obučenim radnicima, otpornima na stres i pouzdanima u radu. A sve su to osobine koje treba imati i strojovođa putničkog ili teretnog vlaka.
Iz Deutsche Bahna nedavno su izjavili za njemačku novinsku agenciju dpa kako su primili 1500 molbi za posao bivših zaposlenika zrakoplovnih kompanija. Do sada su zaposlili 280 kandidata, od čega 55 nekadašnjih pilota te 107 članova kabinskog osoblja, prenosi Poslovni dnevnik.
U razgovoru za njemački zrakoplovni portal ailiners.de, Dennis Seidel, nekadašnji pilot s 10-godišnjim stažom u podružnici propale kompanije Air Berlin, kaže kako je zanimanje pilota bio njegov dječački san. No, taj je san postao nimalo lijepa java nakon što je njegova kompanija LGW otišla u stečaj jer nije mogla izdržati pritisak COVID pandemije.
Šansu za nastavak karijere dobio je u Deutsche Bahnu. Seidel trenutno pohađa obuku u toj kompaniji za strojovođu lokomotive. Obuka traje između 10 i 12 mjeseci. “Sudeći prema onome od čega se posao ustvari sastoji, radni zadaci su prilično slični.
Strojovođe imaju jednako odgovoran posao kao i piloti”, tvrdi Seidel. Štoviše, posao je u nekim aspektima i složeniji. Naime, strojovođe sjede sami u upravljačkoj kabini i nemaju kopilota s kojim mogu surađivati, a njemački vlakovi velike brzine ICE u prosjeku prevoze daleko više putnika nego zrakoplovi.
Felician Baumann, 27-godišnjak iz Hamburga, također je tijekom pandemije promijenio posao. I to netom nakon završetka pilotske obuke u Austrian Airlinesu. S obzirom da je kriza značajno srezala šanse pronalaska pilotskog zaposlenja, Baumann je prihvatio posao vozača tramvaja u bečkom gradskom prijevoznom poduzeću Wiener Linien.
“Zadatak u obje profesije jest prevesti sigurno sličan broj putnika od točke A do točke B”, kazao je Baumann u videu koje je Wiener Linien objavio na YouTubeu.
Njegova priča postala je internetski viralni hit u Austriji. Za tamošnje novine Baumann je kazao kako, iznenađujuće, razlika u plaći pilota i bečkog tramvajca “nije tako značajna”. “Sada zarađujem neznatno manje nego što bih zarađivao kao pilot-početnik”, tvrdi Baumann.
Podaci Deutsche Bahna pokazuju kako kvalificirane strojovođe s iskustvom zarađuju između 44.000 i 52.500 eura godišnje, uključujući bonuse i druge dodatke na plaću. Za usporedbu, Lufthansini mladi piloti u prvoj godini zaposlenja imaju godišnju plaću od 65.000 eura, prenosi Poslovni dnevnik.
Prvi časnik s više od 20 godina iskustva ima dvostruko veću plaću. No, mnoge zrakoplovne kompanije tijekom pandemije srezale su primanja pilota. No, njihov odljev prema željezničkim kompanijama, barem u Njemačkoj, još nije tako značajan, ako je suditi po podacima tamošnjeg sindikata pilota Cockpit.
Glasnogovornik Jansi Schmitt izjavio je za DW postoji tek “nekoliko slučajeva pilota koji su krenuli u smjeru željeznice”. Dodao je kako promjena profesije još nije masovni trend među pilotima.
“Općenito, savjetujemo svakome tko namjerava upisati pilotsku obuku da prije toga razradi plan B”, kaže Schmitt.