Od početka godine lome se koplja između Ministarstva gospodarstva i trgovaca koje se optužuje za niz poskupljenja od uvođenja eura. Ministarstvo gospodarstva najavilo je 'sankcije za neopravdano dizanje cijena', a sada od deset najvećih trgovačkih lanaca traže da im dostave cijene 80 artikala za cijelu prošlu godinu te da svaka dva tjedna dostavljaju te podatke kako bi ih građani mogli usporediti na jednom mjestu
Iako su trgovci podržali ovu ideju, iz HUP-ove Udruge trgovine kažu nam da su tražili sastanak s Ministarstvom gospodarstva kako bi im se preciznije objasnila metodologija praćenja cijena.
'Najprije želimo da tom sastanku prisustvuju proizvođači kako bi se objavile i proizvođačke cijene u tom trenutku, jer bi inače ispalo da su rasle trgovačke marže. Što se tiče dostave cijena artikala – ne shvaćamo kako je zamišljena metodologija praćenja cijena.
Puno je privatnih marki, različitih brendova, a to je skupa daleko više od 80 artikala. Primjerice, ako računate da imate 40-ak različitih šampona, brašna i mlijeka, na kraju se to svede na više od 2000 artikala u deset trgovačkih lanaca. To je oko 20.000 različitih cijena i brojki', kaže nam Martin Evačić, predsjednik Udruge trgovine pri HUP-u i direktor NTL-a.
Na naš upit koji je njihov prijedlog rješenja, Evačić kaže da su Ministarstvu gospodarstva predložili barkodove koji predstavljaju određeni brend kave, mlijeka i ostalih artikala te da se tako odredi cijena kako bi i trgovci i potrošači znali što i koje artikle uspoređuju i s kime.
'Nismo protiv Vladina prijedloga, podržavamo ga, ali ne možemo slati 2000 artikala iz sistema. Ne može netko usporediti robnu marku Lidla s onom iz Konzuma i NTL-a, jer to nisu ni iste gramaže ni isti proizvođači', kaže Evačić te dodaje da ih Vlada već tjednima proziva za podizanje cijena nakon 31. prosinca.
Ustvrdio je ranije da do porasta cijena nije došlo dizanjem marži trgovaca, nego 'zbog inflatornih pritisaka, rasta sirovina i energije i porasta troškova proizvodnje'.
Naveo je i da su državni inspektori u inspekcijskom nadzoru u cijeloj hrvatskoj maloprodaji na 10.000 prodajnih mjesta pronašli tek osam primjera povišenih cijena, što Evačić smatra 'zanemarivim' s obzirom na cijeli nadzor.
Iz Ministarstva gospodarstva za medije komentiraju da je 'očito da trgovci kupuju vrijeme i očekuju ili da značajno smanje broj proizvoda ili odustanu'. 'To se neće dogoditi, riječ je o osnovnim namirnicama i ići ćemo do kraja u objavi javne i transparentne liste cijena kako bismo zaštitili građane', rekli su iz Ministarstva gospodarstva Jutarnjem listu.
Evačić je na njihov komentar ustvrdio 'da ne kupuju vrijeme' te da su 'već sutra spremni sastati se s Ministarstvom gospodarstva'.
'U dopisu trgovačkim lancima naveli su da će nam dostaviti metodologiju i poveznicu putem koje ćemo sve ispunjavati. Do danas nisu dostavili ništa, nikakve upute, a napadaju nas već danima. Ako Vlada smatra da kupujemo vrijeme, neka nam dostave te precizne upute za trgovce koje toliko spominju', zaključuje Evačić.