Biznis s pametnim klupama 20-godišnji Marko Varga iz Zlatara pokrenuo je doslovno s nula kuna. Prvih pet prodao je dok su još bile samo na papiru. Za njih je dobio predujam i to mu je bio početni kapital. Isporučio ih je u roku, a zatim je dobio i prvi kredit. Tako je korak po korak ili, bolje reći, kunu po kunu došao do trenutka u kojem je, krajem prošle godine, osnovao tvrtku QBen, a ona će ove godine prodati više od 100 pametnih klupa širom Hrvatske. Ali Vargine ambicije su mnogo veće…
'Cilj nam je u ponudi imati široku paletu proizvoda za futurističko opremanje gradova. Osim klupa, nudimo solarne autobusne stanice, solarne oglasne ploče, pametne klupe za mjesta u kojima je razvijen cikloturizam, u proljeće krećemo i s električnim biciklima…', u jednom dahu nabrojao je Varga.
Trenutno je u Hrvatskoj nekoliko proizvođača pametnih klupa. Najveći je Includa iz Solina, na čijem je čelu Ivan Mrvoš, izumitelj prve pametne klupe na svijetu. Vargu su u taj biznis usmjerili njegovi profesori iz Srednje škole Zlatar, u kojoj se školovao za tehničara za računalstvo.
'Za vrijeme škole dosta sam vremena proveo po bolnicama i zato sam puno izostajao s nastave. Zbog toga sam se s profesorima znao družiti i na gablecima. Više je to bilo na prijateljskoj razini, nego klasični odnos profesora i učenika. Odradili bismo sve što je trebalo za školu, a zatim bismo razgovarali o onome što me zanimalo. Puno su mi pomogli. S nekima još surađujem', rekao je Varga.
Pametne klupe sastavlja u radionici pored obiteljske kuće, a na njihovoj izradi radi od 20 do 30 ljudi različitih profesija, većinom iz kooperantskih tvrtki. Vargini su roditelji i sami poduzetnici. Otac je umjetnik i ima obrt dok majka vodi firmu koja se bavi trgovinom na malo.
'Bili su skeptični na početku. Dali su mi podršku, međutim moglo se čuti i da pustim to i upišem fakultet. Ali ja sam se primio posla jer volim raditi. Kako smo zadnjih mjesec dana zatrpani narudžbama, radim od pet, šest ujutro pa sve do 22 sata. No nije mi teško jer me ovaj posao ispunjava', istaknuo je Varga.
U ožujku ove godine pokušao je preko crowdfunding kampanje prikupiti dodatna sredstva, ali u tome nije uspio. Međutim to ga nije nimalo pokolebalo.
'Prikupili smo samo 30-ak dolara. Sad znam kako smo imali premalo dobrih veza da to kvalitetno promoviramo. Ali kampanju ne smatram neuspješnom jer nam se javio velik broj zainteresiranih kupaca iz Hrvatske, Austrije, Njemačke i skandinavskih zemalja. Baš ćemo ovih dana testnu klupu poslati u gradić na sjeveru Austrije', otkrio je Varga.
Kao najveću prednost svojih pametnih klupa i ostalih proizvoda ističe kvalitetu izrade.
'Nije nam cilj postaviti pametnu klupu ili autobusnu stanicu te da onda za dvije ili tri godine to postane pametni otpad. Želimo da one odrade svoj puni životni vijek od 10 do 15 godina. Zato cijelu konstrukciju plameno cinčamo, a paneli su otporni na udarce. Svaki proizvod posebno testiramo. U Novalji smo postavili tri klupe na metar od mora. Hrđe nema, a preživjele su i velik broj mladih ljudi koji noću znaju biti veseli. Znate kako je, Zrće je blizu (smijeh). Ako su izdržale test u Novalji, onda mogu svuda', uvjeren je Varga.
Trenutno u ponudi ima dva modela pametnih klupa: QBen Silver, čija je cijena 13,5 tisuća kuna, i moderniji QBen Wave, čija je cijena oko 20 tisuća kuna (bez PDV-a). Obje su klupe solarne, omogućavaju bežično i USB punjenje mobitela, tableta, laptopa i ostalih elektroničkih uređaja, imaju ambijentalno svjetlo te pristup internetu.
'Bolje se prodaje skuplji QBen Wave. Pravi je hit. Možda se čini skupa, ali ako znate kako je cijena obične drvene klupe 4,5 tisuća kuna plus PDV, tada to, mislim, i nije tako strašno', uvjeren je Varga.
Posebno je ponosan na futurističke solarne autobusne stanice, čija je cijena veća od 50.000 kuna, ovisno o tome što kupac želi.
'Stanica može biti klimatizirana, grijana, može raditi na struju ili preko solarnih ploča… Sve to značajno utječe na konačnu cijenu. Već smo dogovorili prodaju četiri primjerka, a prva će biti postavljena u Novom Golubovecu', rekao je Varga.
Kako bi se zaštitila od vandalizma i drugih oštećenja, na autobusnoj stanici QBen nema stakla, već se koristi prozirni homogeni polikarbonat.
'Radi se o materijalu koji je otporan na metke. Rukom ili nogom ga je nemoguće probiti', ističe Varga. U proljeće će pak izaći s manjom serijom električnih bicikala. U prvom planu nije mu zarada, već smatra da će to biti dobar potez za reklamiranje tvrtke i brenda.
'Ponudit ćemo tržištu 50-ak komada. Cijena će im biti oko 1000 eura, dobro će izgledati, bit će kvalitetni i jeftini. Znači, sve ono što traže kupci', najavio je Varga.
Za kraj ga pitamo stigne li se od posla družiti sa svojim vršnjacima i kako se odmara.
'Znate… ja se baš i ne družim s vršnjacima, već samo sa starijima od 30 godina (smijeh). Nemam vremena za zabavu - posao mi je na prvom mjestu. Pazimo na svaku kunu te svaku koju zaradim ulažem u daljnji razvitak tvrtke', odgovorio je Varga.