Zaglavljeni kontejnerski brod Ever Given prouzročio je zastoj 9,6 milijardi dolara vrijedne robe, blokirajući promet u oba smjera na Sueskom kanalu, najkraćem plovnom putu od Europe do Azije
Nasukani brod zadržava svakog sata oko 400 milijuna dolara vrijedne robe, na temelju približne vrijednosti robe koja se svakodnevno premješta Suezom, prema podacima Lloyd's Lista, piše Seebi.ez.
Lloyd's cijeni promet prema zapadu kanala oko 5,1 milijardu dolara dnevno, a promet prema istoku oko 4,5 milijardi dolara dnevno. Ako kanal ostane zatvoren, plovila će se preusmjeriti i obići rog Afrike, što putovanju dodaje dodatnih sedam do devet dana.
Oko 185 plovila čeka na prolaz pred Suezom, piše agencija Bloomberg, dok Lloyd procjenjuje da ih je 165.
Sueski kanal najbliži je put koji spaja Europu i Aziju odnosno spaja Mediteran s Crvenim morem.
Prema procjenama stručnjaka, oko 12 posto ukupnog obujma svjetske trgovine prođe kroz Suez. Kanal je posebno važan za trgovinu naftom i prirodnim plinom, ali i mnoge vrste roba široke potrošnje, od hrane do odjeće i obuće.
Ovo su nele od kompanija koje su već prijavile probleme s opskrbom: Nike, Crocs, Gap, Peloton, Footlocker, Five Below, William Sonoma, Steve Madden, Whirlpool, Urban Outfitters i Tesla.
Brodarski stručnjaci rekli su da će, ne bude li se blokada mogla riješiti za 24-48 sati, neke brodarske tvrtke biti prisiljene preusmjeriti svoje brodove oko južnog vrha Afrike, što bi produljilo put za oko tjedan dana.
Najveći brodari već preispituju alternativne pravce.
'Što se tiče mogućih alternativa, promatramo sve, uključujući Rt dobre nade, ali i mnoge druge, na primjer zračna rješenja za kritične i vremenski osjetljive terete, rekao je Maersk u izjavi.
'Još nije donesena konkretna odluka. Ovisit će o tome koliko dugo Sueski kanal ostaje neprohodan'.
Zastoj prijeti da će izazvati još previranja u brodarstvu što bi moglo značiti veće troškove za prijevoznike kontejnera, uvoznike kojima se udovoljavaju i možda potrošače na kraju. Posebnu brigu za širi ekonomski utjecaj Sueskog incidenta predstavljaju rokovi opskrbe europskih tvrtki, od proizvođača automobila do trgovaca koji se oslanjaju na stalan protok azijskog uvoza.
Iz središnjice kompanije cargo-partner poručuju:
'Blokiranje Sueskog kanala već je počelo uzrokovati goleme zaostatke u globalnim lancima opskrbe. Deset posto sveukupne trgovine kreće se Sueskim kanalom, tako da ova nesreća ima velik utjecaj na pomorski promet. Uz to, doći će do značajnih efekata mreškanja: Jednom kad se Ever given ukloni s puta i brodovi počnu ponovno teći, možemo očekivati masovne gužve u europskim lukama. To će pak dovesti do kašnjenja u protoku opreme natrag u Aziju, što će imati posljedice na dostupnost kontejnera itd.
Nekoliko prijevoznika sada je počelo preusmjeravati svoje pošiljke po Africi, što će uzrokovati da se tranzitna vremena produže za oko 7-9 dana. Da bismo pomogli našim kupcima da učinkovitije planiraju svoje opskrbne lance, nudimo potpunu preglednost FCL pošiljaka s našim inteligentnim praćenjem kontejnera. Na taj način naši kupci mogu točno vidjeti gdje su njihovi spremnici i brzo reagirati u prilagođavanju svojih opskrbnih lanaca.
Zbog očekivanih zagušenja luka u Europi, očekujemo priljev zračnog i željezničkog prometa u narednim tjednima. Željeznički prijevoz robe stabilna je opcija s vremenom tranzita koji je i do 50% brži od pomorskog i 60% isplativiji od zračnog prijevoza. Za izuzetno hitne pošiljke nudimo tjedne charter usluge iz Kine i Hong Konga do srednje Europe kako bismo pomogli našim kupcima da ispune i najteži rok. Pomno pratimo događaje i u stalnom smo kontaktu s našim pomorskim teretnim prijevoznicima, kao i s našim kupcima kako bismo ih informirali o najnovijim događanjima', poručuju iz cargo-partnera.
'Čak i ako se situacija riješi u sljedećih 48 sati, zagušenja luka i daljnja odgađanja ionako ograničenog lanca opskrbe neizbježna su', rekao je Daniel Harlid, analitičar Moody'sa. Što se morskog prometa tiče, kašnjenja i poskupljenja neminovna su. Preusmjeravanje prometa oko Rta dobre nade u Južnoj Africi dodalo bi putovanju 6000 milja i oko 300.000 američkih dolara troškova goriva za supertanker koji isporučuje bliskoistočnu naftu u Europu.
Cijene najma tankera za naftu u nekim su regijama porasle više od prvog pojavljivanja blokade. Brodovi Suezmax, koji obično kanalom izvlače milijun barela, danas donose oko 17.000 američkih dolara dnevno, najviše od lipnja 2020. Ako brodovi budu prisiljeni ploviti oko južnog vrha Afrike, to će povećati vozarine jer se povećava i vrijeme putovanja, piše Seebiz.eu.