i izvoznici u problemu

Najveći domaći prijevoznik u drami: 'Ako se ništa ne promijeni za nekoliko mjeseci, morat ćemo tražiti druge poslove'

09.03.2020 u 15:30

Bionic
Reading

Zagrebački obrtnik koji je prošlog tjedna krenuo put Italije, gdje nabavlja i prevozi građevinski materijal za nekoliko domaćih kompanija, ostao je karanteni od 14 dana zato što je njegov tahograf pokazao da se kratko zaustavio u jednom od mjesta na sjeveru Italije koje je preko vikenda talijanska vlada stavila pod strogu karantenu.

Čovjek koji je kod sebe imao odjeće i novca za dva dana na putu sad će morati provesti 14 dana u karanteni, a kaže da ga je još više strah od povratka u Hrvatsku jer se brine da će ponovno biti stavljen u karantenu od 14 dana u našoj zemlji. Dakle, umjesto da svaki treći dan ide u Italiju, kako mu je to godinama bilo normalno, u ovih trideset dana vjerojatno će napraviti samo jednu turu.

Što više treba reći o utjecaju koronavirusa na gospodarstvo? Prijevoz robe kamionima i dalje se odvija donekle normalno, ali jako sporo, zbog stalnih kontrola i higijenskih mjera, problemi se javljaju na dnevnoj bazi, a najgore je u svemu što nitko od tržišnih aktera nema nikakvo iskustvo s ovakvim situacijama, pa se osnivaju požarni 'krizni stožeri' koji probleme rješavaju pojedinačno i kako se dogode, kažu za tportal Milan Vrdoljak, vlasnik Ricarda - najveće domaće prijevozničke tvrtke, i Darinko Bago, direktor društva Hrvatski izvoznici.

Udruga hrvatskih cestovnih prijevoznika u ponedjeljak je zatražila od Vlade da radi prevladavanja teškoća koje im je prouzročilo stanje u Italiji preuzme dio poreza i doprinosa za njihove zaposlenike, kao i pomoć u ishođenju odgode otplate rata leasinga i kredita kojima su kupili vozila. Predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika Dragutin Kranjčec rekao je Hini da je nakon kriznog sastanka članova udruge, odlučeno da se, poput slovenskih kolega, ide prema Vladi, koja bi trebala pomoći u prevladavanju trenutnih teškoća, posljedica događanja u Italiji.

'Problema u opskrbi ima, mi se s njima nosimo na dnevnoj bazi i osnovali smo krizni stožer koji se koronavirusom bavi iz dana u dan. Ništa ne možemo predvidjeti i kao laici poduzimamo mjere koje su nam preporučene od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo', kaže nam Vrdoljak.

'Ako se ništa ne promjeni za nekoliko mjeseci, mi ćemo morati tražiti druge poslove jer nitko ne može znati što će se događati u Italiji ni sutra. Teško je bilo što predvidjeti i svi ćemo biti pogođeni, nema te grane koja neće osjetiti ovu krizu i u izvozu i uvozu', ističe vlasnik Ricarda.

Darinko Bago nam kaže pak da je prilagodba na posljedice epidemija vrlo teška, gotovo nemoguća, jer je virus u potpunosti promijenio sve ekonomske paradigme: 'Sada će najmanje pogođene biti one zemlje koje su ovisile o vlastitim snagama, oni koji su gradili samodostatnost, dok će otvorena tržišta poput našega nastradati'.

'Situacija je vrlo ozbiljna, razni narodi se prema upozorenjima ne odnose jednako. Kinezi su vrlo disciplinirani kada su u pitanju naputci vlade, kao i Nijemci i Skandinavci. Kod Talijana je disciplina slabija, a naš je problem što mi s njima imamo veliku robnu razmjenu i velik broj njihovih turista dolazi k nama', kaže Bago te zaključuje:

'Ako se epidemija nastavi još koji mjesec, naša turistička sezona je propala jer turista sa sjevera Europe sigurno neće dolaziti znajući koliko je kod nas Talijana. Teško je uopće reći u kojem pravcu epidemija otići, ali ključ rješenja je u tome koliko će Italija biti spremna disciplinirati građane i provesti mjere koje su nametnuli. U Kini rigorozne i ekonomski skupe su provedene, ali očito pomažu. Ako se Talijani ne discipliniraju, ako se epidemija nastaviti, svi segmenti gospodarstva će pretrpjeti jer nam je Italija veliki dobavljač'.

Restriktivne mjere u talijanskim sjevernim pokrajinama otežale su gospodarske tokove i razmjenu Hrvatske s Italijom, a ponajprije će biti pogođene tvrtke čije je poslovanje usko vezano uz Italiju, kroz izvoz i uvoz robe te prekogranično pružanje usluga, ocijenila je pak u ponedjeljak Hrvatska gospodarska komora.

Šator u kojem dežuraju epidemiolozi zbog koronavirusa
  • Šator u kojem dežuraju epidemiolozi zbog koronavirusa
  • Šator u kojem dežuraju epidemiolozi zbog koronavirusa
  • Šator u kojem dežuraju epidemiolozi zbog koronavirusa
  • Šator u kojem dežuraju epidemiolozi zbog koronavirusa
  • Šator u kojem dežuraju epidemiolozi zbog koronavirusa
    +6
Šator u kojem dežuraju epidemiolozi zbog koronavirusa Izvor: Cropix / Autor: Matija Djanjesic / CROPIX

Prijevoznici, kako navode, trenutno imaju vozače u Italiji te šalju nove prema dogovorenim prijevozima. 'Zasad sve ide uobičajenim tokovima - prema ugovorenoj dinamici, ali otežano zbog kontrola i posebnih higijenskih uvjeta. Utovari i istovari funkcioniraju bez većih poteškoća, a zastoja na granici za sada nema', kažu u HGK-u za Hinu.

Dodaju kako se čeka daljnji razvoj situacije s obzirom na karantene cijelih gradova i pokrajina. 'Neki s kojima smo u kontaktu ne planiraju raditi predloženi 'pick up' prijevoz (prikupljanje robe od talijanskog prijevoznika do određene točke u Italiji te preuzimanje poluprikolica kako bi roba bila prevezena u Hrvatsku). Vozači postupaju prema uputama hrvatskih i talijanskih stožera za borbu protiv koronavirusa i koriste zaštitnu opremu', kažu u Komori.

Situacija će, kako ocjenjuju, zasigurno nepovoljno utjecati na sve proizvodne izvozno orijentirane sektore, promet, logistiku i turizam. S obzirom na strukturu robne razmjene sa sjevernim talijanskim pokrajinama, restriktivne mjere mogle bi utjecati i na prerađivačku industriju - strojogradnju, elektroindustriju, kemijsku i metaloprerađivačku industriju, sektor tekstila, drvni sektor. itd, kažu u Komori.

Ističu i da je širenje zaraze na Italiju povećalo neizvjesnost i strah od posljedica na poslovanje u turističkom sektoru cijele Europe, uključujući Hrvatsku. Dodaju da bi iz perspektive prekograničnog pružanja usluga, zatvaranje granica i usporavanje talijanskog gospodarskog rasta moglo pogoditi hrvatske tvrtke iz područja telekomunikacija, građevine, osobnih usluga, poslovnih usluga i trgovine.