INTERVJU: CHRISTOS HARPANDITIS

'Naša je misija da se ugasi zadnja cigareta, budućnost bez duhanskog dima je moguća'

13.08.2023 u 18:49

Bionic
Reading

'Naša je misija smanjiti pušenje zamjenom cigareta s manje štetnim alternativama i, na kraju, učiniti cigarete zastarjelima', kaže Christos Harpanditis, potpredsjednik Philip Morris Internationala (PMI) za jugoistočnu Europu, odgovoran za 12 zemalja. U intervjuu za tportal otkriva što sve obuhvaća vizija tvrtke o budućnosti bez duhanskog dima

Christos Harpanditis tvrtki se pridružio 2003. godine te u 20 godina napredovao do trenutne pozicije. Vodeći se vizijom budućnosti bez duhanskog dima, vodio je od 2017. do 2022. investiciju od 500 milijuna eura koja je pogone Papastratosa, grčke podružnice PMI-ja, pretvorila u glavno središte proizvodnje i izvoza inovativnih duhanskih proizvoda tvrtke. U tom procesu je, navodi se u njegovoj biografiji, transformirao vodeću grčku duhansku industriju u vodeću svjetsku tehnološku tvrtku.

Kad je 2023. Christos preuzeo ulogu potpredsjednika za jugoistočnu Europu, postavio je cilj ubrzanja putovanja regije prema budućnosti bez duhanskog dima. Tvrtka je, između ostalog, u Švicarskoj otvorila centar za istraživanje i razvoj gdje provode znanstvena istraživanja usmjerena prema 'alternativnim' cigaretama koje usto nazivaju 'smoke-free proizvodima manje štetnima od cigareta'.

Harpanditisova želja je da EU zakonodavstvo prepozna 'manju štetnost' i u skladu s time prilagodi poreze i olakša im prodaju, jer zasad su pod istim pravilima kao i cigarete, što je bila jedna od tema o kojoj je govorio i na konferenciji Future Tense u Zagrebu u svibnju ove godine.

Koja je vaša vizija bezdimne budućnosti i što to znači?

Philip Morris International želi biti dio rješenja za okončanje temeljnog problema pušenja. Promijenili smo ne samo naš proizvod, nego i način na koji poslujemo. Transformacija koja pokreće našu viziju bezdimnog svijeta prilika je za novi početak koji će nas dovesti do još više znanstveno utemeljenih alternativa za one punoljetne osobe koje nastave pušiti, sve dok se posljednja cigareta ne ugasi. Naša je misija smanjiti pušenje zamjenom cigareta s manje štetnim alternativama i, na kraju, učiniti cigarete zastarjelima.

Dok radimo na tome da ostvarimo viziju bezdimne budućnosti, naši ambiciozni ciljevi i dalje ostaju: cilj nam je da se barem 40 milijuna trenutačnih punoljetnih pušača diljem svijeta prebaci na naše bezdimne proizvode do 2025. U procesu transformacije našeg poslovanja kompanija je proširila svoj društveni, ljudski, intelektualni i proizvodni kapital kako bismo otišli i korak dalje, pomičući se s pozicije vrijednosti usredotočene na činjenje manjeg zla prema poziciji na kojoj se može postići neto pozitivan utjecaj na društvo. Vjerujemo kako s pravim regulatornim ohrabrenjem i potporom civilnog društva prodaja cigareta u mnogim državama može prestati u roku od 10 do 15 godina.

Christos Harpantidis na Future Tenseu
  • Christos Harpantidis na Future Tenseu
  • Christos Harpantidis na Future Tenseu
  • Christos Harpantidis na Future Tenseu
Christos Harpantidis na Future Tenseu Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Goran Kovačević

Koliko ste uložili u taj projekt?

Vjerujemo kako inovacija i tehnologija mogu pomoći smanjiti štetnost koju uzrokuje pušenje te imati ulogu u adresiranju globalnih javno zdravstvenih problema. Nakon godina napornog rada, kompanija je proizvela rezultate koji se temelje na čvrstoj znanosti i godinama iskustva u području istraživanja i razvoja. Od 2008. uložili smo više od 10,5 milijardi američkih dolara u razvoj, znanstvene dokaze i komercijalizaciju inovativnih bezdimnih proizvoda za punoljetne osobe koje bi inače nastavile pušiti, s ciljem potpunog okončanja prodaje cigareta.

To uključuje izgradnju znanstvenih sposobnosti svjetske klase, posebice u područjima pretkliničke sistemske toksikologije, kliničkih i bihevioralnih istraživanja te postmarketinških studija. Nadalje, zapošljavamo više od 1500 ljudi u Odjelu istraživanja i razvoja uključujući znanstvenike, inženjere, tehničare i pomoćno osoblje. Ovi proizvodi pokazuju kako neprestano poboljšavamo korisničko iskustvo i potrebe potrošača pomoću naše tehnologije koja se konstantno unapređuje. Danas bezdimni proizvodi čine oko 35 posto naših ukupnih neto prihoda, dok naš vodeći proizvod koristi 27,2 milijuna ljudi, od kojih se oko 19,4 milijuna potpuno prebacilo na bezdimne proizvode i prestalo pušiti.

Koji su glavni izazovi kad je riječ o postizanju bezdimnih ciljeva?

Najveći izazov s kojim se suočavamo jest ljudima pružiti činjenice. Većina pušača i javnosti zbunjena je u vezi pitanja poput nikotina, izgaranja i potencijalne prednosti za javno zdravlje u usporedbi s nastavkom pušenja. Ako punoljetni pušači ne dobiju točne informacije, nastavit će pušiti cigarete umjesto manje štetnih alternativa. Stoga vidite zašto su krive informacije zapreka.

A često se šire zbog ideoloških razloga ili iz uvjerenja kako znanost, inovacije i smanjenje štete ne bi trebale ići pod ruku s tradicionalnim pristupom prevencije i prestanka. Ne bismo smjeli miješati ideološke borbe protiv industrije s fokusom na ono što bi trebao biti primaran cilj svih nas: unapređenje zdravlja ljudi koji puše i općenito javnog zdravlja.

Jesu li znanstvenici dokazali da su bezdimni proizvodi doista manje štetni od cigareta?

Provodimo opsežna i rigorozna istraživanja kako bismo pokazali da u usporedbi s pušenjem prelazak na naše bezdimne proizvode pridonosi znatnom smanjenju rizika od bolesti povezanih s pušenjem. Naše je istraživanje nadahnuto dobro priznatim praksama farmaceutske industrije i u skladu je sa smjernicama američke Agencije za hranu i lijekove (FDA) za primjenu duhanskih proizvoda s modificiranim rizikom (MRTP).

Predanost PMI-ja budućnosti bez dima u kojoj cigarete zamjenjujemo boljim, znanstveno potkrijepljenim alternativama hrabra je vizija za komunicirati. Kao i svaka transformativna vizija, promjenu je potrebno objasniti, ali svi se možemo složiti da punoljetni pušači zaslužuju točne informacije o boljim alternativama. Zbog toga koristimo svaku priliku da razjasnimo činjenice i znanost te ukažemo na krive tvrdnje i dezinformacije. Transparentno dijelimo svoj napredak u našem godišnjem Integriranom izvješću, objavljujemo našu znanost i podatke na stranici PMIScience.com i objavljujemo rezultate naših kliničkih studija u recenziranim časopisima.

Prepoznaje li Europska unija 'manju štetnost'? Kakva je situacija općenito po tom pitanju u Europi?

Iako je inovacija ključna za poticanje produktivnosti, održivosti i boljega životnog standarda, to se uistinu može ostvariti samo ako vlade slijede politike koje imaju za cilj potaknuti inovacije i učiniti ih dostupnima potrošačima. Većina vlada razumije važnost inovacija i razvija politike za jačanje inovativnih napora i njihovih rezultata. Europa ostaje ključni motor transformacije diljem svijeta: neto prihodi od bezdimnih proizvoda već sada premašuju 40 posto regionalnih neto prihoda za 2022. Dakle, na putu smo ispunjavanja naših ciljeva.

No, te ciljeve ne možemo postići sami. Oživljavajući našu viziju budućnosti bez duhanskog dima, željeli bismo vidjeti mjere koje potiču prelazak velikih razmjera što je brže moguće. Uvjereni smo da će prava kombinacija državnog vodstva i komercijalnih inicijativa ubrzati napore za smanjenje pušenja.

Christos Harpantidis
  • Christos Harpantidis
  • Christos Harpantidis
Christos Harpantidis Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Bojan Zibar

O čemu ste govorili na ovogodišnjoj konferenciji Future Tense u Zagrebu?

Imao sam zadovoljstvo govoriti o budućnosti vođenja i kako smo transformirali našu industriju koristeći se znanošću i inovacijama, kao i o rizicima i lekcijama naučenima tijekom tog procesa. Kompanije, posebno u kriznim vremenima, imaju vodeću ulogu i velik dio odgovornosti, ne samo zato što mogu, nego zato što to društvo očekuje.

Naš izbor da se transformiramo iz vodeće duhanske kompanije u tehnološku, bio je najveći rizik koji smo preuzeli. Transformacija je bila unutarnja i vanjska, morala je promijeniti način razmišljanja naših zaposlenika i lidera. Prodrmali smo našu organizaciju do temelja. To je transformacija koja mijenja naš proizvod, naš poslovni model, našu kulturu, način na koji radimo, integrirajući održivost u sve što radimo.

Koji su planovi i ciljevi dalje?

Kad se odlučite natjecati sami sa sobom, odgovornost koju imate prema sebi nikad ne prestaje. Kao ni snaga koju stvara. Znate da uvijek postoji bolja verzija vas samih. Dio vaše odgovornosti je ne zaboraviti. PMI čini golem napredak prema tome da do 2025. postane većinski kompanija bez dima.

Naš je cilj da većina neto prihoda bude od bezdimnih proizvoda. To je put samospoznaje, kontinuiranog samorazvoja i uključivanja, koji u svojoj srži ima izbor da zajedno idemo naprijed prema budućnosti bez duhanskog dima i koji nas motivira da osvojimo onoliko vrhova koliko je potrebno da to postignemo.