split tech city

Nije Split samo turizam: Šef udruge koja okuplja tehnološke tvrtke razbija mitove o startup sceni i otkriva splitske adute

19.07.2022 u 21:35

Bionic
Reading

Već neko vrijeme Split je središte startup scene u Dalmaciji s razvijenim poduzetničkim i tehnološkim ekosustavom. Velik dio zasluga pripisuje se prvom formalnom udruženju splitske tehnološke zajednice – Split Tech City – koje je osnovano prije 12 godina. Danas ga čini 75 tvrtki koje članstvom podržavaju rad udruge, a usto ona zapošljava dvije osobe koje svakodnevno provode aktivnosti usmjerene daljnjem razvoju splitske tehnološke zajednice

Konkretno, zajednicu čine tvrtke, startupi, coworking prostori, ustanove i druge relevantne udruge, stoga Split nije samo sve više prepoznatljiv među startupima, već i etabliranim tvrtkama. Kako je iz godine u godinu sve veća i konkurencija, predsjednik udruge Toni Trivković vidi to kao poticaj onima koji su već na tržištu, ali i za one koji tek dolaze.

Podržavaju ih velike splitske tvrtke kao što su GetByBus, Agilathon, Extension Engine i Fortuna Entertainment Group. Upravo su iz ovog dijela Hrvatske stasale i Include i Parklio, u posljednje vrijeme sve se više govori i o robotskom kuharu GammaChef i franšizi robotskih restorana BotsAndPots, a uključuju se i tvrtke koje nemaju sjedište u Splitsko-dalmatinskoj županiji, kao što su FIVE, Photomath, Serengeti i Infobip.

Split Tech City ima veliko značenje za startupe koji se suočavaju s brojnim izazovima, bez obzira na to odakle potječu. Upravo im je zato u počecima vrlo važna poticajna okolina, pojašnjava nam Trivković.

'Split nije samo turistički grad'

‘U posljednjih nekoliko godina tehnološka scena u Splitu jača u svakom segmentu; otvoreni su odlični coworking prostori, primjerice The Works, scaleUp Office i Smartspace, organiziraju se odlične konferencije, kao što su BlockSplit, Green Future, DUMP Days i naš Festival tehnologije i poduzetništva, a tu su i redoviti meetupi kao što su Tinel, ML/AI, OpenCoffee i Locals’n’Nomads. Svakog mjeseca događa se nešto, što nam je dokaz da je zajednica sve vibrantnija. Uspoređujući današnji Split s onim otprije deset godina, s pravom možemo reći da Split nije samo turistički grad. Velike IT tvrtke, kao što su Agency04 i Serengeti, otvaraju svoje urede u Splitu. Također, Infobip i Rimac već su godinama prisutni u Splitu’, ističe Trivković.

Stoga oni informiraju cijelu zajednicu o svim prilikama koje se nude te akterima s tehnološke poduzetničke scene pružaju medijsku podršku. Organiziraju i predavanja, radionice i panel-rasprave kako bi, ističe Trivković, članovima zajednice pružili dodatne prilike za edukaciju i umrežavanje.

Žele potaknuti mlade da se odvaže pokrenuti svoj startup još dok su u srednjoj školi ili na fakultetu

‘Velik fokus stavljamo i na motivacijske priče uspješnih lokalaca kako bismo ohrabrili mlade da se odvaže pokrenuti svoj startup. Inicijative i prilike koje im nude različiti akteri iz poduzetničkog ekosustava mogu uvelike odrediti smjer i brzinu kojom se kreću. Splitske tvrtke medijski promoviramo na svom portalu, a imamo posebnu strategiju za hrvatski i engleski jezik. Kad nam se priključi nova tvrtka, tada kreiramo članak u kojem je predstavimo na hrvatskom i engleskom jeziku te je uključujemo u svoje aktivnosti i doprinosimo njezinoj vidljivosti u zajednici’, pojašnjava Trivković.

Kao vrijedan resurs koji daje vjetar u leđa poduzetničkim idejama iz studentskih krugova ističe Studentski poduzetnički inkubator (SPI) te ICT županiju, projekt Splitsko-dalmatinske županije u sklopu kojeg organiziraju projekte za djecu, mlade, startupe i iskusne poduzetnike.

‘Nastojimo informirati mlade o našoj zajednici i prilikama u njoj još dok su u srednjoj školi i na fakultetima. Osim što ih informiramo o prilikama koje se nude u cijelom gradu, i sami organiziramo predavanja i radionice iz područja tehnologije, poduzetništva, marketinga i dizajna. Kreirali smo i besplatnu eKnjigu pod nazivom ‘Razvoj karijere u tehnološkoj industriji’, koja je u deset mjeseci skinuta više od 1000 puta, a u njoj educiramo mlade o prilikama za neformalnu edukaciju i umrežavanje, perspektivama poslodavaca i slično', navodi naš sugovornik.

'Želimo istaknuti kreativnost i sposobnost domaćih ljudi'

Od 7. do 9. rujna ove godine održat će se drugo izdanje njihova Festivala tehnologije i poduzetništva te će ponovno, kako pojašnjava Trivković, slaviti uspjehe lokalne zajednice. Program su proširili na tri dana i bit će održan na engleskom jeziku.

'Na predavanjima i panel-raspravama slavit ćemo uspjehe lokalnih poduzetnika, kao i uspjehe ljudi koji su se iz raznih zemalja doselili u Split i integrirali se u zajednicu. Na ovaj način želimo istaknuti kreativnost i sposobnost domaćih ljudi, onih koji svojim radom čine značajne promjene u zajednici. Nadamo se da će njihova iskustva inspirirati publiku na slične pothvate’, ističe Trivković.

U posljednje tri godine organizirali su više od 100 predavanja i radionica, a naš sugovornik tvrdi da je interes za njih uvijek velik. Organiziraju uz to tematske događaje koji okupljaju dizajnere, marketingaše, programere, poduzetnike te studente s aspiracijama za neku od tih karijera. Osim Festivala tehnologije i poduzetništva, organizirali su krajem 2019. konferenciju 'Živi lokalno, radi globalno!'.

Imaju podršku grada, županije i države, no Split Tech City u potpunosti financira sama zajednica. Surađuju i s drugim gradovima koji su IT središta svojih regija pa tako često dijele iskustva razvoja Split Tech Cityja. Nedavno su bili u Zadru, Zagrebu i Vinkovcima, a prošle godine, na prvom izdanju njihova Festivala tehnologije i poduzetništva, imali su panel-raspravu na temu ‘Kako (iz)graditi lokalnu IT zajednicu?’, na kojoj su sudjelovali i panelisti iz Rijeke i Vinkovaca. Nekada se odljev mozgova odvijao iz manjih sredina u veće pa je dominirao Zagreb, no to se, kaže Trivković, promijenilo u posljednje dvije godine.

'Mladi danas imaju više mogućnosti izbora, a to ide u prilog manjim sredinama'

‘Ranije su mladi talenti češće odlazili iz Splita u veće sredine, ali se situacija mijenja jer sad imaju puno više mogućnosti odabrati za koju tvrtku žele raditi. Primjerice, prije deset godina mladi programeri u Splitu za početak svoje karijere mogli su birati između samo nekoliko tvrtki, a danas ta brojka prelazi njih 100. Globalno je problem to što posla ima puno više nego ljudi, tako da i lokalne tvrtke imaju izazov u zapošljavanju nove radne snage jer je limitiran bazen talenata. Svijet se promijenio i novi način funkcioniranja ide u prilog manjim sredinama jer pruža mogućnost ljudima koji mogu raditi na daljinu da biraju okruženje koje im najviše odgovara. Split pruža jedan od najkvalitetnijih životnih stilova u Europi, nije premalen ni prevelik, imate život prije i poslije posla, broji puno sunčanih dana, a picigin se igra cijele godine’, ističe predsjednik udruge.

Nedavno je Hrvatska rangirana kao druga omiljena država na svijetu za digitalne nomade, prema podacima web stranice NomadList. Trivković kaže da interes digitalnih nomada pomaže globalnoj prepoznatljivosti destinacije među ljudima koji rade u tehnološkoj industriji.

‘Unatoč tome što je većina digitalnih nomada samo u prolazu, nama lokalcima najzanimljivije je vidjeti da Split svake godine postaje sve više internacionalan. Ljudi iz raznih zemalja odlučuju se na dugoročni život u njemu, a putem podcasta koji smo pokrenuli profiliramo upravo takve ljude. Nastavljamo pozicionirati Split kao tehnološki hub koji će biti sve atraktivniji na globalnoj razini i privlačiti talente iz drugih krajeva da dođu živjeti i raditi ovdje. Trenutno nam je pažnja fokusirana na Festival tehnologije i poduzetništva; nastojimo da postane još kvalitetniji događaj i ispuni očekivanja cijele zajednice’, zaključuje Trivković.