Nakon što je ministar financija Zdravko Marić početkom listopada najavio amortiziranje mogućeg udara na cijene automobila zbog novog načina mjerenja ispušnih plinova u EU, Vlada je u petak izašla s novom uredbom o posebnom porezu na motorna vozila
Prema prijedlogu, vrijednosna naknada u sklopu posebnog poreza prilikom kupnje vozila smanjuje se za većinu automobila. Za četvrtu skupinu vozila, čija se cijena kreće između 200.000 i 250.000 kuna, vrijednosna naknada se smanjuje s trenutno važećih 4500 na 3500 kuna.
I za sve ostale skupine vozila – od 5. do 12. - ta naknada se smanjuje. Sada se kreće u rasponu od 8000 do 60.000 kuna, dok bi se ubuduće kretala u rasponu od 6000 do 48.500 kuna.
Za prvu i drugu skupinu vozila, čija je vrijednost do 150.000 kuna, i dalje se neće plaćati vrijednosna naknada, dok će za treću skupinu, vozila u vrijednosti od 150.000 do 200.000 kuna, ta naknada iznositi kao i do sada, 2000 kuna.
Smanjenjem naknade ministar Marić nastoji ublažiti udar na cijene do kojeg će doći primjenom novog protokola u mjerenju emisija CO2. Naime, početkom rujna u EU su stupili na snagu stroži standardi mjerenja emisija CO2, poznati kao WLTP protokol, koji nakon 20 godina zamjenjuje NEDC protokol (novi europski ciklus vožnje).
Novi WLTP protokol u mjerenju emisije CO2 realniji je i mnogo bliži stvarnosti nego što je NEDC. Naime, rezultat je pokazao da su vozila trošila dosta više nego što je to bilo navedeno u deklaracijama.
U Hrvatskoj je primjena WLTP protokola odgođena do početka iduće godine, a kako je upravo emisija CO2 jedna od osnova za izračun oporezivanja vozila primjenom novog protokola, od Nove godine prijeti nam osjetno povećanje cijena vozila.
Ministar financija u više navrata najavio je da će Vlada nastojati amortizirati mogući udar na cijene automobila. Podsjetimo, početkom ove godine ukinuta je tzv. vrijednosna naknada na vozila do 150.000 kuna. Sada se ta naknada dodatno smanjuje, ali stručnjaci upozoravaju da ove korekcije neće ni približno anulirati cjenovni udar koji možemo očekivati primjenom novog protokola.
'Posebni porez na motorna vozila dobiva se zbrojem oporezivanja prema vrijednosnom parametru i oporezivanja vozila prema parametru CO2. Smanjenje oporezivanja prema vrijednosnom parametru koje uredba donosi je korisno, no potrebno je smanjiti i oporezivanje vozila prema parametru CO2 za osam do 10 posto', smatraju u Udruženju trgovine motornim vozilima HGK.
U protivnom, pojedini modeli automobila starijih tehnologija (veće emisije CO2) znatno će poskupjeti jer će zbog strožih normi ući u viši razred oporezivanja. Iz tvrtke Virdis auto u komentaru na predloženu uredbu navode primjer dizelskog vozila vrijednog 230.000 kuna, kojemu po novom protokolu emisija CO2 raste sa 146 na 183 g/km. Trenutna su davanja za to vozilo 44.235 kuna (6600 kuna vrijednosna komponenta, 37.635 kuna komponenta CO2), a ukoliko potonja poraste na 183 g/km, po novome bi davanja bila 90.185 kuna (5000 kuna vrijednosna komponenta, 85.185 kuna komponenta CO2). Dakle vrijednosna komponenta pala bi za 1600 kuna dok bi komponenta CO2 porasla za 47.550 kuna.
Jedno od mogućih rješenja pomoću kojega bi se ublažio cjenovni udar je primjena tzv. koreliranog modela (NEDC 2.0) mjerenja potrošnje i emisije štetnih plinova, kod kojeg se podaci o emisijama štetnih plinova manje razlikuju od sadašnjih nego kod primjene WLTP protokola. Taj model kao prijelazno rješenje do konačne primjene WLTP-a predložila je struka u većini članica EU-a.
Međutim u Udruženju trgovine motornim vozilima ističu da i prijelazni standardi, koje je prihvatila i naša Carinska uprava, donose značajno povećanje emisija.
'U kontaktu smo sa svim udruženjima auto struke iz EU-a i pratimo zakonska rješenja koja idu u pravcu da promjena standarda mjerenja CO2 iz tzv. NEDC protokola u NEDC 2.0 bude neutralna za potrošače. U jednom istraživanju u Nizozemskoj, provedenom na 700 vozila, došli su do zaključka da prema prijelaznim standardima (NEDC 2.0) vrijednosti ispuha CO2 rastu za otprilike 10 grama po kilometru (kod dizelaša više, a kod benzinaca manje), odnosno 8,4 posto, što je znatno više od predloženih smanjenja koja donosi spomenuta uredba', pojašnjavaju iz Udruženja trgovine motornim vozilima HGK te zaključuju da je smanjenje oporezivanja prema parametru CO2 nužno da bi se izbjegao rast cijena automobila.