Na svjetskim oceanima sve je više tankera i teretnih bodova koji lažiraju svoju lokaciju. Pretpostavlja se da je riječ o plovilima koja sudjeluju u izbjegavanju sankcija protiv Rusije i Venezuele, ali i u krijumčarenju žita iz Ukrajine
Veliki brodovi moraju biti opremljeni sustavima za automatsku identifikaciju (AIS) te su dužni javljati svoj točan položaj da bi se spriječili sudari. Ali pojedini isključuju svoje lokacijske transpondere ili se upuštaju u takozvani AIS spoofing, odnosno javljaju da se nalaze na jednoj lokaciji, ali su zapravo stotinama kilometara daleko od nje.
Podaci tvrtke Windward za pomorsku tehnologiju pokazuju da je to sve češća pojava. Broj takvih slučajeva porastao je za 12 posto u prvoj polovici 2023. i oni su obično povezani s tankerima i brodovima koji prevoze rasuti teret.
Razvoj tehnologije olakšava otkrivanje tih 'brodova duhova'. 'Zbog sankcija je veći fokus na pomorsku industriju te se jasno vidi da jača ilegalno brodarstvo', izjavio je za CNBC John Lusk, direktor tvrtke Spire Maritime, analitičke firme koja pruža podatke vladama i privatnim kompanijama.
G7 je ograničio prodaju ruske nafte na 60 dolara po barelu da bi smanjio prihode Kremlja, ali prema Amiju Danielu, direktoru tvrtke Windward, nelegalno trgovanje ruskom naftom moglo bi biti vrijedno desetke milijardi dolara.
Prošle godine Windward je identificirao više od 1100 tankera povezanih s Rusijom koji su glumili 'brodove duhove' manipulirajući AIS-om. 'Uzmite da 500 brodova može prevoziti 800 milijuna barela. Pomnožite to s cijenom nafte. Uzmite tih nametnutih 60 dolara i dobijete vrijednost od 48 milijardi dolara', izjavio je Daniel.
Broj nelegalnih operacija osobito je povećan u Alboranskom moru sjeverno od Maroka od početka ruske invazije na Ukrajinu, a ondje se ruska nafta, pretpostavlja se, pretače iz broda u brod. Windward je također identificirao nelegalni prijevoz žitarica u Kerčkom tjesnacu između Azovskog i Crnog mora.
Prije je bilo dovoljno samo isključiti AIS da bi brod 'nestao', ali razvojem tehnologije to više nije tako jednostavno. 'Recimo da upravljate velikim tankerom punim nafte i isključite AIS. To će odmah znati ne samo vaš vlasnik, već i osiguravajuća kuća. Zato se danas više manipulira tim signalom', rekao je Lusk iz Spire Maritimea.
To se može učiniti na više načina. Jedan od njih je hakiranje softvera, što omogućuje transponderu da prijavi zemljopisnu širinu i dužinu. 'Možete otići na internet i kupiti ometače GPS-a za osobni automobil. Toliko je ta tehnologija danas dostupna', istaknuo je Lusk.