Tvrtka Tokić, vodeći trgovac auto dijelovima u Hrvatskoj pokrenuo je suradnju s Gideon Brothersom, hrvatskom tvrtkom za robotiku i umjetnu inteligenciju s ciljem uvođenja njihovih autonomnih mobilnih robota u logističko-distributivnom centru u Sesvetama. Tokić je tako postao prva hrvatska tvrtka koja je u svom poslovanju implementira potpuno autonomne mobilne robote, kao jednu od aktivnosti povećanja produktivnosti prije planiranog širenja na EU tržištu
Uvođenje kolaborativnih logističkih robota omogućit će tvrtki Tokić da poveća kapacitete i ostvari ambiciozne planove širenja usprkos značajnom nedostatku radnika na hrvatskom tržištu rada, priopćili su iz Gideon Brothersa, jedne od tri tvrtke u svijetu te jedine u Europi koja razvija autonomnu tehnologiju s navigacijom baziranom na vizualnoj percepciji, kombinirajući stereoskopske kamere i duboko učenje.
'Svjesni smo da u našem okruženju postoji izazov nedostatka radne snage. Tokić do sada nije osjećao taj pritisak zahvaljujući tome što je zadovoljstvo radnika od početka ugrađeno u naše vrijednosti. To je vidljivo, među ostalim, i po razini plaća, koje su kod nas znatno više od prosjeka u sektoru. Međutim, trendovi na hrvatskom tržištu ukazuju na to kako postoji rizik da zbog nedostatka radnika u uslužnom sektoru u budućnosti nećemo moći rasti tempom kojim smo rasli do sada. Strateški pristup u prilagođavanju trendovima na tržištu rada sastavni je dio naše strategije širenja poslovanja, koje će svakako zahtijevati i daljnje povećanje broja zaposlenih', kazao je Ivan Gadže, predsjednik Uprave Tokića.
Gideonova Advanced Visual Perception autonomija nudi znatno širi raspon scenarija korištenja od konkurencije jer je tehnologija neusporedivo robusnija kod lokalizacije i prepoznavanja objekata nego standardna rješenja koja se baziraju samo na LiDAR senzorima (laserski „radari“). Fleksibilnost i učinkovitost robotskog rješenja ključni su faktori za Tokić, budući da tvrtka distribuira preko 200.000 artikala kroz mrežu više od stotinu poslovnica, vlastitih i franšiznih, te dominira hrvatskim tržištem auto dijelova i drži značajan tržišni udio u regiji.
'Prodaja kolaborativnih robota na globalnoj razini trenutno eksponencijalno raste i tržište vrlo brzo prolazi kroz fazu early adoptera u inovacijskom ciklusu. Izuzetno smo zadovoljni što je Tokić jedan od naših inovatora. Tvrtka koja ulaže u novu tehnologiju povećava svoju konkurentnost i otvara si put rasta i širenja, stvarajući priliku za uspjeh unatoč nedostatku radne snage. Logistika je radno-intenzivna industrija i nedostatak radnika je stvarni i sve prisutniji rizik u ovom sektoru', govori Milan Račić, glavni direktor za rast i suosnivač Gideon Brothersa.
Robot je, opisuju u Gideon Brothersu, dizajniran za prijenos teških tereta – do 800 kg – na standardnim paletama. Odlikuje ga potpuna autonomija što znači da mu nije potreban nikakav eksterni sustav navođenja: sam percipira svoju okolinu; izrađuje mapu prostora, „lokalizira“ se na njoj i dopunjava je prema promjenama koje registrira; prepoznaje objekte (npr. palete), druge pokretne strojeve i ljude te manevrira potpuno sigurno oko njih. Projekt nije zahtijevao nikakve zahvate u Tokićevom distributivnom centru, a robot je preuzeo stvarne zadatke već prvoga dana. U ovoj početnoj testnoj fazi, robot prenosi teret između dvije točke u skladištu međusobno udaljene oko 100 metara.
Tvrtka trenutno testira dva slučaja korištenja. Jedan angažira robota u procesu ispunjavanja narudžbe – isporuke artikala iz skladišta do prostora za pakiranje u blizini glavnog utovarnog prostora. Radnici zatim uzimaju predmete i pakiraju ih u kutije namijenjene za otpremu. Drugi slučaj korištenja angažira robota u isporuci ambalaže za odlaganje. Isporuku iniciraju zaposlenici Tokića, na zahtjev, putem aplikacije na tabletima.
'Danas još uvijek većinu posla u suvremenim skladištima i tvornicama obavljaju ljudi. Ljudi su kreativna bića - što su kreativniji, to su sretniji. Međutim, u tvornicama i skladištima njihov rad uključuje mnogo repetitivnih, teških i opasnih poslova. Obavljanje takvih zadataka ljude, naravno, nikako ne usrećuje. Stvorili smo revolucionarnu tehnologiju, i ugradili je u naše autonomne mobilne robote, ali ono što je posebno važno jest ona omogućuje ljudima da se usredotoče na složene poslove u kojima su dobri', objašnjava Matija Kopić, glavni izvršni direktor i suosnivač Gideon Brothersa.
Uključujući njihove franšizne partnere, Tokić je najveći trgovački lanac auto dijelova u Hrvatskoj, s više od 100 poslovnica u Hrvatskoj. Tvrtka trenutno zapošljava 500 ljudi, a u cijeloj mreži, računajući i franšizne partnere, ukupan broj premašuje tisuću zaposlenih. Tvrtka je licencirani trgovac 230 globalnih dobavljača dijelova za automobile, laka gospodarska vozila, kamione, motocikle, agro program i opreme za servisne radionice. Tokić je član i dioničar ATR-a, svjetske tržišne organizacije čiji su članovi vodeći trgovci auto dijelovima u njihovim matičnim zemljama. Njihov ukupni godišnji prihodi na 64 tržišta premašuju 22,5 milijardi eura.
Gideon Brothers je hrvatski startup za robotiku i umjetnu inteligenciju, osnovan 2017. godine. Tvrtka je do sada osvojila niz međunarodnih i hrvatskih nagrada, a prošle godine investitori iz Hrvatske i inozemstva uložili su ukupno 16,3 milijuna kuna (2,2 milijuna €, 2,5 milijuna USD) u Gideon Brothers. Tvrtka broji 50 zaposlenih, uključujući osam doktora znanosti i 31 magistra, stručnjaka za robotiku i umjetnu inteligenciju (hardver i softver). U prosincu je Gideon Brothers predstavio svoj prvi komercijalni proizvod, autonomni logistički robot – isti model koji je sada implementiran u Tokiću, a uskoro u Atlantic Grupi i drugim partnerima.
Kombinacija hardvera i softvera omogućuje robotu da uoči i strojeve i prepreke koje LiDAR ne vidi. Primjerice, LiDAR ne vidi niske prepreke kao što su vilice praznog viljuškara koje moraju, prema sigurnosnim pravilima, biti spuštene u najniži položaj.
Još jedna značajka koja je jedinstvena za Gideon Brothers jest sustav baterija koji omogućuje da se baterije zamijene tijekom rada, bez gašenja, tako da je gubitak vremena zbog punjenja sveden na minimum.
Robot zahtijeva vrlo malo fizičke infrastrukture: samo okvir za palete, s kojeg robot može podići i na njega dostaviti teret na paletama, te stanicu za punjenje baterija. U objektima nisu potrebni nikakvi zahvati, a budući da je robot u potpunosti autonoman, nisu potrebni nikakvi “markeri” ili drugi sustavi navođenja (npr. magnetske vrpce).