U Hrvatskoj je u kolovozu potrošnja u maloprodaji pala 8,6 posto u odnosu na isti lanjski mjesec, što je već šesti mjesec zaredom kako je pala, i to oštrije nego mjesec dana ranije. Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je u srijedu izvješće o prometu u trgovini na malo, a prema kalendarski prilagođenim podacima, potrošnja je u kolovozu pala 1,1 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok je u odnosu na kolovoz prošle godine potonula 8,6 posto.
To je već šesti mjesec zaredom kako je potrošnja pod utjecajem koronakrize pala na godišnjoj razini, i to više u odnosu na 6,7-postotni pad u srpnju.
„Pogoršanje kretanja u maloprodaji tijekom kolovoza, uz niži raspoloživi dohodak te smanjeni optimizam i očekivanja potrošača zasigurno se može pripisati i nizu preporuka i restriktivnih mjera za suzbijanje pandemije koje su zemlje u okruženju, naša najveća emitivna tržišta, uvele sredinom kolovoza, što je naglo prekinulo središnji dio turističke sezone i utjecalo na smanjenje turističke potrošnje”, navode analitičari RBA u osvrtu na izvješće DZS-a.
U kolovozu je promet od trgovine neprehrambenim proizvodima, osim trgovine motornim gorivima i mazivima, oslabio za 0,6 posto na godišnjoj razini, dok je promet od trgovine na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima potonuo 11,4 posto, pokazuju podaci DZS-a.
U prvih osam mjeseci ove godine promet u trgovini na malo realno je pao za 6,9 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Oštar pad potrošnje u srpnju i kolovozu posljedica je koronakrize i pada turističke potrošnje u ljetnoj sezoni. „Treba imati na umu da je, unatoč solidnim fizičkim pokazateljima u središnjoj turističkoj sezoni, broj dolazaka i noćenja niži po dvoznamenkastoj stopi, a potrošnja turista vjerojatno još suzdržanija”, navodi se u analizi RBA.
Kako je potrošnja najveća komponenta BDP-a, jasno je da će gospodarstvo zabilježiti pad i u trećem tromjesečju. U drugom je tromjesečju bruto domaći proizvod (BDP) potonuo rekordnih 15,1 posto na godišnjoj razini, a pad u trećem tromjesečju znači da je gospodarstvo uronilo u recesiju, koja se definira padom BDP-a dva kvartala zaredom.
„I u nastavku godine očekujemo pad prometa u trgovini na malo, ali po nešto umjerenijim stopama. Ipak, visoka razina neizvjesnosti oko daljnjeg razvoja pandemije nepovoljni je čimbenik koji može odgađati potrošnju, osobito za luksuznim (dugotrajnim) dobrima”, zaključuju analitičari RBA.