Štrajk više od 200 radnika talijanskog proizvođača autodijelova Marellija vjesnik je posljedica prijelaza EU-a na električna vozila koji bi u Italiji mogao ugasiti do 70 tisuća radnih mjesta, upozorava udruga autokompanija ANFIA
Marelli, u vlasništvu američkog fonda KKR, planira zatvoriti tvornicu u regiji Emilia Romagna, koja proizvodi dijelove motora s unutarnjim izgaranjem za automobilske grupe uključujući Stellantis, Volkswagen i BMW.
Poslovanje je postalo "neodrživo" budući da EU od 2035. planira zabraniti prodaju novih benzinskih automobila, objašnjavaju.
Štrajk pokazuje izazove s kojima će se vlade suočiti u prijelazu industrije i gospodarstva na "zeleniju energiju" kako bi ostvarile ambiciozne klimatske ciljeve i poboljšale energetsku sigurnost.
Prijelaz na 'zeleni prijevoz' mogao bi samo u Italiji ugasiti do 70.000 radnih mjesta, upzorava lobi automobilske industrije ANFIA. Marelli je zamrznuo plan o zatvaranju tvornice, ali je potvrdio da neće nastaviti proizvodnju.
Kompanija je osnovana 2019. nakon što je Fiat Chrysler (FCA), sada dio grupe Stellantis, prodao odjel za dijelove Magneti Marelli japanskom Calsonic Kanseiju, u vlasništvu KKR-a, za 5,8 milijardi eura.
Marelli je u to vrijeme imao 43.000 radnika, uključujući 10 tisuća u Italiji. Njihov je broj u talijanskim pogonima u međuvremenu smanjen na 7.300 dok je u ostatku svijeta povećan za 50.000.
Kompanija je najavila da će otpustiti i 167 radnika u pogonu u francuskom Argentanu, koji proizvodi dijelove za motore s unutarnjim izgaranjem.
Italiju tek čekaju posljedice
Stellantis je jedini veliki proizvođač automobila u Italiji, ali talijanska industrija dijelova druga je po veličini u Europi, prema ANFIA-i, i opskrbljuje nekoliko proizvođača automobila u inozemstvu.
No, čak 40 posto talijanskih dobavljača specijalizirano je za tehnologiju unutarnjeg izgaranja, a preko 70 posto njih izloženo je toj tehnologiji, upozorava udruga.
Zbog oslanjanja na tu tehnologiju i dominacije malih poduzeća, koja čine dvije trećine tvrtki u sektoru dijelova, Italija bi mogla pretrpjeti posebno teške posljedice u prijelazu na električnu energiju.
Talijanski proizvođači dijelova imaju potrebno znanje i vještine za proizvodnju više orijentiranu na električna vozila, tvrdi profesor menadžmenta na Sveučilištu u Veneciji i znanstveni direktor Centra za automobilsku i mobilnost inovacija (CAMI) Francesco Zirpoli.
Glavna je prijetnja nestanak talijanske automobilske industrije, objašnjava Zirpoli. Italija je devedesetih godina proizvodila više od dva milijuna automobila godišnje, a sada ih proizvodi manje od milijun.