Cestovni prijevoznici traže moratorij na kredite i leasinge, s mirovanjem obveze plaćanja glavnice i kamata za trajanja pandemije koronavirusa, te još najmanje dodatnih šest mjeseci nakon proglašenja njezina prestanka. Po isteku takva moratorija, otplatno razdoblje bi se prema prijedlogu Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika produžilo za vrijeme za koje je moratorij bio na snazi.
Prijevoznici smatraju da bi se tako omogućio oporavak djelatnosti i njezino postupno jačanje. "U suprotnome ćemo samo produbiti financijsku krizu koja će imati nesagledive posljedice. Gledajući na razini Europske unije, upravo je Hrvatska imala najduže razdoblje oporavka od gospodarske krize započete 2008. godine i to zbog nepravovremenog donošenja adekvatnih mjera", kaže se u priopćenju udruge cestovnih prijevoznika.
Prijevoznici navode da svjedočimo "lihvarskom stavu banaka i leasing društava" te da one "u krizi ne pokazuju osnovnu solidarnost prema poslovnim subjektima i građanima". Dodaju da su mnoge države su već uredile svoja financijska tržišta tako da maksimalno štite poduzetnike i građane osiguravajući im egzistenciju.
Ističu da financijske institucije s kojima posluju naši poduzetnici nude "prividni moratorij" od tri mjeseca, koji predviđa plaćanje kamata tijekom takvog moratorija, a po isteku kojeg se neplaćena glavnica raspodjeljuje na preostalo otplatno razdoblje. Rezultat je povećani mjesečni anuitet koji sa sobom povlači povećanu kamatnu stopu, te u konačnici dovodi do plaćanja kamata na već plaćene kamate, kažu prijevoznici.
"Troškovi se gomilaju, tome još treba dodati i troškove ovjera i potvrde dokumentacije, a sve pod pretpostavkom da će nakon proteka tri mjeseca život i gospodarstvo nastaviti tamo gdje su stali", navodi Udruga prijevoznika, usput oštro osudivši, kako navode, "sustavno uništavanje jedne od ključnih djelatnosti gospodarskog života Hrvatske".
"Unatoč činjenici da je od početka ove pandemije transport stigmatiziran - vozačima se nije dopuštao pristup dućanima i toaletima, odmore od vožnje su morali provoditi u karantenama izolirani od svojih obitelji - distribucija hrane, lijekova i ostalih potrepština nikada nije stala. Međutim, ako se nastavi neadekvatno djelovanje financijskih institucija, mnogim će prijevoznicima to biti kraj poslovanja. Na teritoriju Hrvatske neće biti dovoljno parkirališnih mjesta za sva zaplijenjena teretna vozila koja su osnovno sredstvo rada prijevoznika", zaključuje se u priopćenju.