Veliki savez

Tesco i Carrefour žele pobijediti Lidl i Aldi njihovim oružjem, nije svejedno ni velikom Amazonu

06.07.2018 u 21:24

Bionic
Reading

Britanski i francuski maloprodajni divovi, u kojima radi više od 800 tisuća zaposlenih, dogovorili su suradnju te će zajednički od dobavljača poput Unilevera, Nestléa i drugih tražiti niže cijene i bolje uvjete kako bi se lakše oduprli sve jačoj konkurenciji diskontnih trgovaca

Dva diva europske maloprodaje, britanski Tesco i francuski Carrefour, objavili su ovih dana da će zajednički nastupiti pred svoje dobavljače kako bi se izborili za niže cijene i bolje uvjete. Među tim dobavljačima nalazi se niz najpoznatijih svjetskih proizvođača robe široke potrošnje, poput kompanija Unilever, Nestlé, Danone, Procter & Gamble i drugih.

Na francuski i britanski trgovački lanac dosad se gledalo kao na konkurente, iako ne postoji previše tržišta na kojima su prisutni istovremeno. Tesco dominira na tržištu Britanije, Irske, dijelu istočne Europe te na pojedinim tržištima južne Azije – Tajlandu, Maleziji te Indiji - a sveukupno britanski lanac posluje u desetak zemalja.

Carrefour je, s druge strane, prisutan u više od trideset zemalja, a najveći dio prihoda generira u Europi te Brazilu. Kako je Tesco više okrenut velikim supermarketima, a u mreži Carrefoura se nalaze i manje trgovine, obje kompanije se kreću u rangu četiristotinjak tisuća zaposlenih, s time da Tesco posluje na nešto manje od sedam tisuća lokacija, a Carrefour na njih više od 12 tisuća.

Britanski i francuski trgovački lanac zajedničkim snagama namjeravaju natjerati svoje dobavljače na snižavanje cijena kako bi se mogli ravnopravnije nositi s konkurencijom diskontnih lanca poput sveprisutnog Lidla te sličnog Aldija. Uz to, ne treba zanemariti ni konkurenciju koju im predstavljaju internetski trgovci, prvenstveno Amazon.com, ali i svi drugi.

Pregovori između dvije kompanije započeli su još prošle jeseni, a konačni dogovor trebao bi se postići u iduća dva mjeseca. Početno trajanje suradnje trebalo bi iznositi tri godine, a ona će pokrivati kupovinu roba, ali i promotivne aktivnosti, kao i prikupljanje te analizu podataka. Dogovorom će prvenstveno biti obuhvaćena roba pod markama samih trgovačkih lanaca dok će svježu hranu i slične namirnice obje kompanije i dalje nastavljati nabavljati od lokalnih dobavljača.

  • +4
Lidl Izvor: Pixsell / Autor: Damir Spehar/PIXSELL

Vlastite robne marke postale su u posljednjih dvadesetak godina vrlo značajan segment maloprodaje. Lidl, Aldi i drugi diskontni lanci svoje poslovanje temelje upravo na takvoj robi te kroz vlastite robne marke ostvaruju vrlo dobre rezultate jer od dobavljača u uskom rasponu naručuju ogromne količine robe. Tradicionalni maloprodajni lanci zbog toga već godinama pokušavaju prilagoditi vlastitu poslovnu politiku kako bi lakše konkurirali diskontnim kompanijama. U Tescu tako prodaja vlastitih trgovačkih marki donosi gotovo polovicu prihoda, dok je u Carrefouru udio prihoda od takve robe upola manji.

Dave Lewis, glavni izvršni direktor Tesca, izjavio je ovih dana da će potrošači imati koristi od suradnje dviju kompanija i iskorištavanja njihove zajedničke ekspertize u proizvodima i nabavi. Njegov kolega, glavni izvršni direktor Carrefoura Alexandre Bompard izjavio je da dogovorena suradnja 'kombinira nabavljačku stručnost dvaju svjetskih lidera, koji se nadopunjuju na tržištima i imaju zajedničku strategiju', piše Reuters. Dogovor Tesca i Carrefoura neće vrijediti baš za sva tržišta, odnosno na tržištima gdje su značajni konkurenti – u Kini te u Poljskoj – neće se primjenjivati.

  • +5
Alexandre Bompard, glavni izvršni direktor Carrefoura Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Podaci analitičke tvrtke Euromonitor International pokazuju da Tesco i Carrefour zajednički drže oko osam posto zapadnoeuropskog maloprodajnog tržišta, dok trgovine iz njemačke grupe u kojoj se nalazi Lidl kontroliraju oko šest posto, a Aldi grupa zauzima oko pet posto. Prema nekim procjenama, godišnje uštede za britansku i francusku kompaniju mogle bi iznositi nešto manje od pola milijarde eura, a postoje i nagađanja da je dogovor samo prvi korak prema nekom budućem spajanju dviju kompanija.

Carrefour se već neko vrijeme muči zadržati svoj tržišni udio na matičnom tržištu. Lani mu je dobit pala i drugu godinu uzastopno te je tvrtka pokrenula proces rezanja troškova digitalizacijom poslovanja i otpuštanjem dijela radne snage. Godišnji prihodi se kreću oko osamdeset milijardi eura.

Tesco je također pod pritiskom konkurenata iako je lani uspio ostvariti najveći rast prihoda u posljednjih sedam godina, no financijski skok je rezultat preuzimanja veleprodajne kompanije Booker. Na njegovom matičnom, britanskom tržištu situacija se zaoštrila nakon što je prije dva mjeseca objavljeno da će rival Sainsbury's od američkog Wal-Marta preuzeti trgovački lanac Asda. Ikona britanske maloprodaje Marks & Spencer je pak prije nekog vremena najavio da će zatvoriti stotinjak lokacija u Velikoj Britaniji. Tescovi godišnji prihodi kreću se oko razine od sedamdesetak milijardi eura.

Analitičari komentiraju kako će dogovor francuske i britanske kompanije stvoriti pritisak na dobavljače, a on će se dodatno pojačati odobre li regulatori u konačnici Sainsbury'sovo preuzimanje Asde. Postoje i procjene da će dogovor Tesca i Carrefoura omogućiti veću prisutnost francuskih proizvoda na policama britanskih trgovina i obrnuto.

  • +3
Carrefour Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Dogovor dvaju velikih maloprodajnih lanaca nije prva takva realizirana suradnja u nabavi. Nedavno je objavljeno kako su sličan sporazum sklopile trgovačke kompanije Metro, Casino, Schriever i Auchan Retail. Klasični trgovački lanci se time nastoje zaštititi od konkurencije koja dolazi s rastom diskontnih trgovaca.

Sve jaču prijetnju predstavlja i Amazon.com jer je lani preuzeo trgovački lanac Whole Foods koji je prisutan na američkom i britanskom tržištu. Amazon je tim potezom ušao na tržište svježe hrane i sličnih namirnica, odnosno onaj segment koji mu je dotad izmicao. Suradnja Tesca i Carrefoura logičan je stoga potez za ove dvije kompanije i bude li uspješna, trebala bi donijeti barem mali predah u borbi za dragocjene kupce.