Više od 100 tisuća tona smeća, koje se već sedam godina odlaže na ilegalnoj deponiji smještenoj na ulasku u Varaždin, varaždinsko gradsko čelništvo namjerava riješiti 'izvozom' u jednu od općina u Hrvatskoj, jer je to dvostruko jeftinije nego trajno ga zbrinjavati u novoj tvornici za mehaničko-biološku obradu otpada (MBO), a pogotovo ako zakapanje desetaka tisuća bala smeća bude sufinanciralo i nadležno ministarstvo, odnosno fond
Premda je tvornica za MBO u varaždinskom Brezju, investicija T7 VIS-a vrijedna 170 milijuna kuna, napokon dobila i dozvolu za privremeni rad, više desetaka tisuća bala varaždinskog smeća ipak se neće obrađivati u njezinom suvremenom postrojenju udaljenom svega tristotinjak metara. Odlučio je tako varaždinski gradonačelnik Goran Habuš, navodeći da je to 'sumnjiv i skup posao'.
'Pregovarali smo s T7 VIS-om o smanjenju cijene zbrinjavanja koja je nerealno visoka. Naime, prema ugovoru je cijena zbrinjavanja tone otpada trebala biti čak 167 eura, a ponudili su smanjenje od samo četiri posto', tvrdi Habuš, osvrćući se na zadnji prijedlog investitora u novu tvornicu u Brezju.
Kada je Grad Varaždin, odnosno njegova komunalna tvrtka Varkom prije tri godine ugovarala s privatnim partnerom izgradnju tvornice za MBO da bi se trajno i bez deponiranja riješio problem baliranog smeća na ilegalnoj deponiji u Brezju, ugovorena je neto cijena od 137 eura koju je T7 VIS nedavno korigirao na 131,52 zbog većeg povećanja količine otpada u odnosu na predviđanja u vrijeme ugovaranja posla. U trenutku potpisivanja ugovora prvotnu su cijenu bivši gradonačelnik Ivan Čehok i njegovi suradnici smatrali prihvatljivom, jer se izjalovio plan tadašnjeg varaždinskog župana Radimira Čačića o gradnji spalionice u kojoj bi se tona otpada spalila za nešto manje od 200 eura, a Napulj je izvozio svoje smeće na spaljivanje u Njemačku i po većoj cijeni.
Međutim, sada ugovorena cijena zbrinjavanja od, otprilike, jedne kune za kilogram otpada preskupa je novom gradonačelniku Goranu Habušu koji je i kazneno prijavio svog prethodnika te sve druge sudionike dogovaranja posla koji je osmišljen tako da se iz bala smeća izdvoji sva moguća korisna sirovina, a ostatak odveze u cementare kao gorivo.
'Da smo ušli u ovaj posao, građanima bi računi porasli za više od 240 posto. Ni gradski proračun ni građani si to ne mogu priuštiti', ističe Habuš dodajući da su Grad Varaždin i Varkom dogovorili posao s T7 VIS-om izravno, bez natječaja.
T7 VIS-u upozoravaju da je izravno ugovaranje bilo zakonski moguće zbog stanja na terenu, kao i da bi se radilo o osjetno manjem povećanju, točnije između 20 do 60 kuna mjesečno za domaćinstvo. Usprkos tome, varaždinsko čelništvo odlučilo se za kratkoročno jeftiniju varijantu – njegovo zakapanje. Naravno, ne na području Varaždina, gdje je takva zamisao već naišla na otpor ne samo građana, nego i jakih gospodarskih subjekata.
'Imamo rješenje za zbrinjavanje bala po cijeni oko 480 kuna po toni, u što je uključen i odvoz smeća s lokacije. Izravno ćemo dogovoriti posao s jedinicom lokalne samouprave, što je moguće po zakonu. Više ćete znati za desetak dana', ističe gradonačelnik Varaždina koji najavljuje da će 'izvoz' varaždinskog smeća, odnosno njegovo zakapanje financijski pomoći s 200 do 300 kuna po toni nadležno ministarstvo, odnosno fond, iako se ministrica Mirela Holy javno zalaže za zbrinjavanje otpada bez deponija.
Habuš zasada ne otkriva kamo će se voziti varaždinske bale smeća, ali i otpad koji svakodnevno nastaje na području Varaždina i okolnih općina. Međutim, kao moguće lokacije u javnosti se spominju općina Cestica u Varaždinskoj županiji, Koprivnički Ivanec te općina Davor u Slavonsko-brodskoj županiji, koja ima u planu u budućnosti trajno riješiti deponirani otpad u MBO postrojenju koje će biti izgrađeno zajedno s privatnim partnerom, dakle kao što je to već slučaj u Varaždinu!