Predsezona je na vratima i mnogi hoteli, privatni iznajmljivači, turističke zajednice i restorani pripremaju svoje ovogodišnje planove i turističku ponudu. Kako bi im pomogla u tome, softverska tvrtka BISS razvila je tehnologiju za pametno planiranje turističke sezone - Haven Smart Tourism. Na kojem principu radi i na koji način prikuplja podatke, objasnio nam je direktor poslovnog razvoja BISS-a Robert Dimitrovski
Od osnutka, 2009. godine, BISS je osmislio niz kompleksnih softverskih rješenja za tvrtke iz različitih sektora, a neki od najistaknutijih klijenata tvrtke su Hrvatski Telekom, DPD grupa, Ericsson, Combis, Atos te OptimIT.
Na kojem principu funkcionira Haven Smart Tourism te kako i koje podatke prikuplja?
Haven Smart Tourism je rješenje koje koristi posebne algoritme kako bi se napravili jasni modeli, korisni svima u turističkoj industriji. Algoritmima se obrađuje velika količina podataka signalizacije telekomunikacijske mreže - gdje su i kada osobe boravile u Hrvatskoj, odnosno kako su se kretale. Rješenje ne prikuplja pojedinačne podatke, nego akumulativne - dakle naš sustav ne vidi identitet osoba čiji se lokacijski podaci obrađuju niti se na bilo koji način može izolirati jedna osoba i pratiti njeno kretanje. Rješenje je stoga u potpunosti usklađeno sa zahtjevima GDPR-a.
Kako te podatke može iskoristiti, naprimjer, neki hotel ili restoran na Jadranu?
Rješenje nudi kvalitetno izvještavanje o kretanju grupe korisnika i prema zemlji iz koje dolaze. Primjerice, ako su gosti nekog grada tradicionalno Poljaci, novi hotel na tom području može saznati više o njihovu ponašanju, odnosno navikama: kojim su prijevoznim sredstvom došli, preko kojeg graničnog prijelaza, koliko je trajao put, posebnosti tijekom njihova boravka, idu li na izlete iz mjesta u kojem odsjedaju… Potom hotel može postavljati reklame uzduž puta kojim dolaze Poljaci, prilagođavati ih dodatno ovoj skupini, unaprijed pripremiti pakete izleta s drugim poduzetnicima ili na koji drugi način iskoristiti nova znanja.
Isto tako, restorani mogu prilagoditi jezike jelovnika i same jelovnike gostima prema zemlji iz koje dolaze. Primjerice, ako trenutno imate 75 posto gostiju iz Češke, prilagodite sve tim gostima, a ako vam podaci govore da ti gosti odlaze u vama susjedna mjesta, možete napraviti analizu ponude i prilagoditi je tako da se ipak odluče za vaš ugostiteljski objekt.
Na koji način to može pomoći u pripremi i vođenju poslovanja?
Svakoj je djelatnosti u interesu upoznati navike svojih korisnika kako bi mogla ponuditi što kvalitetniju uslugu, što više prilagođenu korisniku. Primjerice, ako pomoću Haven Smart Tourisma saznate da ljudi koji borave kod vas odlaze na izlete na susjedne otoke ili mjesta, prilagodbom ponude možete sudjelovati u tim prihodima, primjerice iznajmljivanjem brodica ili bicikala. Strateški država/kompanija želi pratiti trendove ponašanja posjetitelja. Trenutno se izvještaj radi po broju noćenja, broju posjetitelja, podijeljeno po zemljama iz kojih dolaze gosti. Našim rješenjem te se analize podižu na puno viši nivo kompleksnosti - ovo je pravi posao za data scientista, upotpunjen algoritmima machine learninga. Dakle, kad bi se Haven Smart Tourism koristio na razini države, izvještaj poput profila tržišta kakav objavljuje HTZ bio bi višestruko detaljniji.
Postoji li već nešto slično na tržištu ili je vaš proizvod prvi?
U svijetu postoje kompanije koje se bavi istim zahtjevima, recimo Teralytics. Diferencijacija se postiže izgradnjom izvrsnosti algoritama kako bi se dobio što kvalitetniji izvještaj. U izvrsnosti se tako ogleda unikatnost BISS-ovog proizvoda, a to obuhvaća i komunikaciju s korisnikom.
Kolika je okvirna cijena Haven Smart Tourisma?
Ideja rješenja je prodaja osnovnog paketa kroz mjesečnu pretplatu, kao alata koji je nužan za suvremeni rad i razvoj, jednako kao što danas nije moguće raditi bez telekomunikacijske usluge. Konkretna cijena ovisit će o broju elemenata koji su potrebni i o samom korisniku - posebni zahtjevi će se prvo analizirati s korisnicima, a zatim i realizirati.
Koristi li ga već netko? Kakve su reakcije turističke industrije?
Algoritmi sustava su se koristili i u borbi s pandemijom. Za sada smo radili prve pitcheve i interes je velik, što nas iznimno veseli, jer je našem turizmu već godinama potrebna modernizacija, kao i veća fokusiranost na različitosti grupa gostiju koje dolaze, odnosno njihove jedinstvene potrebe.
Kakva još rješenja nudi vaša tvrtka?
BISS nudi rješenja iz telekomunikacijske, logističke i bankovne industrije. Naš novi proizvod je HAVEN, sustav koji je višenamjenski iskoristiv. Osim u turističkoj industriji, sustav s dodatnim modulima koristimo u domeni javne sigurnosti. Ove godine smo u tom području napravili velik skok: potpisali smo projektne ugovore s Vatrogasnom zajednicom Grada Zagreba, Osijeka, Ljubljane i Trnovca (Slovačka). Ljudima koji djeluju u kritičnim situacijama osiguravamo alat za upravljanje krizom, pregled situacije na terenu pomoću digitalnih kanala, koristeći najnaprednije tehnologije. Također, uskoro ćemo predstaviti tržištu rješenje za dodjeljivanje prioritetnog mobilnog prometa.
Koji su vam projekti najuspješniji?
Zapravo smo najviše ponosni na činjenicu da ni u ovim izazovnim vremenima nismo izgubili nijednoga korisnika i sa svakim imamo dugogodišnje ugovore o suradnji.
Od kojih vam rješenja dolazi većina prihoda?
Trenutno TELCO i logistička linija nose 80 posto prihoda.
Znamo da razvijate sustav za predviđanje problema i zastoja na autocestama, u kojoj je on fazi?
Sustav je u demo fazi, a djelomično je iskorišten u domeni javne sigurnosti.
Radite li na nekim novim projektima?
Kao što sam već rekao, 15. ožujka kreću testovi prihvaćanja sustava HAVEN First responder s Vatrogasnom zajednicom Grada Zagreba. Radi se o prvoj fazi koja uključuje mobilnu aplikaciju za upravljanje kriznom situacijom te za resursni i evidence management. Naša vlasnica produkta kreće s dogovorom iz druge faze, koja će uključiti bodycamere, prioritizaciju podatkovnog prometa i proširenje evidence managementa.
Jeste li zabilježili rast prihoda 2021. u odnosu na godinu prije i koliko su oni ukupno iznosili?
Tijekom pandemijske godine fokusirali smo se na razvoj produkata i uložili jako puno internog rada te zabilježili blag pad prihoda. No ulaganjem smo se pripremili za novi rast i istovremeno postali vrlo interesantni potencijalnim investitorima.
Kakve poslovne rezultate očekujete u 2022.?
Trenutne projekcije govore o rastu od 70 posto.
Koliko imate zaposlenih i hoćete li povećavati broj djelatnika? Koji vam profil stručnjaka treba i imate li problema u njihovom pronalasku?
Trenutno imamo 65 zaposlenih. Nažalost, sve tvrtke u IT-u imaju problem s pronalaskom kandidata, ali taj izazov treba biti adresiran na nivou države. Država bi trebala osigurati novi uzlet IT-ja i osigurati to da naši stručnjaci ne moraju odlaziti u inozemstvo. Trenutno IT kompanije pokušavaju na sve načine zadržati ljude u Hrvatskoj. U BISS-u nudimo pogodnosti, poput ulaganja u treći stup, plaćenog vrtića, automobila, bonusa, a važno nam je to što omogućujemo kolegama učenje od vrhunskih stručnjaka u jako dobroj atmosferi.