9. OŽUJKA

'Crne rupe' Dunje Jaković u zagrebačkoj Galeriji CEKAO

06.03.2020 u 12:17

Bionic
Reading

Izložbom 'Crne rupe' umjetnice Dunje Janković, zagrebačka Galerija CEKAO u ponedjeljak, 9. ožujka, otvara četrdesetu godinu svog djelovanja kao izložbenog prostora koji potiče likovno stvaralaštvo mladih, ali i već afirmiranih umjetnika

Osnovana 1980. Galerija CEKAO u okviru Pučkog otvorenog učilišta u Zagrebu, dosad je ugostila više tri stotine izložbi, s radovima istaknutih likovnih umjetnika kao što su Moša Pijade, Ivan Kožarić, Oton Gliha, Ferdinand Kulmer, Miljenko Stančić, Vojin Bakić, Jurica Ribar, Ivan Antolčić, Ivan Lovrenčić, Hrvoje Šercar, Zlatko Prica, Vilim Svečnjak, Ivo Vojvodić, Boris Demur, Vlasta Delimar, Bane Milenković, Zoltan Novak, Nives Kavurić-Kurtović, Dimitrije Popović, Miroslav Šutej, Jure Labaš, Lovro Artuković, Zdravko Pal, Nenad Vorih i drugih.

Izložba kojom počinje obilježavanje 40. obljetnice osnutka predstavlja djela umjetnice koja radi intuitivne kolaže i stripove kao apstraktnu naraciju, interaktivne instalacije, ulične intervencije i sitotisak.

Po riječima likovne kritičarke, Vane Gović, okosnicu rada i promišljanja Dunje Janković čini ideal ultimativne angažirane umjetnosti koja može biti samo ona koja zagovara izjednačenje umjetnosti i života, jer samo prethodno demokratizirana umjetnost može postati polugom društvenih promjena.

'Njen opus u jednakoj se mjeri gradi u muzejima i galerijama koliko i na ulicama gradova ili interijerima napuštenih objekata. U njemu su sadržani eksperiment i intuicija, multimedijalnost i apstrakcija, kontekstualnost i superponiranje, stripovi, grafike, kolaži, paste-ups, murali, umjetničke instalacije u prostoru ili pak instalacije koje su, poput odjeće, nosive', ustvrdila je u predgovoru izložbe.

Gović kaže kako je kod Janković teško reći gdje umjetnost završava, a počinje svakodnevica, kao što je teško njene radove nazvati isključivo umjetničkimm a da im se pritom ne učini određena nepravda – da se ne izostavi njihov vitalan dio koji je od života zapravo neodvojiv.

Zadnja serija autoričinih radova, izvedena u mediju sitotiska, služi se obojenim mrljama te trakama kojima se cjelovitost mrlje negira preklapanjem ili izrezivanjem, a plošnim sredstvima gradi se trodimenzionalnost te vibrirajuća optička iluzija.

Pokrenute forme su u kontinuiranom nastajanju i nestajanju, a čitav proces završava u crnim mrljama, 'u kojima je sve sadržano a ništa više nije vidljivo niti dohvatljivo', a koje sama umjetnica naziva crnim rupama.

Dunja Janković je diplomirala je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2005.  te magistrirala na School of Visual Arts u New Yorku tri godine kasnije.

Idejna je začetnica i voditeljica multimedijalnog ŠKVER art projekta u Malom Lošinju, jedna od organizatorica internacionalnog strip festivala The Projects (Portland, Oregon) te predavačica eksperimentalnih praksi u stripu na Independent Publishing Resource Center u Portlandu.

Od 2013. do 2017. je na Lošinju vodila sitotisak studio i atelje u bivšoj tvornici sardina. Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika u Zagrebu i Rijeci te Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika.

Radovi su joj objavljeni u raznim publikacijama te je dosad ostvarila niz samostalnih i skupnih izložbi u Hrvatskoj i svijetu, a živi i radi na relaciji Barcelona - Lošinj.

Njezina izložba u Galeriji CEKAO će biti otvorena do 15.  travnja.