Postavili smo pet pitanja Zoranu Mariću, direktoru INmusica, najvažnijeg glazbenog festivala u Hrvatskoj, koji će se početkom sljedećeg tjedna odvijati na Jarunu
Kada su za prvi INmusic 2006. godine najavljeni Franz Ferdinand, bio sam izvan sebe. Ništa me nije moglo spriječiti da tog ljeta odem na Šalatu, čak ni popravni ispit iz kemije. Ono što je tada bilo nevjerojatno - da bend na vrhuncu slave dođe u Zagreb - u sljedećih je 18 godina postalo normalno. Za to je zaslužan Zoran Marić, direktor festivala koji će sljedećeg tjedna na Jarunu obilježiti 18. izdanje.
Naravno, Marić nije jedini koncertni promotor koji nas je godinama uveseljavao svojim programom, no ovakav kontinuitet ovdje nema nitko. Stoga smo odlučili postaviti mu standardnih pet pitanja, a 18. rođendan najvažnijeg glazbenog festivala u Hrvatskoj bio je dobar povod. Pitali smo ga kakav je osjećaj vratiti omiljeni festival Zagrepčanima, kojih se nastupa iz bogate prošlosti festivala rado sjeća, što znači činjenica da je INmusic neovisan festival, što donosi suradnja s učenicima srednjih škola i kako je doveo Keanua Reevesa u Zagreb.
Kakav je osjećaj nakon jednogodišnje stanke ponovno pripremati festival u Zagrebu?
Pokazalo se da je produkcijski puno zahtjevnije poslije godine neodržavanja, u vrijeme velike inflacije, ponovno pripremati festival nego nakon dvije godine neodržavanja zbog pandemije. Prilično smo iscrpljeni, no veseli nas to što će ogroman posao od gotovo dvije godine uskoro biti realiziran.
Ove godine slavite 18. izdanje. Možete li izdvojiti neke osobne favorite iz bogate prošlosti festivalskih nastupa?
Skupilo se u tih 18 godina jako puno dobrih nastupa od njih ukupno 555, no meni su najviše u sjećanju ostali nastupi The Flaming Lips, Davida Byrnea, Mobyja, Grindermana, Yeah Yeah Yeahs, TV On The Radio, Florence & The Machine...
INmusic je, često ističete, neovisan glazbeni festival. Što to znači?
To znači da INmusic nije u vlasništvu korporacije koja lakše dolazi do izvođača jer može ponuditi nastupe na velikom broju svojih festivala te da nema takvo financijsko zaleđe koje pokriva velik financijski rizik što ga podrazumijeva organizacija međunarodno etabliranog glazbenog festivala. Dakle neovisan festival djeluje u daleko rizičnijem poslovnom okružju, no ima slobodu kreirati program koji nije podređen profitnom korporativnom interesu. Tu slobodu u kreiranju programa prepoznaju domaća i međunarodna publika i bendovi, zbog čega smo uspjeli opstati sad već punih 18 godina.
Festival ove godine sudjeluje u programu Škola i zajednica, što znači i da će učenici srednjih škola sudjelovati u provedbi događanja. Što im donosi to iskustvo?
Suradnja s fakultativnom programom Škola i zajednica dio je razvijanja potencijala festivala u izvornom, antičkom smislu, a to je okupljanje zajednice oko vrijednosti do kojih je zajednici stalo i slavljenje tih vrijednosti. Umjetničko djelo ima privlačnu snagu samo po sebi i ideja suradnje s programom Škola i zajednica jest u edukativnoj prirodi dobre muzike, a kako INmusic okupi impresivan broj svjetski značajnih suvremenih glazbenika, vjerujemo da festival svoje edukativno djelovanje u zajednici treba provoditi i kroz školske programe otvorene za inovativan pristup obrazovanju.
Na Jarunu će ponovno nastupiti neka od najvećih imena svjetske glazbe, međutim kuriozitet je to da će na njemu svirati i holivudska zvijezda Keanu Reeves. Kako ste ga pridobili za nastup?
Ključnom se pokazala odlična reputacija INmusica među svjetskim bendovima i agencijama. Sam Keanu Reeves je iskazao želju da nastupi jer je čuo da je INmusic jedan od najboljih rock festivala na svijetu. Kada smo počeli ugovarati nastupe za 16. izdanje INmusica, nismo ni znali da se njegov bend Dogstar odlučio reaktivirati.