u institutu liszt

Kad je naš hip-hop bio mlad: Izložba 'Memory Lane' otkriva sve

02.03.2025 u 16:23

Bionic
Reading

Legendarni DJ Phat Phillie proveo nas je izložbom 'Memory Lane - 40 godina hip-hopa', riznicom ključnih artefakata zagrebačke i budimpeštanske hip-hop scene

Šetnja niz memory lane otkriva sljedeće: moj prvi koncert bio je onaj dua Tram 11 u - ni manje ni više - Prečkom! Imao sam 10 godina, a na koncert me odvela sestra Ana, tada tvrda rap-glava. Krenulo je s hitovima, sve je slutilo na spektakl, ali se za petnaestak minuta pojavila policija i priči je bio kraj. Infrastrukturu tada već zreloj hip-hop sceni pružali su DJ Frx i DJ Phat Phillie, u okrilju čije je radijske emisije stasala generacija MC-ja koje stvar učinila ozbiljnom. Čitavog života mislio sam da je to bila prva generacija, da sam ja druga, no izložba 'Memory Lane - 40 godina hip-hopa' koja je ovog tjedna otvorena u Institu Liszt na Europskom trgu promijenila mi je pogled na svijet. Naime, ispada da je prije te ere postojao niz izvođača koji su ostavili trag, što bi značilo da je moja generacija tek treća, ali to nije važno. Ono što je važno da Phillijeva izložba onima koji su bili na licu mjesta nudi priliku za prisjećanje, a mlađima priliku za obrazovanje u našoj hip-hop kulturi. Jer čovjek je, poput Jamesa Murphyja iz LCD Soundsystem, bio svugdje i vidio je sve.

Phillie sam zatekao gdje drugdje nego za miksetom. Premda iscprljen od otvorenja i sinoćnjeg She Raps događanja, spremno me proveo ovom intrigantnom izložbom. Za početak me zanimalo kako je krenula zagrebačka hip-hop priča, a Phille kaže: 'Za mene je krenula kada sam otkrio emisiju Electro-Funk Premijera na Radiju 101, koja je krenula 31. srpnja 1984. Tog ljeta su u kina došli prvi filmovi hip-hop tematike, primjerice 'Beat Street'. Izašli smo iz kina i svi smo breakali, kao kad je Bruce Lee došao u kina - svi smo bili karate kids. U to doba je Slavin Balen dobio emisiju. Starog sam te jeseni zamolio da mi kupi kazetofon, a ja sam naletio na Balena, nakon čega više ništa nije bilo isto. Svakog petka ili ponedjeljka se snimala emisija, skroz do '90. Mali sam bio, '85. sam imao devet ili sam napunio 10 godina. Dakle živio sam hip-hop doma, odnosno s frendovima iz kvarta: crtali smo grafite, krali znakove s automobila... Ali prije nas je bila starija generacija koja je bila aktivna, vrtjela ploče, snimala demo-materijale, plesala, crtala grafite... Imamo neke grafite iz osamdesetih, dobio sam cijeli album od ’84. do ’87, prije nego što je Zagreb očišćen za Univerzijadu - Luka Bekić je ulovio rane grafove, povijesno su zanimljivi. Balen je '90 počeo raditi večeri u klubu 101 Press, a mi smo počeli izlaziti, nas 40 osmaša! ’92. sam mu poslao pismo i došao u goste na radio, a ’93. smo dobili emisiju. U principu sam bio premlad da aktivno sudjelujem u sceni osamdesetih, ali sam, posebno u vrijeme pandemije, počeo istraživati Zagreb osamdesetih.'

Kompilacija prve generacije zagrebačkih repera

'Skupio sam neobjavljene materijale zagrebačkih repera, koji su tada snimali svoje demo-uratke samo da bi se pustili u Balenovoj emisiji, nije bilo drugih kanala. Ploča je u tisku, bit će 60 minuta neobjavljenih snimaka zagrebačkih repera od ’85. do ’92. Bilo je poprilično teško doći do tih ljudi, lakše je bilo doći do materijala, a trebalo mi je zeleno svjetlo. Album je dvostruki, na albumu se nalazi sedam grupa. Bit će 300 vinila i 100 kazeta, naravno i streaming servisi. Zapravo je trebala biti samo kazeta, odnosno s kazete na kazetu, tako se tada snimalo. Međutim, D'Knock iz ET-a mi je rekao da ako nije na ploči kao da nije izdano. To je povijesni dokument! Imamo 16 pjesama i skitove, a izvođači su M.C. Be-Bop, Dodo, The Silent Bomb, Master Keops, DIFFO, W.F.P., Fresh Style i ET. Prva ET-jeva snimka je gostovanje na radiju, u Balenovoj emisiji, koju sam ja snimio kao klinac i stavio na album. Ta je snimka remasterirana i bit će na ploči. Nismo koristili AI, htjeli smo da bude autentično. Jako sam ponosan, pet godina je to trajalo', otkriva Phillie.

U nekom trenutku stvar postaje ozbiljna, a o tim vremenima Phillie kaže sljedeće: '’93. Frx i ja dobivamo emisiju na Radiju 1, koji je u to doba bio drugi program radija 101. Pokojni Siniša Švec je Frxu dao emisiju, a on je pozvao mene. Krećemo s emisijom jednom tjedno i to traje to ’95., kada počinjemo raditi prve partyje u klubu Radija 1 na vrhu nebodera na Trgu. Došlo je 400-500 ljudi na prvi party, slušala se emisija. Bili smo nova generacija, nova energija. Uz novu energiju je došla nova glazba - Nas, Wu-Tang, Biggie, Mobb Deep, Masta Ace... Bilo je hitova, vrtjelo se na MTV-u. Osjećalo se da je Zagreb spreman za ozbiljniji pristup hip-hopu. ’94. u Dom sportova dolaze Public Enemy i Ice-T, imamo mnogo memorabilije ovdje s tog koncerta.

Projekt She Raps

Pomalo neobičan izbor je prostora Instituta Liszt za ovakvu izložbu. Pitamo Phillije je li bilo kakvih veza između zagrebačke i budimpeštanske scene: 'Ne, nije bilo kontakata iako smo tako blizu. Kulturološki i jezično smo udaljeni. Međutim, prijedlog je bio da, zbog prostora, pozovemo i mađarske kolekcionare. Pomoću svojih kontakata sam došao do svog budimpeštanskog pandana - DJ GyöReMiXa. Nakon ovoga možemo ići s izložbom u Budimpeštu i dalje, u Pariz i New York. Ovih dana je naporno jer imamo i projekt She Raps u gradu.'

Osim kompilacije ranih zagrebačkih repera, Phillie ima još aseva u rukavu. Radi se o projektu She Raps: 'To je EU projekt, mi smo partneri. Projekt ima za cilj profesionalizaciju i emancipaciju ženskih MC-a. Na top-listama je samo tri posto žena, a ta dinamika se mora promijeniti. Napravili smo natječaj na Balkanu, od Slovenije do Makedonije. Prijavilo ih se dvadesetak i mi smo izabrali osam. Došle su u Zagreb na radionicu s glazbenim profesionalcima, sve smo ih probali naučiti u 10 dana. Izabrane su dvije finalistice - Sahareya iz Ljubljane i Eli Džejn iz Budve. Nastupit će u Zagrebu s pobjednicama iz Belgije, Francuske i Portugala, sve skupa njih 10. Trenutačno s Kooladeom snimaju zajedničku stvar, a ići će na turneju po europskim festivalima. Pomoglo je i Minstarstvo kulture. Izašao sam iz klubova i počeo se baviti kulturnim aspektima hip-hopa.

Hip-hop u muzeju

Pitanje koje me muči, možda jer se osjećam staro, jest je li vrijeme da hip-hop uđe u muzeje, na što Phillie ima spreman odgovor: 'Je, to je 50 godina globalno i 40 godina lokalno! Imamo dosta toga i vrijeme je da te stvari iznesemo iz kuća. Pozvao bih sve u gradu koji imaju nešto doma da donesu. Ako imate Balenove snimke, mi ćemo ih digitalizirati. Sve je dobrodošlo, pogotovo ako se radi o osamdesetima. Volio bih imati originale članaka iz novina. Idemo napraviti krug po svijetu s ovim i zatim ga smjestiti ovdje. Naravno, ako će biti sluha... Htio bih biti ovdje, dobar dio kolekcije je vezan uz Zagreb.'

Pitam što mu je najzanimljivije iz kolekcije: 'Sugar Hill Records, prva hip-hop izdavačka kuća, to je ’79., New Jersey. Njen dopredsjednik je bio Mladen Mladenović iz Kragujevca, luda priča! Bio je konzul Jugoslavije u New Yorku, ali je napustio diplomaciju. Pripremam dokumentarac o tome. Moj susjed Pop Asanović se družio s njim osamdesetih. U vezi sam s njegovim nećakom, a nedavno sam od njih otkupio jaknu Sugar Hilla iz '81. koja je izložena ovdje. Dakle od prvog dana smo imali svog čovjeka na hip-hop terenu!

'Memory Lane - 40 godina hip-hopa'
  • 'Memory Lane - 40 godina hip-hopa'
  • 'Memory Lane - 40 godina hip-hopa'
  • 'Memory Lane - 40 godina hip-hopa'
  • 'Memory Lane - 40 godina hip-hopa'
  • 'Memory Lane - 40 godina hip-hopa'
    +11
'Memory Lane - 40 godina hip-hopa' Izvor: Cropix / Autor: Josip Bandic

Trap i nove generacije

Za kraj, zanima me kako jedan pionira gleda na globalnu prevlast trapa: 'Nove generacije, dolaze novi automobili. To je ista firma s novim modelima automobila. Tko voli, nek' izvoli! To je za mlade, hip-hop je kultura mladih. Trap je sastavni dio hip-hopa, ali izvorni trap, ne ovaj balkanski trap, gdje ne znaš što su narodnjaci, što trap. Ja to ne slušam, ali moji klinci vole. Sin mi je pogledao neke izvođače po festivalima gdje sam svirao. Hip-hop je ranije držao do nekih elemenata, ali se to izgubilo s vremenom. Zato smo i napravili ovo, da znamo odakle smo došli. Važno je istražiti prošlost za to. Moramo biti odgovorni prema hip-hopu, ne samo uzeti što nam treba i otići. Neki od nas su uporni, neki su otpali. Meni je cijeli svijet igralište i zato želim svijetu pokazati da smo bili ovdje na vrijeme. Frx i ja smo u tome 30 godina, Balen 40. Možda se ovo ne očekuje od nas, ali smo svejedno probali. Dvostruki sam ambasador, njihov ovdje i naš ondje.'