kinoportal boška picule

Kako su superjunaci Deadpool i Wolverine ipak prevladali krizu srednjih godina

17.08.2024 u 20:04

Bionic
Reading

Nakon čak 33 u 15 godina, pri čemu je onaj posljednji - 'Marveli' - iz studenoga 2023. doživio neuspjeh u kinima, činilo se da jednoj od najisplativijih filmskih franšiza u povijesti kinematografije - ekranizacijama pustolovina junakinja i junaka stripova izdavačke kuće Marvel Comics - prijeti zastoj. No, oživjela su je dva sredovječna superjunaka iz X-Mena...

'Dobro došao u Marvelov univerzum. Pridružuješ mu se, doduše, na pomalo niskoj točki'. Kaže to prvi naslovni junak drugomu u znanstveno-fantastičnom akcijskom spektaklu s elementima parodije 'Deadpool i Wolverine' koji je uz dugometražni animirani film 'Izvrnuto obrnuto 2' postao najveći ljetni kinohit u hrvatskim, američkim i svjetskim kinima. S obzirom da je cijeli film prožet referencama na stvarno stanje u ekranizacijama priča o superjunacima, ne čudi da su autori pribjegli autoironiji. Naime, do pandemije koronavirusne bolesti malo je što u svijetu hollywoodskih spektakala bilo tako traženo i isplativo kao filmovi iza koje je stajala produkcijska kuća Marvel Studios. Recept je bio jednostavan: skup za realizaciju, ali zato iznimno unosan. Zato je kuću 2009. i kupila tvrtka The Walt Disney Company.

O autoru

Boško Picula je diplomirani politolog i filmski kritičar, rođen 1973. u Šibeniku. Na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu diplomirao je politologiju, nakon čega je magistrirao međunarodne odnose te doktorirao komparativnu politiku. Radi kao docent na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu. Autor je i suautor više znanstvenih i stručnih radova te izlaganja na međunarodnim znanstvenim konferencijama u zemlji i inozemstvu, a filmske kritike objavljivao je u nizu medija. Suautor je emisije o filmu Café cinéma i emisije o filmu za djecu i mlade Kokice na Hrvatskoj televiziji. Kao filmski kritičar surađuje s Hrvatskom radiotelevizijom (emisije AnimatikKod nas doma i Licem u lice) i Hrvatskim filmskim savezom. Član je Hrvatskog novinarskog društva, Hrvatskog društva filmskih kritičara, Državnog povjerenstva za Natjecanje u debati, Međunarodnog udruženja političkih znanosti - International Political Science Association (IPSA), te Udruženja političkih znanosti američkog zapada - Western Political Science Association (WPSA).

Otkako je 2008. u Marvelovu filmskom univerzumu proizveden kinohit 'Iron Man' u režiji Jona Favreaua, prvi naslov iz njegove prve faze od njih trenutačno šest, popularna je kultura do ovog ljeta dobila 33 filmske prilagodbe pustolovina superjunakinja i superjunaka izvorno predstavljenih u stripovima američke izdavačke kuće Marvel Comics. Nakon Iron Mana, na velikom su se ekranu što samostalno, što udruženi, što u jednom filmu, što u serijalima, počeli pojavljivati Hulk, Thor, Kapetan Amerika, zatim superjunačka družina Osvetnici, Čuvari galaksije, Ant-Man, Doktor Strange, Spider-Man u novom serijalu, Black Panther, Kapetanica Marvel, Black Widow, Shang-Chi te još jedna družina - Vječnici. Redatelj je ovogodišnjeg filma Shawn Levy iza kojega je, među ostalim, hit-serijal 'Noć u muzeju' nastao prema slikovnici hrvatskog ilustratora i redatelja Milana Trenca. Od prvih 'Osvetnika' iz 2012. redatelja Jossa Whedona do aktualnog ljeta, nije bilo godine u kojoj kuća Marvel Studios ne bi premijerno prikazala barem dva naslova iz svoje baštine. Koliko su u pitanju komercijalno isplative produkcije, najbolje govori podatak da su dosadašnja 34 filma u svjetskim kinima zaradili više od 30 milijardi dolara. S obzirom da je i film 'Deadpool i Wolverine' novi Marvelov kinomilijarder, prošlogodišnja je kriza koju je odškrinuo krah filma 'Marveli' zasad izbjegnuta. Gledatelji diljem svijeta i dalje žele gledati Marvelove superjunačke spektakle. Međutim, ne bilo kakve.

Kako je došlo do suradnje dvaju superjunaka?

Zapravo, uspjeh filma 'Deadpool i Wolverine' uspjeh je, s jedne strane, dvaju serijala u kojima su se ova dva superjunaka pojavljivala ranijih godina, a s druge, poslovne strategije tvrtke The Walt Disney Company koja je 2019. dovršila kupnju filmskog studija 20th Century Studios kao nositelja autorskih prava na Marvelove stripove vezane uz skupinu X-Men čiji su dio i Wolverine (od 1974.) i Deadpool (od 1990.). Naime, likovi koje objedinjuje skupina X-Men sve do prije pet godina nisu niti bili dio Marvelova filmskog univerzuma (MCU) već su se u kinima pojavljivali u vlastitoj franšizi. Unutar nje lik se Wolverinea pojavljivao i u serijalu X-Men u svim njegovim ekstenzijama, i u vlastitom serijalu zaključenom, činilo se, filmom 'Logan' iz 2017. u režiji Jamesa Mangolda. Taj je film naišao na izvrstan prijam i kod publike, i kod kritike zavrijedivši čak i nominaciju za Oscara za najbolji scenarij prema predlošku. Godinu dana ranije snimljen, film 'Deadpool' Tima Millera također je privukao mnogobrojne gledatelje te je već 2018. dobio nastavak. Inače, zvjeroliki mutant Wolverine čije kosti sadrže imaginarni metal adamantij te nekoć unakaženi zlikovac, a sada antijunak Deadpool kojega je nemoguće ubiti, susreli su se u prvom samostalnom filmu o Wolverineu iz 2009. u režiji Gavina Hooda. Njih dvojicu sada već godinama tumače Australac Hugh Jackman kao Wolverine i Kanađanin Ryan Reynolds kao Deadpool, koji je u novom filmu i - koscenarist.

Izvor: Društvene mreže

I dok Deadpool, odnosno Wade Wilson kako mu je izvorno ime, ima mogućnost neprestane regeneracije, Wolverine je kao Logan ipak preminuo u istoimenom filmu. Kako je onda oživio u ovogodišnjem nastavku? To je najmanji problem za Marvelove scenariste koji u nizu filmova koriste mogućnosti multiverzuma kao hipotetskog skupa paralelno postojećih svemira u kojima istodobno žive različite inačice istih bića. Tako u filmu 'Deadpool i Wolverine' prvi superjunak iz naslova živi povučenim životom prodavača automobila nakon što mu je propala životna želja da se pridruži Osvetnicima, a propala je i njegova veza s dugogodišnjom djevojkom Vanessom. Kada mu agent Tajništva vremenskih alternativa (TVA) Mr. Paradox ponudi da svoju želju ipak ostvari u Svetom kontinuitetu kao središnjoj vremenskoj crti jer će njegov aktualni svemir uskoro biti uništen zbog smrti sidrišnog bića Wolverinea, Deadpool odbije ponudu te odluči pronaći odgovarajuću inkarnaciju Wolverinea u jednom od paralelnih svemira. To će, dakako, ugroziti cijeli mutiverzum kojemu zaprijeti i Cassandra Nova, zla sestra blizanka Charlesa Xaviera, koja živi u svijetu otpadnika zvanom Praznina. U njemu će se zajedno naći i Deadpool te najmalodušnija verzija Wolverinea koji od početka ne mogu pronaći zajednički jezik, te nekolicina ostalih superjunakinja i superjunaka željnih izbavljenja iz ništavila.

Parodijski ugođaj filma

Ovako posložen zaplet zaziva, pa i podgrijava parodijski ugođaj filma, ali je to i bila namjera autorske ekipe kojoj je prvotni cilj bio sarkazam. I kada je riječ o ovakvom filmskom radu kao mješavini žanrova, apsurda i podzapleta, i kada je riječ o tzv. probijanju četvrtog zida prema publici neprestanim ubacivanjem poveznica sa stvarnošću. Deadpool se, naime, povremeno obraća samoj publici u kinima te je tako dodatno vezuje uz cijeli Marvelov filmski univerzum s mnoštvom narativnih detalja vezanih uz njega. Zato film u pojedinim kadrovima djeluje kao stand-up nastup Ryana Reynoldsa što i jest jedan od razloga zašto je već treći film u nizu tako privlačan ljubiteljima serijala. Dolazak likova iz svijeta X-Mena u ostatak Marvelova univerzuma osvježio je ovaj megaserijal zaigravši istodobno na kartu nostalgije prema već popularnim likovima te na kartu širenja njihovih međusobnih odnosa. Ovo je tipični buddy-buddy film s dva poprilično različita, ali međusobno upućena (super)junaka, čiji antagonizam nosi glavninu radnje te je izvor i akcije i zabave.

Wolverine je od svoga uprizorenja u inicijalnom filmu X-Men iz 2000. Bryana Singera, nepovjerljivi samotnjak progonjen vlastitom prošlošću koji se postupno uklopio u zajednicu predvođenu profesorom Charlesom Xavierom, dok je Deadpool brbljavi, samoživi izopćenik željan prihvaćenosti u svojoj užoj i široj okolini. Ovakva karakterizacija održava središnji konflikt u filmu koji je usto nakrcan nasiljem umotanim u iskričave vizualne efekte te koreaografijom nalik na hongkonške borilačke filmove. K tome, crni humor koji dobrim dijelom prelazi granicu lascivnosti prije djeluje kao naglašavanje spomenutoga parodijskog ozračja, nego li kao provokacija. U konačnici je riječ o promišljenom spoju sastavnica koje mora imati svaki film o superjunacima - neshvaćeni pojedinci, njihove supermoći kao protuteža odbacivanju od društva i zlikovci koji ih uvijek vraćaju među pozitivce - te verbalnog i akcijskog vatrometa koji malo kada daje prigodu za predah. Svakom je analitičnijem gledatelju jasno da se u biti radi o B-filmu zamotanom u vrhunsku produkciju s ciljanom i vrlo vjernom publikom.

Za staro i mlado

Ono nešto što 'Deadpool i Wolverine' kao film ima, to su uvijek zahvalne šale na vlastiti račun. Zbog toga Deadpool i može poželjeti Wolverinu dobrodošlicu u Marvelov univerzum u trenutku kada je cijeli serijal djelovao bez svježih ideja i likova, na najnižoj točki prihvaćenosti. Na njoj su mu isključivo najodaniji obožavatelji davali priliku za još jedan nastavak s nizom već viđenih elemenata. Ovo je i film o krizi srednjih godina u kojima se nalaze i naslovni likovi, i njihovi interpreti te je traženje novog identiteta kao pokretača u životu usred životnog malodušja onaj slojevitiji dio zapleta u kojem će se prepoznati dio gledatelja koji sada već desetljećima prati Marvelove superjunake na filmu. Za mlađu publiku film nudi više nego dovoljno vratolomne akcije i lucidno upakiranog bezobrazluka kao otpora kanonima, a za onu nešto stariju - koja možda i iz navike gleda ovaj podžanr - dovoljno cinizma kao odmaka od svega. Koliko je sam film sklon nostalgiji srednjeg naraštaja, govori i korištenje Madonnina hita 'Like a Prayer' iz 1989. u ključnim dionicama priče u kojima napokon profunkcionira zajedništvo naslovnih superjunaka. Dogodine slijede dva završna filma šeste faze Marvelova filmskog univerzuma 'Kapetan Amerika: Vrli novi svijet' i 'Thunderbolts* koji će potvrditi ili ne da je Marvelova kriza srednjih godina prošla. Ako i nije, uvijek postoje paralelni svemiri. I još mlađa publika.