Scenarij filma 'Za smrt nema vremena' zaista je uvreda za bondofile i ljubitelje literarnih zamisli Iana Fleminga. Daniel Craig povremeno izgovara rečenice kao da ih je naučio u hrvatskom filmu, Lea Seydoux izgleda balzamirano, kao da nema želje za životom, a Ralph Fiennes kao M gori je i od Remija Maleka, najbezveznijeg zločinca u Bondovim filmovima
Napomena: Tekst sadrži prepričane dijelove radnje
Mnogo je vremena utrošeno za premijeru filma 'Za smrt nema vremena', 25. iz serijala o Jamesu Bondu, tzv. Bondiane. Predviđen je za premijerno prikazivanje u travnju prošle godine, a nekoliko puta odgađan zbog pandemijskih razloga. Produkcijske nedoumice dosezale su razinu paranoje, pa se čak prije godinu dana pričalo da će film ići izravno na streaming platforme, bez startne kinodistribucije.
No očito je da su Barbara Broccoli i Michael G. Wilson imali i mnogo veće probleme, osobito scenarističke. Režiju su dali u ruke Caryju Jojiju Fukunagi, čije su glavne reference te da je producirao sve, a režirao jednu sezonu serije 'Pravi detektiv' i bio koscenarist filmske adaptacije prvog dijela filma 'Ono'.
Osim njega, scenarij su mijesili Neal Purvis i Robert Wade, scenaristi prijašnjih filmova o Bondu (od 'Svijet nije dovoljan' naovamo). Tko zna oko čega su se oni posvađali, pa je upomoć prizvana Phoebe Waller-Bridge, glumica i scenaristica serija u kojima je nastupala: 'Crashing', 'Fleabag' i 'Killing Eve'.
Rezultat? Najgori Bond ikad, film koji bi jednostavno trebalo izbaciti iz Bondiane, tako da ga se smjesti u posebnu kategoriju, kao što su to 'Casino Royale' iz 1967. s Davidom Nivenom kao Bondom i 'Nikad ne reci nikad' iz 1981. sa Seanom Conneryjem, remake 'Operacije Grom'. Jer za svakog pravog fana Jamesa Bonda ovaj film je scenaristička katastrofa začinjena plošnom akcijskom režijom. Nešto kao 'Brzi i žestoki 9', ali s još nemuštijim scenarijem.
Film u svom kosturu ima većinu zadanih elemenata zasebnog žanra nastaloga prema romanima Iana Fleminga, a razvijenima već nakon prvog filma iz 1962. 'Dr. No' – akcije ima napretek, atraktivne lokacije množe se kao u turističkom katalogu, lijepe žene imaju bitne uloge, naslovna pjesma Billie Eilish zadovoljava sve skladateljske kriterije, špica Daniela Kleinmana je atraktivna, Bond pije svoje omiljeno piće: votku martini, promućkanu, a ne promiješanu, vozi omiljeni Aston Martin DB5, u određenom trenutku predstavlja se kao Bond, James Bond, puca iz svoga Walthera PPK, povremeno je duhovit i u filmu se pojavljuju stalni likovi: M, Q i Miss Moneypenny.
Daniel Craig - nimalo suptilan Bond koji izgleda kao da stalno ima žgaravicu
James Bond je peti put Daniel Craig te u ostavštini ima jedan izvrstan film ('Skyfall'), dva vrlo dobra ('Casino Royale' i 'SPECTRE') i jedan loš ('Zrno utjehe'). Kao izvorno zamišljen James Bond, ponajviše odudara od tog ideala (izgleda kao da stalno ima žgaravicu, kako je to napisala kolegica u Gloriji), šarmantan je kao kamenolom, a sa ženama se suptilnije ponašao i George Lazenby, australski maneken koji je glumio Bonda u filmu 'U službi njezinog veličanstva'. No producenti su ubacili Craiga u prequel priču, kao mladog, prgavog i neizbrušenog tajnog agenta koji u prvom nastavku 'Casino Royale', snimljenome i prema prvom romanu o Bondu, dobiva licencu za ubojstvo i kodni broj 007.
I dok se 'Casino Royale' koliko-toliko držao Flemingovih zamisli, prema sadržaju istoimenog romana, 'Zrno utjehe' naslijedilo je tek ime filma identično jednom od Flemingovih filmova, a 'Skyfall' ide dalje sasvim neovisno o Flemingu, uzimajući u obzir, kao i 'SPECTRE', tek priču o mitskoj zločinačkoj organizaciji. Odvajanje od Flemingovih predložaka počelo je i ranije, filmovima 'Sutra nikad ne umire', 'Svijet nije dovoljan' i 'Umri drugi dan', koji već u naslovima napuštaju literarni svijet Jamesa Bonda.
S posljednja tri filma Bondiana je sasvim otišla u novom smjeru, za razliku od književnih predložaka: prvi službeni roman o Jamesu Bondu koji nije napisao Ian Fleming - 'Brige su za druge' - potpisuje Sebastian Faulks prema ovlaštenju Ian Fleming Publicationsa. Faulks je u njemu vješto koristio sve Flemingove sadržajne i stilske obrasce.
Četiri dosadašnja filma s Danielom Craigom držala su se književnih i scenarističkih odrednica Bondiane i film 'Za smrt nema vremena' mogao je biti bešavni prequel prvog filma iz serijala – 'Dr. No'. No producentsko-scenaristički tim radije se odlučio za scenarističku papazjaniju s mnoštvo nelogičnosti koju je pokušavao spasiti šok-metodama: medijski eksploatiranom činjenicom da je – politički korektno – nakon Bondova umirovljenja broj 007 dobila tamnoputa agentica M. Nomi. Puno je jače odjeknulo ime glumice Lashane Lynch negoli ime fiktivne agentice, pa su svijet obišli naslovi – Lashana Lynch novi je agent 007.
Zašto dijete?
Drugi pokušaj hvatanja za slamku je ubacivanje djeteta u ključne scenarističke meandre. Nikad u Bondiani nijedno dijete nije korišteno, smatralo se da je to 'igra ispod pojasa', korištenje emotivnog obrasca koji jednostavno nije primjeren bezosjećajnom agentu kome je omrznuti neprijatelj Ernst Stavro Blofeld s Irmom Bunt likvidirao suprugu Teresu Tracy Bond u filmu 'U službi njezinog veličanstva'.
Malena Lisa-Dorah Sonnet u ulozi Mathilde, kako će se ispostaviti – Bondove kćeri – preslatko je dijete, no petogodišnjakinja koja u svakoj sceni ima identičan zbunjeni izraz lica, bez pokazivanja emocija i kad bombe pucaju i kad se nalazi u džipu dok Bond tutnja po šumama i gorama, govori da je redatelju i producentima bilo jedino bitno da omekšaju gledatelje i pripreme ih na tužni završetak.
O da, Bond će se žrtvovati za svoju voljenu i svoje dijete u finišu, a producenti će se iz toga izvući u sljedećem filmu vjerojatno prema fizikalnim zakonitostima Jacka Bauera iz serije '24' - koji je preživio atomsku eksploziju iz blizine.
Ta tri trenutka odvlače pažnju od zbrda-zdola postavljenog scenarija u kojem se pojavljuje još opakija zločinačka organizacija od SPECTRE i s najmoćnijim oružjem – otrovnom supstancom koja djeluje samo na određeni tip ljudi. Paralelno gledamo Bonda kako se nateže sa svojom voljenom, doktoricom Madeline Swann, kćeri ubojice Mr. Whitea iz organizacije SPECTRE. On se umirovio, pa malo radi za CIA-u, da bi se opet vratio u službu MI6 i dobio nazad broj 007 (što je dobila M. Nomi, sad više nije bitno). Gotovo tijekom cijelog filma nije baš jasno protiv koje organizacije se bori i kakve to veze ima s njegovim privatnim životom, a tajne službe mijenja kao čarape.
Najtraljaviji Bondov zločinac ikad
Novi superzločinac Lucifer Safin u interpretaciji Ramija Maleka apsolutno je najtraljaviji Bondov protivnik koji se pravi pametan, a zapravo ne znamo u čemu je njegova snaga osim što je ružan. Scenaristi su htjeli napraviti superzločinca koji sređuje najmoćniju svjetsku zločinačku organizaciju SPECTRE. No kad zagusti i kad ga Bond dolazi srediti, on najednom ispušta svoj glavni adut iz ruke – malu Mathilde koju je prije zgrabio i na megdan s Bondom dolazi bez ikoga od svoje vojske (???).
Primjera je mnoštvo, a glumci su se, izgleda, ukrutili pod nametnim značenjem filma. Daniel Craig povremeno izgovara rečenice kao da ih je naučio u hrvatskom filmu, Lea Seydoux izgleda balzamirano, kao da nema želje za životom, a Ralph Fiennes kao M gori je i od Ramija Maleka.
Je li to dovoljno? Ne, producenti i scenaristi drugi put u serijalu ubijaju iste ljude! Najbolji Bondov prijatelj Felix Leiter iz CIA-e završit će u potopljenom brodu, no oko monstruoznog ubojstva istog lika prepleo se scenarij filma 'Dozvola za ubojstvo' kad Timothy Dalton kao James Bond odbacuje svoju dozvolu i kreće u privatnu osvetu. Rami Malek u filmu sredi i Christophera Waltza, odnosno Blofelda. No Blofelda je već likvidirao Roger Moore u filmu 'Samo za tvoje oči' daljinski upravljajući helikopterom koji ga pokupi u invalidskim kolicima i izbaci ga u neki dimnjak.
Dakle scenarij filma 'Nema vremena za smrt' zaista je uvreda za bondofile i ljubitelje literarnih zamisli Iana Fleminga, osobito zato što se u filmu naglašava poveznica s Flemingovim likovima Blofeldom i Vesper Lynd, njegovom djevojkom koja će poginuti u filmu 'Casino Royale'. Redatelj Cari Joji Fukunaga režirao ga je u rutiniranoj maniri američkih akcijskih spektakala pa ne čudi to što 'Nema vremena za smrt' ima i najbolje pandemijske rezultate u kinima.
No to je više posljedica dobro postavljene propagandne mašinerije filma (neprestane odgode, najava da je to posljednji Craigov film, Lashana Lynch kao 007, usmena predaja o šokovima u filmu…), kontinuiranog vatrometa i odlične Ane De Armas, sekundarne Bondove djevojke u filmu, nego bila čega drugog. Uostalom, pitajte bilo koga da prepriča sadržaj filma nakon što ga je odgledao. Ostat ćete razočarani.