Umjetnik Dalibor Martinis u garaži MSU-a spalio Yugo 45
Izvor: Pixsell / Autor: Davor Puklavec
Umjetnik Dalibor Martinis u garaži MSU-a spalio Yugo 45
Izvor: Pixsell / Autor: Davor Puklavec
Nizu gradova u kojemu je izveo svoj performans 'Vječna vatra gnjeva' umjetnik Dalibor Martinis je u četvrtak navečer pridružio i Zagreb, spalivši u garaži Muzeja suvremene umjetnosti stari automobil Yugo 45. Spaljeni jugić postat će dio njegove izložbe 'Data Recovery 1969 – 2077' koja se otvara 6. prosinca u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu
Gnjev i nemoć zakinutih i potlačenih zajednica u posljednjih nekoliko desetljeća pronašli su stanovit ispušni ventil diljem globaliziranog svijeta u akciji paljenja automobila, moćnog statusa privilegiranih klasa.
Dugogodišnji projekt 'Vječna vatra gnjeva' Dalibora Martinisa komemorira, arhivira i ponovno ustoličuje čin pobune koji se na rubovima velikih gradova zbiva neredovito, a učestalo, iskazujući se u pravilu paležom automobila. Analizirajući njihovu brojnost, lokacije i učestalost od Berlina do Karačija, Dalibor Martinis smatra da je riječ o možda najznakovitijim iskazima složenosti opće političke situacije suvremenog svijeta, navodi se u najavi akcije pred MSU-om.
I dok su s jedne strane pojmovi 'radikalno' i 'pobuna' posljednjih godina zadobili nepodnošljiv okus trivijalnih svakodnevnih vijesti, akcijom paljenja automobila u 'vlastitom dvorištu', ovdje, pred našim očima, Martinis promišlja različite momente i aspekte revolucionarnih i buntovničkih akcija koji govore o dubokoj transformaciji svijeta koji još nije zadobio konačni oblik.
Martinis nizom akcija 'Vječna vatra gnjeva', dosad izvedenih u Ljubljani, Grazu, Labinu, Splitu, Subotici i Dubrovniku, izvodi 'dvostruko izmještanje'. Prvo je preseljenje umjetničkog čina u sferu dovoljno stvarnu da je neupućeni promatrač može percipirati kao realnu prijetnju. No istodobno postoji mogućnost da upućeni gledatelj, promatrajući goreći automobil u Parizu ili Berlinu, prihvaća gnjev vatre autentične pobune kao još jednu u nizu umjetničkih akcija. Upravo je taj trenutak prožimanja stvarnog života i umjetničkog konteksta važan Martinisu jer dokazuje da definicije, granice i naša uvjerenja više ne počivaju na čvrstim temeljima.
Video: Davor Puklavec / PIXSELL