DOBRA PRIČA UVIJEK SE TRAŽI

Na ZFF-u predstavljen prvi hrvatski scenaristički priručnik

17.11.2015 u 09:00

Bionic
Reading

'U filmskoj umjetnosti uvijek se traži dobra priča, a potreba za kvalitetnim scenarijem će postojati i u vrijeme nekih budućih digitalnih i interaktivnih formi', rekla je Jasmina Kallay, autorica prvog hrvatskog scenarističkog priručnika 'Napiši scenarij'

Njezin priručnik, predstavljen u ponedjeljak na Zagreb Film Festivalu, nastao je u okviru djelatnosti Palunka, scenarističke edukativne platforme pri Hrvatskom filmskom savezu, potaknut činjenicom da slično djelo nije postojalo ni u Hrvatskoj, niti u regiji.

'Branko Belan je još 1960. objavio knjigu 'Scenarij – što i kako', no to nije bio priručnik za scenaristiku kakvu danas poznajemo, već djelo ondašnjeg vremena koje je bilo posvećeno i filmu općenito', rekla je za Hinu Jasmina Kallay, hrvatsko-engleska scenaristica i spisateljica, stručnjakinja za transmediju i videoigre.

'Glavna i najznačajnija djela s tog područja nisu prevedena na hrvatski, pa je onaj tko se želio ozbiljnije baviti pisanjem scenarija trebao jako dobro poznavati engleski jezik ne bi li ih mogao pročitati', napomenula je Kallay, objasnivši kako je priručnikom dala svojevrsni presjek brojnih scenarističkih teorija i različitih pristupa.

Kako bi se tematika približila domaćim korisnicima, te je teorije potkrijepila primjerima iz hrvatskih filmova, onih snimljenih od osamostaljenja Hrvatske, ali i uradaka iz perioda jugoslavenske kinematografije, a kao najzahvalniji za sve segmente izdvaja 'Broj 55'.

Iako se na domaćoj filmskoj sceni scenariji nerijetko proglašavaju glavnim krivcem za neuspjeh filma, Kallay u svojoj knjizi ne daje loše, već samo dobre primjere. 'Od početka me vodila ideja da prikažem kvalitetne scenarije, jer obično kada u priručniku ukažete na nešto što je loše upravo to ostane zapamćeno', rekla je.

Kallay smatra da je danas situacija sa scenarijima u hrvatskom filmu bolja nego ranije.

'Zadnjih nekoliko godina hrvatski filmovi postižu nevjerojatne uspjehe, ima sjajnih scenarija. Postoji i određeni polet na cijeloj sceni, pa smo ove godine prvi put osnovali Savez scenarista i pisaca izvedbenih djela', istaknula je.

Podsjetila je da je, kao podstrek budućim scenaristima, ove godine u okviru Hrvatskog filmskog saveza pokrenuta scenaristička škola koja traje tijekom cijele godine. 'Sve će to imati odjeka i na nove generacije', ustvrdila je.

S ciljem unaprijeđivanja tog još uvijek zanemarenog dijela domaćeg audiovizualnog stvaralaštva, priručnik donosi osnovna područja pisanja scenarija.

Objašnjava se, među ostalim, što su izgradnja strukture, lika, dijaloga, korištenje dramaturških tehnika te se prikazuju praktični sadržaji poput formatiranja scenarija, kao i teme iz audiovizualne industrije nezaobilazne za buduće scenariste.

Urednik priručnika i projekta Uroš Živanović, voditelj Palunka, izrazio je nadu da će ta knjiga potaknuti čitatelje da ponovno pogledaju i prouče pojedine hrvatske filmove, te podsjetio na ulogu Palunka u proteklih 12 godina, tijekom kojih se, kazao je, u regiji nije pojavio niti jedan sličan projekt posvećen razvoju scenarija.
'Napiši scenarij' je i uvod u buduću Palunkovu scenarističku ediciju, koja se razvija u tiskanoj i elektroničkoj formi te online-ekstenziji u obliku videolekcija. Projekt je dio je šire inicijative kojom Palunko sve svoje dosadašnje aktivnosti objedinjuje u krovni program posvećen izvaninstitucionalnom i cjeloživotnom teoretskom obrazovanju za scenariste u području filma, televizije, interneta, transmedije i videoigara.

Jasmina Kallay doktorirala je interaktivnu scenaristiku pri University College Dublin te također radi kao predavačica, umjetnička savjetnica za Kreativnu Europu, u potpogramu MEDIA i script editor za domaće i međunarodne institucije i produkcijske kuće. Autorica je romana za mlade 'Beat Girl', prema kojem je snimljena britanska TV-serija koja je 2013. godine bila nominirana za Međunarodni Emmy, i knjige 'Gaming Film' (2013.), o utjecaju videoigara na suvremeni film.