POGLED U BUDUĆNOST

Oktogonom se na trenutak šetalo u virtualnoj stvarnosti

08.06.2016 u 12:30

  • +15

Virtualna realnost u Oktogonu

Izvor: Promo fotografije / Autor: Nina Đurđević i Tinka Kalajžić

Bionic
Reading

Zagrebački Oktogon, jedan od najfrekventijih prolaza u samom središtu grada, u utorak je na nekoliko sati bio mjesto na kojem se iz stvarnog prostora moglo zakoračiti u onaj virtualni - to je omogućila interaktivna instalacija PIEdeck, koja pokazuje kako bi u budućnosti mogla izgledati umjetnost animacije.

Uz pomoć prototip PIEdecka, posebno pripremljenog za Animafest, svi su zainteresirani mogli prošetati kroz audio-vizualni svijet virtualne stvarnosti, a njihovi su se pokreti uz pomoć lasera pretvarali u animaciju, što se moglo pratiti na velikom ekranu.

Ta se eksperimentalna instalacija sastoji od laserskog sustava za praćenje, javnog zaslona i naglavnog uređaja za virtualnu stvarnost, a razvila ju je Playful Interactive Environments (PIE). Njome se stvara eksperimentalno okruženje za istraživanje novih igračkih koncepata i drugih oblika interakcije u kontekstu hibridne stvarnosti, kombinirajući stvarni fizički pokret s virtualnim sadržajem.

"Napravili smo virtualni prostor kroz koji se može hodati bez drugih uređaja i kablova, što nam omogućuje da stvaramo igre s više sudionika", rekao je Jeremiah Diephuis, jedan od autora prototipa. Po njegovim riječima, nova će tehnologija zasigurno utjecati i na animirani film kakvog danas poznajemo.

"I dalje će postojati scenarij i režija, no gledatelj će birati fokus, a ne snimatelj, pa ćete moći pratiti svoj omiljeni lik iako on nije glavni", ustvrdio je Diephuis. "Primjerice, imat ćete cirkus i medvjeda koji je pobjegao iz kaveza i koji ganja ljude, no igrači ili gledatelji će moći sami odabrati kamo će usmjeriti svoj pogled", dodao je.

Umjetnički ravnatelj Animafesta Daniel Šuljić kaže kako je razvoj novih tehnologija u smjeru virtualne stvarnosti nezaustavljiv. "Kako će tehnologija sve više napredovati takvi će se uređaji naći u svakome domu. Kao i svaka nova tehnologija, i ova ima jako dobrih strana, ali i nekih opasnosti", ocijenio je.

Šuljić očekuje da će se umjetnici morati prilagoditi novim okolnostima, ali smatra da mogućnost da se doslovno uđe u animirani film neće zamijeniti klasičnu animaciju. "Slikarstvo još uvijek postoji iako je u odnosu na virtualnu stvarnost zastarjelo, tako će preživjeti i 2D animacija, samo treba vidjeti kako će u budućnosti izgledati", napomenuo je.

Playful Interactive Environment istraživačka je grupa koju je osnovao Odsjek za digitalne medije Sveučilišta za primjenjene znanosti iz Gornje Austrije, Škole informatike, komunikacija i medija u Hagenbergu. Grupa se bavi istraživanjem novih i prirodnih zabavnih oblika interakcije i upotrebom zabavnih mehanizama u ohrabrivanju određenih obrazaca ponašanja. U suradnji s istraživačkim partnerima na područjima medijske psihologije i iskoristivosti, izvode se dodatna istraživanja na području percepcije u kontekstu kompjuterski generiranih likova te dizajna, implementacije i ocjenjivanja interaktivnih okruženja.

Među najčešće predmete istraživanja ubrajaju se veliki javni zasloni, 3D mapiranje, kolocirane igre, ozbiljne igre, gemifikacija, audio-reaktivne instalacije i ne-linearni narativi. Premijerna prezentacija njihove instalacije održala se u okviru popratnog programa Animafest Zagreb, a ponovit će se u srijedu od 17 do 20 sati.