OLIVER FRLJIĆ ZA VICE

'Thompson u autobusu s nogometašima je šlag na tortu rehabilitacije ustaštva'

14.09.2018 u 11:59

Bionic
Reading

Beogradski kazališni festival Bitef u svom se 52. izdanju pod sloganom 'Svijet bez ljudi' održava od 13. do 22. rujna, a Oliver Frljić, kojega je nedavno britanski The Guardian uvrstio među najuzbudljivije redatelje, jedini je autor koji će u glavnom programu imati dvije predstave. Tim povodom dao je intervju za Vice i u njemu se osvrnuo na probleme hrvatskog nacionalizma i rehabilitacije ustaštva u zemlji

'U hrvatskom i ostalim balkanskim društvima planski je stvaran, sada skoro već trideset godina, sistem vrijednosti u kojem je nacionalizam norma', upozorio je u intervjuu za beogradski Vice Oliver Frljić, dodajući da umjesto finalnog obračuna s tim tendencijama preostaje zapravo jedino 'dostojanstvo u porazu koji se odavno dogodio'.

'Druga opcija je zabiti glavu u pijesak pustinje nacionalnog oportunizma i, po dobroj staroj navadi građanskog Agrama, čekati da prođe', rekao je Frljić, ocjenjujući da je nacionalizam još vidljivijim i glasnijim učinio nedavni uspjeh hrvatske reprezentacije na Svjetskom prvenstvu.

Tiha rehabilitacija ustaštva žalosna je hrvatska svakodnevnica, poručio je, a maskira se na različite načine i kroz različite prakse.

  • +7
Oliver Frljić - intervju za tportal Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

'Thompson u autobusu s hrvatskom reprezentacijom samo je šlag na tortu tog procesa. Proces sam je puno opasniji u institucionalnom kontekstu, gdje se najvidljivije i najopasnije realizira kroz relativizaciju antifašističke borbe i antifašizma', rekao je Frljić te među primjerima naveo Hasanbegovićevo preimenovanje Trga maršala Tita u Zagrebu, HOS-ovu ploču s natpisom 'Za dom spremni' u Jasenovcu, državno pokroviteljstvo nad komemoracijom u Bleiburgu te spomenik IX. bojni HOS-a u Splitu, nazvanoj po ustaškom zločincu Rafaelu Bobanu.

'Hrvatska nogometna reprezentacija je dio tog procesa i tu postoji logičan slijed od Šukerovog slikanja na Pavelićevom grobu u Madridu, preko Šimunićevog urlanja 'Za dom spremni', do Thompsona u autobusu', zaključio je Frljić, dodajući da se kroz ono što se u zadnje vrijeme događa na njegovim predstavama - koje razni prosvjednici nerijetko prekidaju - iščitava 'promjena političke klime kojom su potpuno normalizirani različiti oblici nasilja spram drugačijeg i manjinskog mišljenja'.

  • +36
Najbolje fotografije dočeka Vatrenih Izvor: Pixsell / Autor: Dalibor Urukalovic/PIXSELL

'Daleko od toga da je tada bilo sjajno, ali kad sam radio predstavu 'Buđenja proljeća' 2010., koja je oštro kritizirala hrvatsku Katoličku crkvu, nisu se događali nikakvi prosvjedi. Da se ta ZKM-ova predstava izvede sada, ne sumnjam da bi okupila nemali broj onih čija je fragilnost vjerskih osjećaja prije osam godina njome ostala neokrznuta', rekao je.

U glavnom programu 52. izdanja festivala Bitef, koji traje od 13. do 22. rujna, Frljić gostuje s dvije predstave. 'GoЯki: Alternativa za Njemačku', u produkciji berlinskog teatra Maksim Gorki, na rasporedu je 16. rujna na sceni Beogradskog dramskog pozorišta, a sutradan, 17. rujna, u Ateljeu 212 prikazuje se njegova adaptacija Pirandellova komada 'Šest likova traži autora'.