Petnaesto izdanje Međunarodnog festivala eksperimentalnog filma i videa 25FPS, koji sustavno predstavlja aktualnu svjetsku produkciju eksperimentalnih filmova, otvoren je u četvrtak navečer u Kinu Studentskog centra prvim programom konkurencije.
U četiri dana prikazat će se ponajbolje od suvremenog inovativnog, avangardnog i hibridnog filma, videa i proširenih filmskih praksi, a za festivalske nagrade natječu se 23 naslova, odabrana između oko dvije tisuće prijava iz cijelog svijeta.
Selektori su Mario Kozina, Branka Valjin i Marina Kožul, koja je podsjetila kako su pokrenuli festival prije petnaest godina jer su željeli s publikom podijeliti filmove kakve su i sami htjeli gledati na velikom platnu.
'Tijekom četiri dana družit ćemo se s autorima na filmskim projekcijama u Kinu SC i na performansima u Teatru &TD', najavila je.
Kozina kaže kako petnaest godina kasnije još moraju objašnjavati da 25 iz naziva festivala ne znači da je to njegovo 25. izdanje no, napomenuo je, njihova je ljubav prema eksperimentalnom filmu dovoljno jaka da to objašnjavaju i sljedećih petnaest godina.
Ovogodišnje izdanje 25FPS-a počelo je projekcijom prve programske cjeline iz međunarodne konkurencije, Karte, u kojoj se prikazuju četiri filma čije kamere i protagonisti istražuju rubna područja geografije i povijesti.
Među njima je i 'Ono što će doći je samo obećanje', novi rad grupe Flatform, koja je na zagrebačkom festivalu nagrađena prije točno deset godina nagrađena Posebnim priznanjem žirija za 'Nedjelju 6. travnja, 11.42'.
Iako su filmovi konkurencije stilski i tematski različiti, mnogi od njih propituju motiv rada u 21. stoljeću, a tu je i tema nostalgije kao sredstva manipulacije, osobito u kontekstima populističke politike.
Za nagrade će se natjecati i tri hrvatska autora - film Renate Poljak 'Još jedan odlazak' odvija se na Brijunima, Silverstar Kolbas se također bavi naslijeđem socijalizma, u filmu 'Toranj', dok su 'Prazni sati' Mate Ugrina poetski dokumentarac koji se bavi temom radništva i imigranata.
Hrvatski filmovi moći će se pogledati i u programu Relfleksi koji donose godišnji izbor inovativne hrvatske filmske produkcije.
Na festivalu se dodjeljuju tri jednakovrijedna Grand Prixa, koju dodjeljuju članovi Velikog žirija, a najbolji film izabire i žiri kritike (Marius Hrdy, Lovro Japundžić i Valentina Lisak) te publika.
Prikazat će se i kurirani programi članova Velikog žirija, britanskog autora Louisa Hendersona, škotske kustosice za eksperimentalni film Kim Knowles i indijske filmske autorice i kustosice Shai Heredia.
Nakon otvorenja održat će se 'Valna duljina', prvi od dva audio-vizualna performansa iz festivalskog programa Expanded Cinema, u kojem će Stefano Canapa i Antoine Birot 'odvesti' publiku na audio-vizualno putovanje 16-milimetarskim projektorima i ručno izrađenim glazbalima.
Drugi performans, 'Filotaksija' umjetničkog dvojca Daana Johana i Jorisa Strijbosa, koji istražuje audio-vizualne mogućnosti sustava povratne informacije.
Na festival se vraća program Kino 23, posvećen dugometražnim filmovima koji nisu nužno eksperimentalni, ali su bliski festivalskim postavkama, prikazat će se psihodelični vestern 'Posljednji film' iz 1971. koji je Dennis Hopper režirao dvije godine nakon 'Golih u sedlu'.
Festival će se održati od 26. do 29. rujna u SC-u, potom 1. i 2. listopada u riječkom Art-kinu Croatia, gdje će se predstaviti i dio proširenofilmskih performansa, a 4. listopada dio konkurencije prikazat će se i u slovenskoj Kinoteci u Ljubljani.
Ulaz na sve programe je slobodan.