Nakon jučerašnjeg teksta u kojemu je tportal prvi otvorio temu izbora hrvatskog kandidata za prestižnu nagradu Oscar, javio nam se i producent Fran Juraj Prižmić. Iznosi teške optužbe na račun vodstva HDFD-a, tvrdeći da namještaju izbor
Nakon jučerašnjeg teksta u kojemu smo prvi donijeli detalje iza ovogodišnjeg izbora hrvatskog kandidata za filmske nagrade Oscar, javio nam se i producent Fran Juraj Prižmić. Prižmić je još sinoć na Facebooku izrazio žaljenje zbog toga što ga nismo kontaktirali pri izradi članka, no istina je da smo ga pokušali nazvati i to višekratno - pozivi jednostavno nisu prolazili. Mladi producent rekao nam je jutros u razgovoru kako je bio u Beogradu na poslovnom putu te da su mu još neki ljudi rekli kako ga nisu uspijevali kontaktirati posljednjih dana.
'Očito sam imao probleme u roamingu,' rekao nam je Prižmić pa je pojasnio i svoje stavove o tome da su izbori za hrvatskog kandidata za Oscar namješteni, a da procesima 'dirigiraju' redatelj Ivan-Goran Vitez kao predsjednik Hrvatskog društva filmskih djelatnika, čija komisija bira film tajnim glasanjem, te njegova zamjenica, glumica Lana Barić koja je ujedno i scenaristica izabranog filma 'Tereza37'.
Ali, nezadovoljnom producentu nisu problem samo oni.
Prižmićeva priča o tajniku Španiću
'Tajnik HDFD-a Sven Španić, koji je pod direktnim utjecajem Viteza i od njega dobiva neopravdane bonuse i dodatke na svoju plaću, je taj koji naziva članove društva i pita ih žele li biti u komisiji. Da, istina je da su načelno za članove komisije predviđeni predsjednici ogranaka HDFD-a, no ako su u sukobu interesa jer su radili na kandidiranim filmova, ne smiju sudjelovati u radu komisije. Neki to i jednostavno ne žele. Naprimjer ja, kao aktualni predsjednik ogranka produkcije HDFD-a nisam niti dolazio u obzir biti član komisije, ali to je neka druga priča i ima veze s mojom suspenzijom, također namještenom od strane Viteza,' rekao nam je Prižmić pa nastavio s optužbama na račun Ivana-Gorana Viteza i Lane Barić.
Prižmić kaže kako je umjesto suspendiranog njega, u komisiji završila njegova zamjenica u ogranku koja je također, tvrdi producent, kadar slijepo odan Vitezu. Prižmić to potkrijepljuje, kako kaže, činjenicom da se od svih ogranaka upravo Produkcija sastala tek jednom u ovoj tekućoj godini, dok su svi ostali ogranci imali po nekoliko sastanaka. Spomenuti tajnik Španić, pak, prema Prižmićevim tvrdnjama, uoči izbora za hrvatskog kandidata za Oscara naziva ljude iz ogranaka HDFD-a te im nudi one pozicije u komisiji koje su i dalje otvorene, jer su predsjednici i supredsjednici pojedinih ogranaka u sukobu interesa pa im se treba pronaći zamjena.
Tajniku Španiću je to, spomenimo, u opisu posla - pronaći članove komisije za izbor hrvatskog kandidata za Oscar, koji će zamjeniti one koji su te godine u eventualnom sukobu interesa jer su kandidirani i filmovi na kojima su radili. 'Njegovu' komisiju, spomenimo i to, mora odobriti Upravni odbor Društva. Španić, zapravo, naziva aktivne članove društva, renomirane filmske djelatnike koji su i ranije sudjelovali u radu komisije, pokušavajući pronaći one koji u vrijeme projekcija nominiranih filmova nemaju drugih poslovnih obveza i na projekcijama i glasanju mogu biti prisutni. Saznajemo da je, u prosjeku, svake godine riječ o dvoje ili troje članova komisije koji na taj način ulaze u 'roster' onih koji će za filmove glasati.
Prižmić nam, pak, govori iduće:
'Onda on (Španić) kaže, želiš li biti u komisiji, sastajemo se tad i tad, moraš izdvojiti cijeli dan tri dana zaredom, i gledati kandidirane filmove. No ljudi ne mogu biti po cijeli dan u kinima jer rade. I onda se pojave ovakvi likovi poput Ribarića koji je također njihov poslušnik, i tako on, eto, postane predsjednik komisije koja bira našeg predstavnika za Oscara,' tvrdi producent, dodajući kako je slobodan iznositi sve navedeno s čime se, kako navodi, slaže i dobar broj drugih filmskih djelatnika, 'jer ne živi od HAVC-a i na račun HAVC-a, za razliku od mnogih kojima egzistencija ovisi o ekipi tamo je tamo glavna'.
Prižmić, ukratko, tvrdi da Vitez preko HDFD-ovog tajnika Španića utječe na rezultate glasanja (koje je tajno) tako da u komisiju bira isključivo svoje, kako ih naziva Prižmić, 'poslušnike', te onda posredstvom njih lobira da određeni film bude odabran.
'Dokaz je taj da je prošle godine kandidat za Oscara bila, gle čuda - Dopunska nastava - film aktualnog predsjednika HDFD-a Ivana-Gorana Viteza, a ne Dnevnik Diane Budisavljević ili neki drugi film koji su u kinima i na festivalima prošli puno bolje od Vitezovog uratka za kojeg znamo kako je prošao, tj. nije prošao u Americi. Ali, ni to im nije bilo dovoljno, pa su sljedeće, odnosno ove godine izabrali film Tereza 37 za kojeg je scenarij napisala njegova zamjenica i dopredsjednica HDFD-a Lana Barić. Pa to je eklatantan sukob interesa, u nekim normalnim državama oni svi bi odmah morali podnijeti ostavke nakon ovakvih saznanja, ali mi smo, nažalost, jako daleko od normalne države. I čisto da se zna, nemam ja ništa protiv Danila Šerbedžije, meni je on simpatičan lik, ja ga poštujem, kao i njegovog oca koji je za mene velikan našeg glumišta, ali smiješno mi je da u godini u kojoj Hrvatska, prvi put u povijesti, ima pravu nagradu u Cannesu za film Murina, kojeg je u kinima do sada pogledalo preko deset tisuća gledatelja, ne šaljemo taj film na Oscare nego Terezu 37, koja je jedan osrednji film. Nije najgori na svijetu, daleko od toga, ali je sasvim osrednji, što na koncu dokazuje i broj gledatelja u kinima, a koji je bio oko 1300, što je puno više od 202 koliko ih je pogledalo Šerbedžijin prethodni film Oslobođenje Skopja, ali opet skoro pa 8 puta manje gledatelja nego što do sad ima Murina,' govori Prižmić.
Nazvali smo i tajnika HDFD-a Svena Španića
'Konačan popis članova komisije potvrđuje Upravni odbor pri čemu se članovi Upravnog odbora koji imaju film u konkurenciji izuzimaju iz takve komunikacije. Odgovorno tvrdim da preko mene nije bilo nikakvog pokušaja lobiranja niti bih ikada pristao na tako nešto', govori nam odmah na početku razgovora tajnik Španić, dodajući i kako Lana Barić, na koju se Prižmić također obrušava, 'ni na koji način nije bila uključena u izbor hrvatskog filma kandidata za nagradu Oscar'.
Pitamo Španića i koja je uloga tajnika u radu Društva, pogotovo vezano uz nagradu Oscar.
'Tajnik je zaposlenik Društva koji, između ostalog, provodi odluke Upravnog odbora, savjetuje članove, brine za poslovanje udruge, organizira sjednice tijela Društva, itd. U slučaju Oscara, tajnik komunicira s Američkom akademijom filmske umjetnosti i znanosti, prati pravila Akademije koja se redovito mijenjaju, raspisuje poziv za prijavu filmova producentima i redateljima, ispituje ispunjavaju li prijavljeni filmovi uvjete prema pravilima Akademije, organizira raspored projekcija filmova i konferenciju za medije, a pomaže i producentu izabranog filma oko slanja dokumentacije Akademiji,' pojašnjava Španić. O tajnom glasanju za film koji će nas predstavljati na Oscarima, pak, govori:
'Tajno glasovanje nije izmislio HDFD i osobno tu ne vidim nikakav problem. Prvenstveno, HDFD je društvo filmskih profesionalaca koji moraju ispuniti određene uvjete da bi uopće postali članovi. Kod biranja kandidata za Oscara ti profesionalci, svatko iz svoje perspektive glasa za njemu ili njoj najbolji film. Dodatna težina takvog odabira je i u tome što to ne radi troje, već petnaest ljudi,' govori nam tajnik HDFD-a.
Producent smatra da je film 'Murina' morao biti izabran
Pitamo i Prižmića opet o tom tajnom glasanju. Kako točno tajno glasanje može biti namješteno?
'Pa tako što članovi komisije glasanjem odabiru kandidata za Oscara, a njih bira vodstvo HDFD-a. Dakle Vitez, Lana Barić i tajnik društva koji u maniri portparola zove ljude koje mu nadređeni odrede i tako kroji većinu u komisiji koja će odraditi posao onako kako su ga zamislili nalogodavci Vitez i Barić. Prije početka samog procesa gledanja filmova koji su kandidirani te glasanja koje se odvija zadnjeg dana, vodstvo Društva posredstvom Tajnika selektira one članove koji će ih poslušati, dakle sebi odane kadrove. Najbolji dokaz je, ponavljam, prošlogodišnji izbor Dopunske nastave,' tvrdi uvjereno Prižmić i sugerira nam da provjerimo u HDFD-u, a ako treba i u Američkoj Filmskoj Akademiji, je li istina da je Vitez prošle godine - kako tvrdi producent - 'vođen paničnim strahom da će njegovoj Dopunskoj nastavi izmaknuti kandidatura od objektivno boljeg te gledanijeg Dnevnika Diane Budisavljević, slao kao predsjednik Društva dopise u Američku Akademiju pitajući ih može li uopće film Dane Budisavljević biti kandidiran s obzirom na to da je to igrano-dokumentarni film, a ne isključivo igrani'.
Dakle, Prižmić otvoreno tvrdi da je moguće kako je Ivan-Goran Vitez lani iskoristio svoj položaj predsjednika HDFD-a da pokuša diskvalificirati jedan od filmova iz konkurencije, a ne bi li njegov film suvereno osvojio titulu hrvatskog kandidata.
'A što je posebno zanimljivo u svjetlu činjenice da je prošle godine u uži izbor ušla upravo njegova Dopunska nastava te Dnevnik Diane Budisavljević, a u komisiji je bio, gle čuda, opet Goran Ribarić, taj veliki filmskih stručnjak i redatelj bez ijednog dugometražnog igranog filma u životopisu, no istini za volju, za razliku od šefa mu Viteza, Ribarić barem ima diplomu režije Akademije dramske umjetnosti, a čim se Vitez ne može pohvaliti jerbo istu nikad nije završio,' nastavlja napade Prižmić, dodajući kako smatra da je 'Murina' zaslužila biti ovogodišnji hrvatski kandidat za Oscara.
'To je zaista moćan film. I to nije samo moje mišljenje, nego i kolega u Canessu. Jer, da je Tereza 37 stvarno bolji film, onda bi Šerbedžija dobio tu nagradu. Ali, ne vidim da ju je dobio, kao što ne vidim ni da je bio u službenoj konkurenciji Canessa, a ne vidim ni da je njegov film koproducirao veliki Martin Scorsese. Fakti su na naprosto na strani Antonete. Znaju to mnogi ljudi iz industrije, ali oni se iz straha drže po strani pa neće reagirati kao ja. No, netko mora reći istinu. Dosta je toga da je hrvatska kinematografija privatizirana od strane šačice ljudi. Vidimo gdje nas je to dovelo, na rub propasti', završava Prižmić.
Vitez je prijavio producenta zbog klevetanja
Redatelj Ivan-Goran Vitez kratko nam je u razgovoru opovrgnuo sve Prižmićeve optužbe, dodajući kako komisiju koja bira hrvatskog kandidata za filmske nagrade Oscar čini petnaest ljudi te da on i njegova supredsjednica Lana Barić ni na jedan način preko svoga tajnika ne lobiraju za izbor kanidata, niti bilo što namještaju u tom smislu.
'Već sam poslao prijavu Časnom sudu HDFD-a zbog Prižmićevih kleveta, a nastavi li se ovako morat ću razmišljati i o pravom sudu,' rekao nam je Ivan-Goran Vitez.
Saznajemo da je prijavu protiv Prižmića Časnom sudu HDFD-a, osim Viteza, podnijela i njegova supredsjednica Lana Barić. Ta bi se sjednica Časnog suda, također saznajemo, trebala održati idući četvrtak. Prižmić se na prijave može očitovati pismenim putem, ili uživo na samoj sjednici Časnog suda HDFD-a.
Koliko košta odlazak hrvatskog kandidata na nagrade Oscar?
'I nemojte misliti da je ovo bila bitka samo za kandidaturu za Oscara, to je borba za 900.000 kuna koje HAVC daje za promociju hrvatskog kandidata u Los Angelesu, tj. u prijevodu, da Barićka i Danilo odu malo preko bare o trošku hrvatskih poreznika', zaključio je u svom nedavnom Facebook komentaru na izbor filma 'Tereza37' nezadovoljni producent Prižmić.
Ivan-Goran Vitez ga je za tportal opovrgnuo, rekavši kako odlazak hrvatskog filma u Los Angeles na Oscare košta 320.000 kuna, 'od čega najveći dio ide američkoj PR agenciji koja se brine o promociji izabranog filma'.
Vezano uz taj trošak kontaktirali smo i HAVC. Njihova press služba odgovorila nam je kako u ovom trenutku nemaju informaciju koliki će taj trošak zaista biti, s obzirom na to da je 'prikupljanje potrebne dokumentacije hrvatskog kandidata za 94. nagradu Oscar i dalje u tijeku'.
Proteklih godina na odlazak hrvatskog kanidata na nagrade Oscar trošili smo, ipak, mnogo manje iznose proračunskog novca od onih koje spominje Prižmić. U 2021. godini smo tako za promociju dugometražnog animiranog filma 'Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa', autora Dalibora Barića, potrošili 370.000 kuna. U 2014. godini nas je, pak, promocija dugometražnog igranog filma 'Kauboji', redatelja Tomislava Mršića, koštala 360.000 kuna. Odlazak 'preko bare' filma Arsena Ostojića 'Halimin put', također hrvatskog kandidata za Oscara iz 2013. godine, HAVC je, odnosno porezne obveznike, koštao 320.000 kuna.
Tportal će u narednim danima nastaviti pratiti temu izbora hrvatskog kandidata za nagrade Oscar.