Izložba 'Javno i intimno', na kojoj će se predstaviti više od pet desetljeća rada hrvatskog multimedijalnog umjetnika Tomislava Gotovca, otvara se 22. svibnja u galeriji Alexander Gray Associate u New Yorku, koja ga na svojim internet stranicama najavljuje kao prethodnika umjetničkih performansa na ovim prostorima i ključnu osobu za razvoj avangarde u istočnoj Europi šezdesetih i sedamdesetih godina
'Naslov izložbe upućuje na temu kojoj je Gotovac tijekom dugogodišnje umjetničke karijere pridavao posebnu pažnju. Žestoko braneći pravo na intimu kao duboki izraz ljudske egzistencije, umjetnik se jednako odlučno borio protiv lažnog i nametnutog morala, a ističući pravo na osobnu slobodu, Gotovac je sebe, svoje tijelo i vlastitu intimu bez zadrške izlagao pogledu javnost', ističe se u obavijesti Instituta Tomislav Gotovac.
'Njegov rad, realiziran u mediju filma te vizualnih i izvedbenih umjetnosti, snažno je obilježio našu sredinu i stekao široki krug štovatelja. Iz današnje prespektive jasno se vidi da je njegov umjetnički rad u mnogim aspektima prethodio važnim umjetničkim pravcima na internacionalnoj sceni, kao što je strukturalistički film ili body art', dodaje se.
Osim foto-radova, izložba pruža uvid u Gotovčevu filmsku djelatnost i predstavlja izbor kolaža nastalih šezdesetih i sedamdesetih, a zaokružena je izborom tiskanih materijala (novina, pozivnica, razglednica, kataloga) koje su umjetniku pružali nove mogućnosti kreativnog djelovanja.
Kronološki je pokriveno dugo vremensko razdoblje umjetnikovog djelovanja, od najranih akcija izvedenih početkom šezdesetih do radova s kraja umjetnikovog opusa nastalih 2008. Akcije izvedene u Zagrebu, na Sljemenu (Udisanje zraka, 1962.) i, nešto kasnije, u Beogradu (Ruke, Kofer, 1964.), zabilježene u formi foto-sekvenci, rani su primjeri upotrebe tijela u umjetničkom stvaralaštvu.
Nakon ranih akcija, koje su izvođene pred malobrojnom publikom prijatelja, Gotovac se okreno prema javnom prostoru. Grad je postao umjetnikova idealna pozornica, a slučajni prolaznici brojna i intrigantna publika. Niz akcija izvedenih tijekom sedamdesetih i osamdesetih godina izazvali su veliku pažnju u javnosti i umjetniku priskrbili kultni status na lokalnoj umjetničkoj sceni.
Ključne akcije tog vremena odvijale su se na ulicama Beograda (Streaking: trčanje gol centrom grada, 1971.), Zagreba (Zagreb, volim te!, 1981.) i Osijeka (Govorenje: Rio Bravo, 1982.). U kasnom razdoblju svojeg stvaralaštva, izveo je fotografsku seriju Foxy Mister, provokativno djelo gdje umjetnik pred fotoaparatom Tomislava Čuveljaka ponavlja poze ženskog modela iz pornografskog časopisa. To je remek-djelo već izlagano u New Yorku prije deset godina, no tu su i radovi koji su izlagani rijetko ili nikada. U toj su skupini foto-serije privatnih akcija koje je Gotovac izveo u prostoru zgrade u Krajiškoj 29, nastale u suradnji s fotografom Žarkom Vijatovićem, koji je i kustos newyorške izložbe.
Izložba je organizirana u suradnji Instituta Tomislav Gotovac i Galerie Frank Elbaz iz Pariza, a projekcije filmova u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom. Bit će otvorena do 21. lipnja, a Gotovčevi radovi uskoro će biti predstavljen na samostalnoj izložbi u galeriji Michaela Stock u Beču te na više skupnih izložbi i projekcija od Washingtona i Rio de Janeiroa do Nimesa.