Na ponovljeni natječaj za novog ravnatelja Dramskog kazališta Gavella, koji je raspisan 14. veljače, prijavila su se samo dva kandidata – član Gavellinog glumačkog ansambla Siniša Ružić, koji uživa potporu dijela kuće, i novi kandidat, jedan od najproduktivnijih redatelja Dražen Ferenčina, trenutačno umjetnički savjetnik u Kazalištu Virovitica
Aktualni ravnatelj Boris Svrtan, koji je na toj funkciji do listopada 2018., nije se prijavio, što izaziva nemalo iznenađenje zato što je nedavno upravo za tportal izjavio da će se svakako ponovno kandidirati jer želi dovršiti započete reforme. Odustali su i glumac Robert Kurbaša i redateljica Saša Broz, koji su se bili kandidirali na prošlom natječaju.
Kazališno vijeće Gavelle, koje čine Kostadinka Velkovska i Drago Topolovec kao predstavnici Grada Zagreba, Gavellini glumci Enes Vejzović i Filip Šovagović te glumac HNK Zijad Gračić, već je na prvom sastanku u utorak otvorilo prijave, u petak će razgovarati s kandidatima, a u subotu izabrati svog favorita te taj prijedlog uputiti Odboru za kulturu i Odboru za imenovanje Grada Zagreba. Konačnu odluku o tome tko će u iduće četiri godine raspolagati s oko 20 milijuna kuna donijet će vijećnici na idućoj Gradskoj skupštini u ožujku, a ovisit će o uspješnosti lobiranja i političkoj potpori kandidatima.
Buna protiv Kurbaše
Ponovimo ukratko: na prošli natječaj, raspisan 11. listopada, pristigle su četiri prijave – aktualnog ravnatelja Borisa Svrtana, zatim glumaca Siniše Ružića i Roberta Kurbaše te redateljice Saše Broz, od kojih svaki od njih reprezentira drugu političku opciju. Dio ansambla i zaposlenika Gavelle bio je protiv kandidature Roberta Kurbaše te su uputili peticiju Kazališnom vijeću i Gradskom uredu za kulturu, u kojoj su naglasili da je njegov program paušalan, a on nedovoljno iskusan i nekompetentan da vodi kazalište s više od 120 zaposlenika. Također su poručili da smatraju 'nedopustivim da se kazališna kuća ovakve tradicije i ugleda koristi kao igralište političkih interesa' te su zahtijevali 'transparentan, argumentiran i dignitetan odabir novog ravnatelja'. Na kraju se staro Kazališno vijeće Gavelle pod predsjedanjem Mani Gotovac nije moglo usuglasiti oko svog prijedloga i natječaj se morao ponoviti. Naime, kao i u mnogim drugim područjima kulture, tako se i u slučaju izbora ravnatelja Gavelle zapravo ne odlučuje samo između programa, nego i različitih političkih opcija.
Siniša Ružić je član Mosta nezavisnih lista i ima dobru poziciju među kolegama u Gavelli. Kaže da se javio na natječaj za ravnatelja Gavelle motiviran realnom mogućnošću da to kazalište do kraja iskoristi sve svoje umjetničke, stručne i društvene potencijale te da je te prilike do u detalje uspio prostudirati u proteklih 25 godina rada u Gavelli.
'Moja je prednost to što poznajem unutarnju strukturu i sve zaposlenike Gavelle i što sam u svom programu predvidio sve bitne točke i procese razvoja kazališta Gavella u umjetničkom, organizacijskom, društvenom, financijskom i pedagoškom smislu', ističe Ružić.
Kaže da su mu program i suradnici raznoliki. Istaknuo je 'enfant terriblea Olivera Frljića', koji bi trebao inscenirati svoj vlastiti život i odnos svijeta prema njemu, Ivana Lea Lemu, koji bi radio 'Prosjake i sinove', te 'novu domaću nadu Tamaru Damjanović, koja bi režirala 'Ujaka Vanju'. Također bi surađivao s mnogima, kako kaže, koji su višekratno već režirali i stvarali u Gavelli.
'Istraživat ćemo mistične motive, oslanjajući se na motive 'Glorije', fenomene ukazanja i vjere, postavit ćemo pitanja o mogućem novom hrvatskom svecu, sve kroz za i protiv, bavit ćemo se fenomenima našeg društva koje kazalište zanemaruje, često bježeći u teme koje su slabije, a zanemarujući one koje imamo kod kuće. Naš je umjetnički zadatak rasvijetliti sveprisutnu netrpeljivost i borbu dviju svjetonazorskih i mnogih društvenih krajnosti. Tu su još naša najnovija emigracija u Irskoj, tu je ključna predstava mog programa koja se bavi ratnim razaranjima u Zagrebu, a stvarat će je umjetnici koji su proživjeli i na svojoj koži osjetili tu priču. Naravno, nećemo odustati od najsuvremenijih i najzanimljivijih trendova i ostvarenja u svjetskoj dramaturgiji i izvedbenim oblicima. Dolenčić će raditi 'Julija Cezara', tu su i 'Glembajevi', zatim novi domaći i strani hitovi te otvaranje prostora nizu mladih redatelja, a posebno značajnoj novoj generaciji redateljica i stvarateljica. Tu je 'Hamlet' i 'Don Juan', tu su Prohić, Ruždjak, Buljan, niz dokazanih gostiju iz susjedstva, i otvaranje prema autorstvu glumaca Gavelle i razvoju njihovih literarnih i redateljskih istraživanja, i stalna prisutnost studenata glume i drugih umjetnosti, koji će preuzeti odgovornost za svoje projekte pod mentorstvom Gavelle', ispričao je Ružić za tportal.
Smatra da je budućnost Gavelle izvrsna. 'Cilj nam je postati predvodnik dramske kazališne scene u široj regiji. Zahvaljujući izgradnji nove dvorane nad foyerom, što je zasluga nekoliko prethodnika, potpuno ćemo zaposliti ansambl i povećati broj izvedbi za 50 posto, odnosno s cca 190 na 285 u sezoni. Povećat će se broj premijera i gostovanja, a značajna potpora i jačanje odjela marketinga otvorit će nam novu komunikaciju s publikom i društvom u cjelini. Već imam pismo namjere o donaciji konzultantskih usluga za izradu projekata, koje će nam u četiri godine donijeti više od 2,5 milijuna kuna dodatnih financijskih sredstava, iz fondova EU-a i drugih programa, koji su do sada u Gavelli bili potpuno neiskorišteni', istaknuo je Ružić.
Uvrede Sandri Perković
Siniša Ružić, uz svoje uloge, domaćoj je javnosti poznat i po tome da je prije dvije godine na svome profilu na Facebooku ružnim riječima napao Sandru Perković, atletičarku i zlatnu olimpijku te članicu stranke zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića. Ispričao se nakon što je prozivan u javnosti, no napomenuo je kako se ne radi o rodnoj ili spolnoj uvredi, već joj je sporne riječi uputio zbog toga što, izjavio je, 'sudjeluje u podržavanju kriminala u Gradu Zagrebu'.
Drugom kandidatu Draženu Ferenčini postavili smo ista pitanja o tome što ga je motiviralo da se prijavi na natječaj i koje su njegove prednosti za tu poziciju te o programu i budućnosti Gavelle, no nije se želio izjasniti 'dok se ne izabere novi ravnatelj'.
Podsjetimo, nedavno su na natječaju za ravnatelja ZKM-a oboje kandidata objavili svoje programe s kojima su se kandidirali i nisu imali problema s obrazlaganjem, tim više što vidljivost programa pridonosi transparentnosti natječaja i onemogućava bujanje kojekakvih priča u kuloarima. Pogotovo u slučaju Gavelle, u kojem natječajna trakavica traje već nekoliko mjeseci, pišu se protestna pisma i u kuloarima se naveliko nagađa o budućem ravnatelju.
Ferenčina radi širom Hrvatske, a često i za djecu (ZKL). Tijekom karijere stekao je i ravnateljsko iskustvo – bio je umjetnički ravnatelj Gradskog kazališta Zorin dom u Karlovcu, a sada je umjetnički savjetnik i redatelj Kazališta Virovitica. Za dvije predstave je dobio Nagradu hrvatskog glumišta - za 'Brak iz računa' po Čehovu u Satiričkom kazalištu Kerempuh 2007. godine i za '260 dana', koju je postavio 2014. godine prema autobiografskoj knjizi Marijana Gubine u osječkom HNK-u. Zadnjih godina režirao je, osim u Virovitici, u zagrebačkoj Komediji (Gogoljev 'Revizor'), HNK-u Zadar ('Dugo putovanje u noć', Eugene O'Neil), Gavelli ('Filumena Marturano') te osječkom HNK-u, gdje je postavio Zagorkin roman 'Vitez slavonske ravni' s Nives Celzijus u ulozi pjevačice na dvoru grofa Pejačevića u doba austrougarskog cara. Nositelj je i spomenice Domovinskog rata i nije pripadnik nijedne stranke.