Ono što je nekad bila usmena predaja već odavno je prešlo u virtualnu sferu. Putovanja bez čitanja recenzija o smještaju, restoranima, atrakcijama, hrani..., zapravo svemu što čini jedno putovanje, postala su praktički nezamisliva. No, koliko im možemo vjerovati u eri plaćenih influensera i mogućnosti da svatko piše što hoće, kad hoće i gdje hoće?
TripAdvisor, Expedia, Booking.com, Airbnb i brojne druge platforme nude recenzije koje znaju biti vrlo pouzdane, ali isto tako i biti daleko od činjenica, bilo namjernim laganjem ili plaćenim pohvalama. Naravno, često su na isti način plaćene i negativne recenzije na račun konkurencije. A cilj je uvijek isti: nakupiti što bolje ocjene za svoju ponudu zbog privlačenja gostiju i mušterija.
Neke od tih platformi - recimo Booking ili AirBnB - pokušavaju se zaštititi time da poveznicu za pisanje recenzija dobiju samo korisnici određene usluge, nakon što odu iz smještaja ili završe s nekim doživljajem kojeg nude. Drugi, posebno oni kod kojih se ocjenjuju restorani, barovi i druge ugostiteljske usluge, nemaju tu mogućnost, pa u recenziji doslovce možete napisati što hoćete, jer vam nitko ne može dokazati da jeste ili niste bili u nekom objektu. Dakle, sve je prepušteno savjesti recenzenta, koja je kod ljudske vrste često dosta problematična.
Italija je sada postala prva zemlja koja pokušava regulirati 'sektor' recenzija kako bi smanjila mogućnost štetnih i lažnih recenzija. Cilj je, jasno, zaštititi turističku djelatnost koja je za Italiju toliko važna, i to sve njezine seghmente - smještaj, ugostiteljstvo, turističke doživljaje i drugo. Vlada je, naime, predložila zakon kojim želi iskorijeniti lažne i plaćene recenzije na online platformama i drugim kanalima. Kako? Onako kako smo već objasnili da funkcioniraju neke od tih platformi: obvezom recenzenta da ponude pouzdani dokaz da su koristili određenu uslugu prije nego im bude dozvoljeno napisati recenziju.
Nije to lako napraviti, doduše, ali zakonodavac je predvidio da svaki recenzent prije mogućnosti pisanja i objave recenzije mora ispuniti nekoliko koraka kojima bi pokazao da je doista iskusio ono o čemu piše. Osim toga, morat će verificirati svoj identitet da bi dobili uopće mogućnost pisanja recenzije. To, dakle, neće biti samo obveza recenzenata, nego i platformi na kojima ostavljaju svoj stav, kakav god bio. Dio s verifikacijom identiteta neki već imaju, posebno za rezervaciju smještaja, jer je to važan dio sigurnosti da će se gosti uopće pojaviti na odredištu, ali i da će tamo doista naći sobu ili apartman, a ne neku napuštenu daščaru.
Sve to je dio širih pokušaja talijanskih vlasti da osiguraju bolju održivost svoje turističke industrije, od raznih restrikcija zbog smanjenja gužvi, novih taksi, potrebe za rezerviranjem termina za posjet najpopularnijim atrakcijama i slično, o čemu smo puno puta pisali.
S druge strane, novi zakon bi mogao donijeti lošu nuspojavu: poplavu dobrih ocjena. Naime, u njemu se predviđa da turistički subjekti o kojima se pišu recenzije mogu u roku od dvije godine tražiti njihovo uklanjanje, čak i u slučaju da je negativna ocjena opravdana. Pokušali su doskočiti i influenserima, premda je teško zamisliti kako će im to poći za rukom. Naime, oni koji su na bilo koji način nagrađeni za recenzije više ih neće smjeti pisati. Tko će dokazati da je netko doista plaćen, ili da piše iz čistog altruizma, nejasno je, bez obzira što je za provedbu zadužena talijanska telekomunikacijska regulatorna agencija. Osim toga, što s preporukama koje se šire društvenim mrežama?
Turističke vlasti u Italiji očekivano podupiru ovaj prijedlog zakona, ne obraćajući pažnju na činjenicu da bi se njime platformama stvorili dodatni problemi, posebno što se tiče brisanja loših ocjena. Neke od platformi to već imaju kao mogućnost, pa je na nekima iznimno teško naći smještaj koji ima manje od maksimalnog prosjeka. No, one najvažnije i najčešće korištene to ne dozvoljavaju, posebno što se tiče smještaja, a relevantnost osiguravaju (ili to pokušavaju) ograničavanjem prava recenziranja samo onim gostima koji su 'odradili' rezervaciju smještaja ili nekog doživljaja.