JEFTINA PUTOVANJA

Kako prokrstariti Njemačku i Mađarsku za sitan novac?

14.05.2023 u 14:35

Bionic
Reading

Među putničkim ili turističkim trendovima posljednjih godina jedan od najvažnijih je povratak popularnosti vlakova, ali i drugih kopnenih oblika transporta. Neki će reći da je to posljedica širenja svijesti o utjecaju aviona na klimu, ali sigurno ima važnijih razloga - od rasta cijena nakon pandemije do prošlogodišnjeg potpunog kaosa u zračnom prometu

Europske zemlje na različite načine ušle su u taj trend, najčešće razvojem superbrze željeznice, u čemu je Španjolska odličan primjer s trenutno možda i najboljim vlakovima na kontinentu. Neke druge zemlje pak išle su drugim putem - prema jeftinim kartama kojima promoviraju korištenje svoje željezničke, ali i autobusne mreže, ne samo međugradske, nego i gradske. Recimo, najbogatija europska zemlja Luksemburg već tri godine ima potpuno besplatan javni prijevoz (jasno, financira se iz visokih poreza), a karte treba kupiti samo ako želite putovati prvim razredom.

No najzanimljiviji projekti dolaze iz turistički ipak atraktivnijih zemalja, Njemačke i Mađarske. Prva je krenula Njemačka, predstavljajući Deutschlandticket, kartu koja omogućava korisnicima da za samo 49 eura koriste sve vlakove, autobuse i gradski prijevoz bilo gdje u zemlji. Njemački ministar transporta Volker Wissing nazvao je tu poslasticu za sve željne jeftinih putovanja i istraživanja novih zemalja, ali i za vlastite građane, 'najvećom reformom javnog prijevoza u povijesti Njemačke', i doista se čini da je u pravu.

Program je krenuo 1. svibnja, a javne transportne kompanije već su nekoliko dana kasnije objavile da je više od tri milijuna ljudi kupilo ovu kartu. Potražnja je toliko velika da su se web stranice državne željeznice, Deutsche Bahna, rušile pod pritiskom tisuća ljudi koji su se pokušavali pretplatiti na kartu.

Istoga dana praktički istu stvar predstavila je Mađarska, a imat će dvije vrste karata koje će omogućavati neograničena putovanja u cijeloj zemlji. Prvi put je taj projekt premijer Viktor Orban najavio još u veljači u govoru o stanju nacije u parlamentu.

Kako ovi sjajni projekti funkcioniraju i kamo se sve može putovati, pojasnio je portal Euronews. Vrijedi proučiti, posebno mladim ljudima koji na ovaj način mogu jeftino putovati, slično kako se nekad (pa i sad) putovalo uz pomoć Inter Raila.

Kako smo rekli, Deutschlandticket omogućava neograničen broj putovanja svakim oblikom javnog prijevoza po fiksnoj mjesečnoj cijeni. Time je nadograđen prošloljetni uspješni eksperiment, kad se za samo devet eura mjesečno moglo koristiti gradski prijevoz u bilo kojem gradu u cijeloj zemlji. Usporedite to s cijenama mjesečnih pretplata u bilo kojem hrvatskom gradu, moglo bi vam se zavrtjeti u glavi.

Deutschlandticket ipak ima ograničenja: vrijedi za sve kratke i srednje duge linije, ali se ne može koristiti za duge relacije DB-a ili za linije koje održavaju druge kompanije, primjerice FlixTrain. Sve ostalo pokriveno je sa spomenutih 49 eura mjesečno. Karta se kupuje kod Deutsche Bahna ili lokalnih operatera, ili na web stranici ili preko aplikacije, ali može i osobno u korisničkim centrima. U papirnatom obliku prihvaćat će se samo do kraja ove godine, a potom isključivo u digitalnom obliku, 'spremanjem' na pametnim telefonima i drugim uređajima. Studenti će moći kupiti kartu po smanjenoj cijeni, ali tek nakon 1. lipnja.

U Mađarskoj je slično, uz neke varijacije. Nacionalna putna karta omogućava vam za istu cijenu kao u Njemačkoj, dakle 49 eura, korištenje svih linija kojima upravljaju željezničke kompanije MÁV-START, MÁV-HÉV i GYSEV, odnosno autobusna kompanija Volánbusz. Iznimka su usluge gradskog prijevoza. Dakle, da biste koristili gradski vlak u Budimpešti, morate kupiti drugu kartu, ali zato do glavnog grada možete doći vlakom ili autobusom. Studenti imaju ogroman, čak 90-postotni popust za kupnju ove karte.

Druga vrsta karte je ona koja omogućava korištenje autobusa i vlakova u jednoj od 19 mađarskih županija. Ona košta 25 eura, a studenti plaćaju samo 10 posto cijene. Ako prelazite granice županija, morate kupiti dvije takve karte, pa je u tom slučaju ipak jeftinije kupiti onu nacionalnu. Ono što raduje jest to da i jednu i drugu kartu mogu kupiti i strani državljani, što predstavlja sjajnu priliku za svakoga tko bi želio proputovati Mađarskom. Što je još zanimljivije - i strani studenti mogu uz predočenje studentske iskaznice računati na spomenuti golemi popust. Odnosno, s 'iksicom' u džepu možete proći našeg sjevernog susjeda uzduž i poprijeko za samo pet eura mjesečno.

Karte se mogu kupiti na više od 1100 prodajnih mjesta u cijeloj zemlji, uključujući šaltere MÁV-STARTA, aparate za prodaju i MÁV-ovu aplikaciju, ili na šalterima Volánbusza, pa i u samim autobusima. Dakle daleko jednostavnije nego je to slučaj u Njemačkoj. I nekoliko svjetlosnih godina udaljeno od hrvatske željezničke stvarnosti, pa i nešto boljeg, ali sve skupljeg autobusnog prijevoza.