Čak i najveći modni entuzijasti gube orijentaciju uslijed neprestanih promjena kreativnog vodstva u luksuznim brendovima. Samo ove godine Donatella Versace prestala je biti dizajnericom Versacea, Kering je preselio Demnu Gvasaliju iz Balenciage u Gucci dok je Jonathan Anderson napustio modnu kuću Loewe nakon 11 godina
Modni svijet nikad nije bio nestabilniji. Neprestano svjedočimo brojnim kadrovskim promjenama na vrhu luksuznih brendova koje izazivaju prave potrese u industriji. Samo tijekom 2023. dogodila se najmanje 31 promjena na najvišoj razini u luksuznoj modi.
Ti transferi modnih dizajnera danas se uspoređuju s kupnjom i prodajom vrhunskih nogometaša, jer i oko njihovih prelazaka vrte se milijunski iznosi. Trend je to koji u modnoj industriji ne pokazuje znakova postajanja - štoviše, čini se da uspijeva napredovati iz mjeseca u mjesec pa je teško više pratiti tko je otišao, a tko došao na čelo modnih kuća.
Odlasci koji su uzdrmali modnu industriju
Krajem prošle godine pravi šok izazvala je vijest da dizajner Hedi Slimane napušta mjesto kreativnog direktora brenda Céline nakon gotovo sedam godina.
U rujnu prošle godine Alberta Ferretti najavila je odlazak s mjesta kreativne direktorice brenda koji je osnovala prije 43 godine, prepustivši brigu o njemu dizajneru Lorenzu Serafiniju.
Dizajner Glenn Martens napustio je Y/Project nakon 11 godina te je postao nasljednikom Johna Galliana u brendu Maison Martin Margiela.
Peter Hawkings otišao je iz kuće Tom Ford, a na njegovo mjesto stigao je Haider Ackermann, oduševivši debitantskom kolekcijom koju je nedavno predstavio u Parizu.
Nasljednica Karla Lagerfelda, dizajnerica Virginie Viard, pozdravila se sa Chanelom nakon gotovo tri desetljeća. Brigu o kultnoj francuskoj kući preuzeo je Matthieu Blazy, i to nakon kratkog, ali dojmljivog angažmana u Bottega Veneti.
Najnoviji transfer koji uzburkava modne vode onaj je Jonathana Andersona, a on poslije 11 godina u španjolskoj kući Loewe (koju je transformirao i pretvorio u jedan od tri najpopularnija brenda na svijetu) navodno prelazi u Dior, iako se još uvijek čeka službena potvrda toga. Ova vijest izazvala je jednako uzbuđenje kao i prelazak Blazyja u Chanel, a ovoga tjedna stigla je najnovija.
Modna kuća Mugler također se priklonila rastućem trendu transfera dizajnera, pa je i sama promijenila kreativnog direktora.
Tu funkciju dodijelili su Miguelu Castru Freitasu, a on je naslijedio Caseyja Cadwalladera - dizajnera koji napušta modnu kuću Mugler nakon sedam godina.
Krug je, čini se, zatvoren - barem za sada.
Što je razlog učestalih smjena dizajnera?
U kontekstu 'hlađenja' luksuznog tržišta, sve veće ekonomske neizvjesnosti i brzih promjena preferencija potrošača pritisak na tvrtke da ostvare profit je ogroman. Brojne modne kuće tako prolaze kroz turbulentne kadrovske smjene da bi se prilagodile novim tržišnim uvjetima.
Znalo je zasmetati velikim šefovima i to kad kreativni direktor postane 'veći' od samog brenda, pa su smjene postale nužne. Trendovi u imidžu, promjene u navikama potrošača, nove generacije i brojni drugi elementi utječu na modnu atmosferu u svijetu, stoga je promjena na koncu jedina opcija.
Cijena slave i kreativnosti
Transferi modnih vrhunskih dizajnera postali su spektakularni poput prijelaza nogometaša u nove klubove. U osjetljivoj branši, kao što je moda, izbor glavnog dizajnera presudan je za uspjeh tvrtke. Cijene nisu male - Marc Jacobs je, primjerice, za prelazak u Dior tražio za sebe i svog partnera po deset milijuna dolara neto godišnje, plus pokrivanje troškova boravka u Parizu i ostale beneficije.
Izazovi novih kreativnih direktora
Novi kreativni direktori suočavaju se s ogromnim pritiskom da brzo pokažu rezultate. 'Obično su potrebne najmanje tri sezone, otprilike godinu i pol, da se vizija novog dizajnera u potpunosti realizira, ali rukovoditelji žele vidjeti brži povrat uloženoga', ističe Alice Bouleau, partnerica u Sterling Internationalu.
Emma Davidson, vlasnica londonske tvrtke za zapošljavanje Denza, naglašava da je potrebno više od jedne ili dvije sezone prije nego što se imenovanje dizajnera proglasi (ne)uspješnim. 'Voljela bih da neki kreativni direktori dobiju priliku da ih modna industrija i kupci malo bolje upoznaju prije nego što budu prerano smijenjeni', dodaje.
Svi novi dizajneri dobivaju težak zadatak: modernizirati modne kuće s dugom tradicijom, proširiti tržišnu relevantnost i privući mlađe potrošače. 'Velik je izazov izložiti slavni brend novoj publici, a to se ne događa preko noći', objašnjava Melissa Moyland, potpredsjednica tvrtke Fashion Snoops.
Dok se modni svijet priprema za nove promjene, pitanje je koliko će ovi transferi promijeniti lice modne industrije i hoće li brendovi imati strpljenja za dugoročne vizije svojih novih kreativnih direktora?
Tko je koga zamijenio i gdje?
Na oduševljenje obožavatelja Driesa Van Notena, brend je, nakon umirovljenja svog osnivača, imenovao belgijskog dizajnera Juliana Klausnera za kreativnog direktora.
Haider Ackermann pronašao je mirnu luku u brendu Toma Forda dok je Sarah Burton, bivša kreativna direktorica brenda Alexander McQueen, stigla u Givenchy. Podsjetimo, 1996. godine Lee Alexander McQueen započeo je svoju dizajnersku karijeru u istoj toj francuskoj kući. Burton je pak u McQueenu zamijenio mladi irski dizajner Sean McGirr.
S nestrpljenjem očekujemo vidjeti prve Blazyjeve kreacije u Chanelu. Napuštanjem Bottega Venete, ostavio je svoje mjesto Louise Trotter, čineći dizajnericu koja je radila u Lacosteu i Carvenu jedinom kreativnom direktoricom nekog brenda u vlasništvu Keringa.
Početkom srpnja Michael Rider predstavit će svoju prvu kolekciju za Celine, nakon sedmogodišnje vladavine Hedija Slimanea, označavajući tako povratak ove francuske kuće formatu piste.
Mjesec rujan označit će debi Glenna Martensa u brendu Maison Margiela i prvu reviju u Milanu još neimenovanog dizajnera u Fendiju.
Njemački Jil Sander također je promijenio kreativno vodstvo. Raskinuvši suradnju s dizajnerskim duom, supružnicima Lucie i Luke Meier, brend je imenovao Simonea Bellottija svojim novim kreativnim direktorom.
Renzo Rosso, predsjednik OTB-a, vlasnika Jil Sander, istaknuo je Bellottijevo 'bogato iskustvo i izrazit talent' kao glavni razlog njegova angažmana.
Legendarna Donatella Versace ovih je dana otkrila da napušta modne piste predajući kreativnu palicu dizajneru Dariju Vitaleu, a karijeru nastavlja u ulozi glavne ambasadorice brenda.
S druge strane Gucci se nakon samo dvije godine rastao od Sabata De Sarna. Njega zamjenjuje Demna Gvasalia, koji je napustio Balenciagu, a tko će naslijediti ovog osebujnog Gruzijca, tek trebamo doznati.
Jonathan Anderson i službeno je napustio Loewe, a njega je u španjolskoj kući zamijenio dvojac Jack McCollough i Lazaro Hernandez, osnivači brenda Proenza Schouler.
Velika dizajnerska imena još su 'bez posla'
U svijetu visoke mode nekoliko istaknutih dizajnera trenutno se nalazi bez stalnog angažmana, što otvara prostor za spekulacije i iščekivanja o njihovim budućim potezima.
John Galliano
John Galliano, britanski dizajner poznat po svom teatralnom pristupu modi, nedavno je napustio Maison Margiela nakon desetogodišnjeg mandata kao kreativni direktor. Galliano je objavio svoj odlazak u prosincu 2024. godine, ističući svoju zahvalnost za 'drugu šansu' koju je dobio nakon kontroverznog odlaska iz Diora 2011. godine.
U dugačkom oproštajnom pismu nije mogao odoljeti da ne potpiri vatru najavljujući da će njegova nova uloga uskoro biti objavljena. 'Glasine... Svi žele znati i svi žele sanjati. Kada dođe pravo vrijeme, sve će biti otkriveno', napisao je.
Tijekom desetljeća provedenog u Maison Margieli, Galliano je potpuno oživio brend, stvarajući neke od najupečatljivijih kolekcija u svojoj bogatoj karijeri.
Pierpaolo Piccioli
Pierpaolo Piccioli, talijanski dizajner koji je vodio Valentino do novih visina, napustio je brend u ožujku 2024., nakon 25 godina. Piccioli je bio samostalni kreativni direktor Valentina od 2016. godine, nakon što je prethodno dijelio tu ulogu s Mariom Graziom Chiuri, a nju će, po svemu sudeći, naslijediti Jonathan Anderson u Dioru.
Odlazak Picciolija s pozicije kreativnog direktora Valentina označio je kraj jedne ere, ostavljajući mnoge da se pitaju o njegovu sljedećem koraku.
Riccardo Tisci
Riccardo Tisci, bivši kreativni direktor Givenchyja i Burberryja, trenutno nije vezan ni za jednu modnu kuću. Međutim glasine o njegovu povratku u modni svijet stalno cirkuliraju, posebno one vezane uz potencijalnu suradnju s Nikeom.
Nakon što je u rujnu 2022. napustio ulogu kreativnog direktora u Burberryju, Tisci je uzeo vrijeme za odmor i razmišljanje, putujući po Africi i fokusirajući se na osobnije projekte. Sada, s 50 godina, osjeća se 'ostvarenim i spremnim za novo poglavlje', ali bez narcisoidnih ambicija, kako je sam rekao: 'Nije da nemam što reći. Ali želim dati prostor drugim ljudima da komuniciraju i izraze se.'
Tijekom intervjua za Financial Times, Tisci je priznao da su pritisci modne industrije utjecali na njegovo mentalno zdravlje, navodeći da u današnjem modnom svijetu 'kreativni ljudi ulaze u vrlo mračan tunel' i često se bore s dubokim nesigurnostima - to je svakako referenca na očekivanje visokih prihoda i nemilosrdan tempo kolekcija (radio ih je četiri godišnje za Burberry), što su ih nametnuli menadžmenti i velikih i malih brendova.
Jeremy Scott
Jeremy Scott, američki dizajner poznat po svom ekscentričnom i popkulturnom pristupu modi, trenutno je bez angažmana nakon što je u ožujku 2023. godine napustio poziciju kreativnog direktora u talijanskoj modnoj kući Moschino. Scott ju je vodio punih 10 godina, od 2013. do 2023., tijekom kojih je stvorio niz nezaboravnih modnih kolekcija i revitalizirao brend svojim prepoznatljivim humorističnim i provokativnim stilom.
Tijekom svog mandata u Moschinu, Scott je kreirao kolekcije inspirirane pop kulturom, potrošačkim društvom i ikonama poput lutaka Barbie, McDonald'sa i Spužve Boba. Njegov odlazak iz Moschina bio je prijateljski, a Scott je izrazio ponos na svoj rad i zahvalnost obožavateljima koji su podržavali njegovu viziju.
Iako trenutno nema službeni angažman u nekoj modnoj kući, on i dalje posjeduje svoj modni brend koji nosi njegovo ime. Postoje nagađanja da bi ga mogao ponovno pokrenuti, a bio je na pauzi tijekom rada za Moschino.
Virginie Viard
Virginie Viard, dugogodišnja suradnica modne kuće Chanel, trenutno je bez angažmana nakon što je napustila poziciju kreativne direktorice u lipnju 2024. godine. Poslije gotovo tri desetljeća rada za Chanel, uključujući pet godina na čelu kreativnog tima, Viard je iznenada odstupila s ove prestižne pozicije.
Započela je karijeru u Chanelu kao pripravnica, postupno se uspinjući do funkcije direktorice Chanelova Studija za modno stvaralaštvo. Nakon smrti Karla Lagerfelda 2019. godine, s kojim je blisko surađivala 30 godina, Viard je preuzela njegovu ulogu.
Tijekom svog mandata, Viard je uspješno održavala vitalnost brenda, obnavljajući kodekse kuće uz poštovanje kreativnog naslijeđa Chanela. Njezini dizajni svidjeli su se bazi kupaca brenda, što je rezultiralo porastom prihoda od 16 posto u godini prije nego što je otišla.
Unatoč uspjehu, njezino napuštanje Chanela iznenadilo je modnu industriju i trenutno nema informacija o budućim planovima ili potencijalnim novim angažmanima ove kreatorice.