Europska komisija objavila je nove pobjednike među 'najpametnijim' europskim turističkim gradovima. Za 2025. titula prijestolnice pametnog turizma pripala je talijanskom Torinu, dok je prijestolnica zelenog turističkog iskoraka postalo popularno španjolsko odredište Benidorm
Odluka je donesena nakon što su gradovi koji su bili u užem izboru predstavili svoju ponudu pred europskim žirijem, a kako je priopćeno, pobjednici su 'impresionirali suce svojim postignućima u pametnom i održivom turizmu, kao i uzbudljivim programima aktivnosti koje planiraju tijekom 2025.' Uz pobjednike, u finalu su još bili Bruxelles (Belgija), Genova (Italija), Konya (Turska), Lahti (Finska), Lviv (Ukrajina) i Porto (Portugal).
Ovo je šesti put da Europska komisija proglašava turističke prijestolnice koje promoviraju koncepte kojih su posljednjih godina svima 'puna usta', a kojima bi turizam trebao postati djelatnost koja ne ugrožava supstancu od koje živi: svakodnevni život, lokalnu zajednicu, prirodu...
A čime su to baš spomenuta dva grada osvojila simpatije i za sljedeću godinu ponijela titulu koju će sigurno upotrijebiti i za vlastitu promociju, te privlačenje turista 'svjesnijih' svoje okoline?
Poznat po svom industrijskom nasljeđu, Torino se uspješno - stoji u obrazloženju - 'pretvorio u grad koji drži u ravnoteži urbani razvoj s očuvanjem kulture i održivošću'. Najvažnija je transformacija u snažan kulturni centar, posebno pretvaranjem nekih od ikona talijanske auto industrije u važne institucije kulture i umjetnosti. Posljednjih godina Torino je postao i jedna od talijanskih gastronomskih metropola, a lokalni životni stil pokušavaju održati i očuvanjem uličnih tržnica, pa i zanimljivom aplikacijom TorinoMercati.
Gradske vlasti su se, dalje, obvezale kroz svoj 'Klimatski gradski ugovor' postići ugljičnu neutralnost do 2030. To žele postići raznim mjerama, od pretvaranja industrijskih zona u zelene, unapređenjem javnog prijevoza, te urbanim planiranjem koje više uključuje lokalno stanovništvo u kreiranje života njihovih zajednica kroz projekt Kuće u susjedstvu, uz posebno jako uključivanje u turističku i kulturnu strategiju. Torino se jako ponosi svojim sustavom javnog prijevoza, s autobusima i stanicama podzemne željeznice koji su potpuno pristupačni svim kategorijama stanovništva, a pristupačnost se jako promovira i u muzejima, ne samo izbjegavanjem fizičkih prepreka, nego i stvaranjem osjetilnih sadržaja. l tu su se poslužili tehnologijom, stvarajući višejezičnu platformu Turismabile, namijenjenu turistima s invaliditetom.
A i inače se Torino na putu u budućnost jako oslanja na tehnologiju, u brojne projekte uključuju umjetnu inteligenciju i proširenu realnost (XR), posebno u kulturnoj ponudi, ali i razvijanju aplikacija za korištenje gradskih usluga. I na kraju opet kultura. Torino je sjedište nekih iznimno važnih kulturnih institucija, poput drugog po veličini egipatskog muzeja na svijetu, muzeja talijanskog filma, potom brojnih filmskih, književnih i glazbenih festivala, od kojih se neki već desetljećima održavaju.
Španjolsko ljetovalište Benidorm, kako kažu, integrira očuvanje okoliša, ekonomsku stabilnost i društvenu korisnost u svoju turističku strategiju, a zelene inicijative gradskih vlasti imaju za cilj unapređenje destinacije i za lokalno stanovništvo i za goste. Kako stoji u popratnom obrazloženju, zaštita i unapređenje prirodnog okoliša postiže se gradnjom zidova uz more i obnovom šuma u urbanim dijelovima grada.
Benidorm je poznat kao destinacija u kojoj je dominantna ponuda 'more i sunce', ali ulažu značajne napore u promjenu takve slike. Zbog toga u ponudu uključuju zdravstveni, obrazovni i ekološki turizam što nije samo magnet za turiste, nego i osigurava zaposlenost lokalnoj zajednici kroz cijelu godinu. Među zelenim inicijativama koje su mu donijele titulu, Benidorm nastoji smanjiti potrošnju vode i primijeniti mjere za uštedu energije.